Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 2208 ggr
[Hamster95]
0

Ponnyakuten

Vad tycker ni om det?

Jag gillar Jacob och Destiny skarpt, kanske för att Jacob är så jävla söt Skäms Haha, men Juliette rider också bra Skrattande Gillar ponnyn skarpt.

Dock så stör jag mig så in i norden på gymkhanatjejen som sitter och rycker sin häst med pessoa, fy Skrikandes Jag har fått för mig att det är hon som gör fel, tänk dig själv att behöva gå med någon som rycker dig i munnen Obestämd

Linnea
0

Har inte sett hela avsnitt tre men så långt som jag har sett vill jag inte uttala mig om hur bra/dåligt enskilda ryttare rider då jag har sett alltför lite. Sen ska man tänka på att de är på ett nytt ställe och de är säkert nervösa för att rida för Tobbe och de andra.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Hamster95]
0

Ja men man drar knappast hästen i munnen för att man är på ett nytt ställe ? Obestämd

Linnea
0

#2 Vet du att hon rider så annars?

Lindbygarden
0

Jag är inget fan av pessoabett.

#2Men ser man till att ponnyn sticker och far runt så blir det ju givetvis så att hon drar honom i munnen för att få stop. Hon kan ju inte låta honom löpa amok?

Jag tror att ett annat bett är viktigt för att kunna komma till ridning i markarbetet vilket i sin tur kommer göra gymkhanaträningen lättare.

Men det är barn och ungdomar och kring alla barn och ungdomar så finns det föräldrar och tränare. Så ngn har rekomenderat henne att rida på pessoa.

I mina ögon är det deras ansvar att se till att ekipagen har de bästa förutsättningar.

En välriden ponny/häst behövs i alla grenar för att det ska bli bra samarbete och harmoni.

Jag tycker ingen rider dåligt, det är barn och de har massooor av år kvar att utveckal sin ridning.

[Hamster95]
0

Precis,men hon vill ju tävla i landslaget i gymkhana med honom så fort som möjligt. Ett vanligt tränsbett är bäst, alt. ett rakt.

marinelady
0

Ska jag vara ärlig så det enda jag kan störa mig lite på är dem som rider hoppning med sina ponnyer i programmet och verkar inte förstå att dressyren är precis lika viktig för dem som för dressyr ryttarna.

Jag blir nästan upprörd när jakob klämmer ur sig att han aldrig ridit dressyr och han rider en ponny som räddar honom i nästan alla språng, vilka tränare har barnen ridit för innan egentligen? Hopptränare inser väll också att ha kontroll och kunna rida sin ponny måste gå före att hoppa högt, för kan du inte det ena kan du inte det andra… Det är bara barn och det är inte deras fel, men dem speglar den "kultur" dom levt i, så det är knappast jakobs fel att han aldrig ridit dressyr, men kanske att det skulle behövas mer dressyr på hopp  ponny sidan..

Cilla89a
0

Jag tycker inte man ska hålla på och gnälla på ungarna, jag menar, det är barn, och hur klok och kunnig var man som barn? Inte ett dugg.
Sen även om man har hästkunniga föräldrar och tränare så är det ändå en själv som hanterar hästen, rider m.m, det är inte tränaren eller föräldrarna, dem kommer med råd, tips och ideer.
Jag vet själv när jag var liten, trotts att mamma är hästkunnig så hade jag problem med Japp för det. Och mina kunskaper om hästar var obefintliga. En gång sa jag till en vän i stallet och tvätta sin häst med head and shoulders för hästen hade mjäll (det var stöv) ;) Haha, det säger väl inte lite? ;)

Det är barn, och dem ska lära sig, sedan om det blir fel på vägen, så får man ta det, provar man aldrig så lär man sig inte heller.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

marinelady
0

Jo men nu var det inte barnen jag gnällde på, det var snarare bristen hos hans tränare, föräldrar eller vem det nu är som lagt upp träningen.  Speciellt om man satsar så borde någon pedagogiskt nog kunna förklara vikten av att kunna kontrollera sin häst…

Peppe
0

#6 jag har en kompis, som finns här på forumet, som hade en ponny som var så het att den bara sprang rakt igenom alla hinder. lösningen på den var att hoppa högre, först när hindren var 120+ började den bromsa sig själv och därigenom så småningom lugna ner sig. senare var de med i 2 SM samt vann ridsport ponnycup finalen (utan skarpa bett). man får anpassa sig. med det menar jag att lösningen är inte alltid markarbete med bommar på marken för alla hästar. nu verkar ju inte det vara Jacobs problem men ändå, man kan inte vara så enkelspårig ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

marinelady
0

#7 Jag pratar inte om markarbete med bommar, jag pratar om grundläggande dressyr, kunna ställa och forma sin häst,kunna korta och länga hästen, kunna rida den i form och kontrollera den i alla gångarter. Sånt som alla ryttare borde kunna göra med sina hästar om inte så eftersträva det åtminstonde, det hjälper också ryttaren att finna balansen på hästen och få ordning på sin sits i dressyren och hoppningen.

Cilla89a
0

#8 det var inte menat till dig, utan rent allmänt ;)
tycker det har blivit alldeles för mycket gnäll kring ponnyakuten, om hur ungarna rider, vad för utrustning dem har och deras kunnande.
det är barn för guds skull.
och inte ska man glömma att detta sänds på BARNKANALEN ;) alltså är detta programmet riktat till en yngre målgrupp, men jag tycker det är kul att kolla på för det.
(och detta var inte heller riktat till dig, utan helt allmänt xD)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0

Absolut viktigt att tänka på att det är barn. Finns vuxna som har betydligt mindre kunskap.

Det svåra med hästar är väl just det att all träning av barn handlar om att det ska vara roligt och motiverande, inga tvång.

Inom i stort alla andra sporter så är det lätt att ordna. Sen finns det ju föräldrar som förstör genom att sätta press på barnen.

Inom hästeriet är det ju lite svårare då vissa saker krävs för att hästarna/ponnierna ska må bra.

Det som jag tycker är upplyftande är att så många ändå sökt in och vill lära sig/ få hjälp!

Jag har själv för längesedan ägt ett pessoa och ngnstans ville man ju också gärna tro att de inte säljer utrustning som är farlig eller onödig..

Jag har gjort en del klantiga och massa okunniga saker under de år jag varit aktiv. kommer göra fler tabbar också garanteratSkrattande

Det fina med hästar är att man aldrig blir fulllärd.

Sen tycker jag det är viktigt att absolut inte lägga denna tråd på person nivå.. jag gillar henne och ogillar honom. just för att som Cilla89a skriver så handlar det om barn.

marinelady
0

#11 skrev fel siffra det var menat åt #9

Peppe
0

#10 och det jag menade var att ibland kommer höga hinder före dressyren i utbildningen ;)

marinelady
0

#14 Fast hur tänker du då? Ska du inte kunna kontrollera din häst innan du börjar hoppa med ryttare? I mina öron  låter det helt livsfarligt och skadligt både för dig och hästen?

Peppe
0

#15 uppenbarligen funkade det. det var bara plockepinn av hindren när de var lägre. först när hindren var 120+ började hästen bromsa sig själv och därmed hoppa. livsfarligt? ja, jag hade aldrig vågat göra det. hon red för Malin Baryards gamla tränare för övrigt och som sagt löste det sig väldigt bra =)

exitingsvillemo
0

#15 vissa hästar kan ju också bete sig som små änglar under dressyrpassen, för att sedan, när dom kommer in på hoppbanan, vända totalt pga att dom tycker det är så otroligt roligt och blir extremt taggade.

Så kanske ryttaren faktisk KAN kontrollera sin häst i alla lägen, förutom vid hoppningen, då kanske det inte räcker att traggla dressyr utan man måste finna andra lösningar.

Jag känner också en häst som inte alls kan hoppa små-hinder, det blir precis som Peppe skriver, plockepinn. I hans ögon är dessa fjutthinder aldeles för låga för att ens behöva titta på när man hoppar dom =) Kommer han däremot upp i höjd så blir koncentrationen en helt annan och han kollar in hindret på ett annat sätt, tex bromsar när det behövs och ökar när det behövs.

halloonsodaa
0

Jag kan hålla med om att det är farligt om ekipaget inte är i balans när man hoppar. Men som sagt, de är barn så..

Det jag tycker var taskigt är att den där tjejen inte fick följa med till Jan Brink! Jag skulle bli så otroligt förbannad om jag satt med Kishti och sen fick reda på att de andra var hos Jan Brink! Schysst.. Hoppas hon vinner tävlingen eftersom hon inte fått träffa honom^^

Http://halloonsodaa.bloggplatsen.se

MiaMaria
0

Tycker att ni kan hålla er till att kritisera programmet i sig, inte enskilda individer i de, då de inte är på någotvis offentliga personer (typ anky (nä hon är inte heller en offentlig person men mer än dessa BARN iaf)) samt att de som sagt är just barn.

Angelus
0

Tycker programet har en bra grundidé. Trodde det skulle bli ett program som jag skulle kunna tänka mig att följa men visade sig snabbt att jag bara sitter och irriterar mig på konstiga ponnyköp och konstiga metoder.

Håller däremot med MiaMaria. Jag tänker inte utala mig om några namn på hästar eller personer även om jag tycker de gjort konstiga val. För såna gör vi väl alla..

Skulle däremot hemskt gärna vela se hästvärldens version av 'mannen som kan tala med hundar' eller liknande.. Att vem som helst kan få hjälp med sina hästar. Skulle nog på en gång ta hem dem så de kan hjälpa mig med min enormt envisa lilla tjej :D

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Ninnii
0

Tycker det är super bra att de får hjälp för att utvecklas som hästmänniskor.  Det är väl därför dom är där, just för att få hjälp. Tobbe är ju otroligt duktig, så det blir nog bra!

Angelus
0

#21 Håller med att Tobbe är bra! Absolut! Och som sagt, jag tycker grundidén till programet är bra.. Men skulle gärna se att det utvecklades lite om det blir en till säsong..

olina95
0

Dom är ju där för att lära sig, inte sant? :)

Angelus
0

#23 Självklart! Men tycker fortfarande att det kan utvecklas en del. Kanske med lite äldre barn och med värre problem..

[Hamster95]
0

Julia som rider Jamba, det är ju inte ponnyn i sig som har problem utan ryttare så därför vart jag väldans förvånad att det ekipaget kom med i ponnyakuten Obestämd

Linnea
0

#25 Var det inte det som var grejen? De flesta problem beror liksom inte på hästen utan på ryttaren även om nu ryttaren tror att det beror på hästen..

halloonsodaa
0

#25 Men det är ju mycket som beror på ryttaren också. Om ryttaren har något fel så kanske hästen också får det. Man vet ju aldrig hur det ligger till. Jag som också är rädd för att hoppa skulle verkligen vilja vara med i ett sånt där program och få lära mig att det är inget att vara rädd för=)

olina95
0

Jag förstår det som om det ska hjälpa hela ekipaget? Jag tror att det oftast beror på ryttaren. Det är ju egentligen den som ska visa vad hästen ska göra.

Tusen
0

#9 Precis så är vår ponny också.

Angelus
0

Det beror på ryttaren i allas problem på ett eller annat sätt, det är ju aldrig hästens fel att det blivit som det blivit..