Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 1703 ggr
fannsan
0

Dressyr sadel? tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den dressyr sadeln jag har nu är alderles för stor och åker fram på manken när jag rider så jag ska köpa en ny! men vet inte vilken sort jag ska ha så tänkte fråga om hjälp här ;)

Krezip har en väldigt rak rygg och behöver nog en sadel som är normal mot vid, hon har haft en henri de rivel bomvid 33 men skulle behöva en sadel i bomvid 32 och 17 tum.

söker först och främs efter en bra och billig sadel (prisklass från 2-6 tusen) men även en som man sitter bekvämt och djupt i. Så vad föreslår ni? säg till om de är något oklart i texten eller något jag glömt skriva, Tacksam för svar!

fannsan
0

Juste! hemskt gärna med utbytbara koppgärn (stavs?) men inget måste ;)

ThunderClap
0

Ang för stor och glida fram, vanliga fall glider de bakåt om de är stora, framåt om de är för små?

På bilden upplever jag din häst som åt det böjda hållet i ryggen, med manke och sluttning bakifrån, men han är heller inte korrekt uppställd och det närmsta benet framdraget kan göra att rakare ryggar ser mer sluttande ut, du har ingen bild där han står korrekt uppstäld?

Hur är formen på hans revben? Du har ingen bild bakifrån och en lite lätt uppifrån-bakifrån?

Tänk på att olika sadeltillverkare kallar sina bomvidder tex 33 fast de kan vara rättså stor skillnad på storleken. Så en 32 i HdR skulle kanske bli lagom, medans en 32 i Stübben inte alls är rätt.

Du har inte varit hos någon sadelutprovare, det är anars varmt rekommenderat för att få hjälp med att se att den även ligger bra i rörelse.

exitingsvillemo
0

#1 jag kan få hem 2 olika dressyrsadlar med utbytbara koppjärn.

Knights och Globus. Så om du har tillgång till att prova ut en storlek på ngn av dom så ska jag se vad jag kan få för priser på domGlad

fannsan
0

#2 den jag har just nu är cutback + förstor så den glider fram på manken. Denna bild är den som är närmast korrekt uppstäld som jag har på denna dator ;) kan kanske fixa fler i helgen med ska se om jag har fler

#3 de låter intressant! ska kika runt lite om någon har en sån jag kan prova ;) Vilken model är de då på dem?

fannsan
0

hittade en annan bild sido från men dock inte perfekt…

fannsan
0

och ännu en till ;) hittade inga andra eller bättre bilder :/

ThunderClap
0

Nu såg han lite rakare ut.

De märken som har utbytbara järn som jag kan komma på är förutom de #3 nämnde Wintec, Bates, Pessoa, Hubertus, Thorowgood och så finns det en del mindre märken som har det.

Sedan finns det de med omvärmningsbara glasfiberbomar som går att göra vidare och smalare, mkt bättre alternativ egentligen om du planerar att din häst ska ändra sig!

Alla dessa är rakare i modelerna.

Alla utom Bates och Pessoa är biligare sadlar som bör finnas i din prisklass, absolut om du kollar begagnat.

Jag rekommenderar igen sadelutprovare så att du vet att den ligger rätt och inte skadar din häst.

Peppe
0

jag älskar min isabell werth. verkligen superskön, har alla tyckt som provat den. finns utbytbara järn och en billigare variant i syntet. jag har läder och den kostade 18 000. synteten kostar hälften i nypris. finns en del begagnade (5-6 000kr)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fannsan
0

#7 ok tack! ska kolla upp de märkena.

Jag känner en som har jobbat inom sadel utprovning så hade tänkt att fråga henne ;)

exitingsvillemo
0

#7 varför är det ett bättre alternativ med värmningsbara än med utbytbara?

Globussadeln vet jag inte så mkt om, vet flera som har den och tycker den är super.

Knights har jag bara hört gott om från både ryttare och sadelutprovare =)

exitingsvillemo
0

Prisuppgifter på sadlarna.

Globus- 2695:-

Knights- 3695:-

Hojta till om det skulle vara ngt. Glad

ThunderClap
0

#10 för att då kan man få mer exakt ändring på bommen och för att när man byter järn framtill så ändras formen på själva bomen lite.

Dyblygiad
0

12# nackdelen med värmningsbara bommar är att det går inte att värma om dem hur många gånger som helst samt att man måste hitta en duktig sadelmakare som hjälper en så det inte blir fel.

Jag skulle hellre köpa en med utbytbara koppjärn alt köpa en sadel som passar bra för stunden och sen köpa en ny om hästen breddare sig. Är skeptisk mot uppvärmningsbara saker, det är lätt att det blir snett…..