Medryttar kontrakt
Hej skulle ni rekomendera att man sätter upp ett kontrakt mellan ägaren och medryttaren som när det kommer till sånt om att hästen skadar sig, utrustningsskadas och pengar som skall betalas?
Då jag har haft medryttare så har jag stått för skador för hästen och utrustning. Eftersom jag har hästarna ordentligt försäkrade har det aldrig blivit dyrt.
Så länge det handlar om olyckshändelse så har jag betalat, men blir hästen skadad pga av medryttarens oförsiktighet så har den ekonomiska biten hamnat hos medryttaren, lika med utrustning.
Har medryttaren varit oförsiktig så har jag, beroende på vad som hänt, sagt upp kontraktet med omedelbar verkan.
Mina kontrakt blir alltid väldigt långa =) Jag tar hellre med för mkt än för lite och tänk på att vara så tydlig som möjligt i kontrakten, vill du att hästen ska ha det röda schbraket vid ridning, så skriv det 
Glöm inte rättigheter och skyldigheter för både medryttare o dig själv.
din skyldighet att hålla hästen försäkrad, medryttarens skyldighet att hålla sig själv försäkrad. så om medisen åker av och bryter armen när h*n rider din häst så är det på deras ansvar inte ditt osv.
som sagt skriv hellre förmycket saker än förlitet.
tex får medisen ändra i foderstaten? ska medis göra något mer än mocka och blanda foder när h*n är i stallet? vilka kostnader är det medis ska betala eller dela på? hovis, vaccinationer?
vem betalar för anmälningsavgifter och andra saker rörande tävling när det är medis som vill tävla osv osv.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Nu är det jag som medryttare men jag ska sätta mig och fila på punkter jag vill ha med, det är för min egen säkerhet, ogillar att inte kunna känna mig trygg när jag rider andras hästar.. ägaren verkar också förstå att jag tycker att det är viktigt och tog det inte som att jag eventuellt var en dålig ryttare och skulle ha sönder hennes häst ;)
#3 det är bra att du tar det säkra före det osäkra =) skulle det ske en olyckshändelse, är det lätt att alla råkar i mer eller mindre panik och sorgen man känner för att hästen kanske skadat sig, kan lätt gå över oi ilska mot medisen eller ägaren. Då är det skönt om allt finns påpapper, svart på vitt!!

Jag har varit medryttare på flertal hästar, har haft en egen medryttare bara däremot. De flesta har inte kört med kontrakt, kontrakt har snarare varit undantag och de som visat upp kontrakt när jag skulle ha blvit medryttare har jag backat iväg ifrån oftast, likaså att jag sa hejdå till medryttare till min häst som ville ha ett kontrakt.
Jag har inte heller kontrakt med min medryttare, mer än muntligt då. Jag anser helt enkelt att det inte ska behövas, att ett kontrakt ändå inte skulle betyda någonting.
Allt handlar om att ha rätt person, med rätt person behöver man inte kontrakt. Med fel person spelar det ingen roll om du har kontrakt, det kommer ändå inte hjälpa.
För även om ni har det på papper, kan personen vägra och det är väldigt, väldigt, väldigt svårt att få ut något utav en rättslig process på det.
#5 då måste jag säga att du är mkt modig. Med rätt person behöver man inte kontrakt??!! Klart man ska ha kontrakt.
Jag tänkte som dig när jag stod med min häst i min bästa kompis stall, det var då jag insåg hur viktigt det är med ett avtal som tar upp alla regler, skyldigheter och annat viktigt.
Varför backa när ägaren vill ha kontrakt? Det tyder på att ägaren är mån om sin häst och vill vara säker på att saker sköts på rätt sätt. Man får helt enkelt läsa igenom kontraktet och hittar man ngt som man inte gillar är det ju bara att prata igenom den punkten och ev ändra just det.

#6 Vad är det för modigt med det när kontraktet ändå inte i stort är lagligt och i princip omöjligt att driva igenom?
#7 varför skulle det inte vara lagligt?
Det är lättare att följa alla regler om dom är nedskrivna på papper, skulle ngn "glömma bort" en punkt så är det bara att ta fram avtalet och se vad som gäller.
Ett muntligt avtal är väldigt svårt att bevisa, även om muntliga gäller lika mkt som skrivna.
De ggr jag har haft medisar som varit under 18 så har föräldrarna fått skriva på. Att all ridning sker på egen risk och att jag inte står som ansvarig vid ev ridolycka.

Just det där att ridning sker på egen risk är väldigt viktigt. Kan du inte bevisa att medisen gått med på det så blir du som hästägare ersättningsskyldig ifall medisen skadar sig när h*n rider.
Jag har ju en av mina hästar hos fodervärd. Henne har jag skrivit ett fodervärdsavtal med och det är skrivet av en advokat och är ett officiellt avtal. Finns olika sorter att köpa där allt sånt om tvister mm är inskrivet. Så jo, avtal gäller som vilket avtal som helst.
Skynda långsamt så går det fortare.

#8 Förlåt, fel och dåligt genomtänkt ordval från mig. Inte att det inte är lagligt, utan vad jag försökte uttrycka var att det inte i stort är lagligt bindande eftersom det är svårt att gå till rätt med och tvinga igenom, men det beror ju helt på hur du skriver dina kontrakt.
#10 har du med alla uppgifter och avtalet är skrivet i 2 exemplar (vilket också ska stå med i kontraktet) och båda parter skriver under båda avtalen, så visst är det gällande
Ja det med ridning och hantering sker på egen risk är ju jätteviktigt att ha med!
Avtalen känns inte så viktiga förrän det händer ngt med häst eller person..