Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: god-morgon-trådar
Läst 1050 ggr
Lindbygarden
0

Godagens 30/1

Här är det fortfarande snorkallt och massor av snörök iom att det blåser… Jag vill ha vååååår!

I övrigt så ska jag strax baka lite, har startat en fackla i fackelkampen, så nu bara hoppas på att Ifokuslaget kammar hem det. Föedelen är ju att alla vinner för oavsett kommer ngn hjälporganisation att få pengar!Glad

På hästsidan blir det lugnt, bara de vanliga sysslorna. För kallt för ngt annat.

Så vad ska ni hitta på?

Cilla89a
0

God dagens.
Gick upp 6.00 fodrade/släppte ut, gick sedan in och sov vidare till 9.00, var inte det minsta sugen på att åka till ridhuset idag när temperaturen visade sig vara -12 Foten i munnen
Men det var bara till att ge sig ut, trotts att jag hellre hade legat kvar i min varma säng.
Mockade och fixade och sedan åkte vi som sagt till ridhuset :)
Red en timme, mycket fokus på traven, direkt från början lät jag honom vara lite lägre i formen, dock kort i nacken och det kändes faktiskt himmla bra, har ridit honom så öppen och hög i formen nu sedan han slutade hänga i handen, har inte riktigt vågat pilla för mycket i munnen, utan mest låtit han vara och ha huvudet där han vill (alltså gärna hög och öppen)
Sedan körde jag galopparbetet, eftersom han alltid är som finast i traven efter ordentligt galopparbete, förvänd galopp på serpentin, och enkla byten på serpentin, varje gång vi passerade medellinjen. Tempoväxlingar i galoppen, ordentlig ökning till ordentlig samling, hittade dock inte riktigt den här "piruett" känslan idag. Blev även galopp på raka linjer innanför spåret, att det ska vara så svårt att ha en rak häst?!? I slutet var han dock rak ;)
Sedan kändes traven jättebra, kändes som att sitta på en fjäder, mycket tempoväxlingar och halvhalter i traven, skänkelvikning, öppna, sluta.
Så jag är nöjd med dagens pass, en timme bara flyger iväg, är så mycket man vill hinna med att träna på.
Han är fortfarande lätt att ställa/böja :) Otroligt skönt!

Kom hem vid 13.00, Brimad fick arnika gel inmasserat på rygg, länd och kors och sedan fick han och Japp gå ut i hagen igen och båda fick lunch hösilage.
Städade transporten, bar in saker m.m, m.m och fy tusan vad jag frös! Inte kul heller när vattnet i sadelkammaren har frusit, FAST sadelkammaren är uppvärmd Tyst Så jag fick släpa in vattenhinkar och betfor hinkarna i huset och fylla på vatten ;)

Duschat nu och ligger inpackad i duntäcke och fy så jag fryser, att ha häst nu börjar bli olidligt! Jag är så fruktansvärt trött på detta väder!

Resten av dagen blir luugn :) Najs som tusan! Bara ligga inne i soffan och kolla på tv och lata mig hela dagen ska jag göra, sätter inte min fot utanför dörren förrens jag verkligen måste ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

ThunderClap
0

god dagens!

Är jag den enda som fortfarande är nöjd med snön? Önskar bara jag hade ridbar häst som man kunde plumsa runt i snön med. Min stallägare svor som sjutton över snön idag med, var tyligen -24 imorse där ute.

Tömkörde hästen en kort tur för att repetera vad tygeltag i munnen betyder, råkade gå väldigt fel för ett par dagar sedan och hästen trodde helt plötsligt att man kunde komma undan bettet och dra in nosen i en krull för tygeltaget, men nu var vi tillbaka till att när man tar i tygeln så är det bakbenen vi pratar med..

Jag firar min födelsedag idag med familjen, fyller 22 i veckan. Men funderar på att gå och lägga mig i sängen en stund, känner mig helt slut efter att ha gått på spring-kortet på jobbet igår och vara små-förkyld som alltid.

Cilla89a
0

#2 jag tyckte också det var kul att plumsa runt i snön till en början, men efter snart 7 veckor är det bara extremt långrandigt ;)

ThunderClap
0

Du har inga uppkörda/plogade vägar att variera på då? Här kan vi rida på en hel del sådana även, super grepp med broddar också.

Kanske också har något att göra med om man har något alternativ till snön eller inte, jag kan ju alltid gå in i ridhuset för att komma undan snön de dagar det känns tungt.

Vi har två stall på våran anläggning, ett varmstall och ett kallstall, är jätte kul (;)) att retas med stackarna nere i kallstallet som inte har vattenkoppar och alla hinkar fryser för, när vi står varmt och skönt uppe hos oss :P

MiaMaria
0

#2 jag är nöjd med snön, vill ha MER!

#3 Haha välkommen hit, snö oftast från början av november till slutet av april Flört

Jag jobbade natten som va så sov till 10 o sen har vi varit hos svåger m familj o tittat på film idag. Nu är vi hem en sväng men ska snart åka till Zickan o Oskar m flock o ha tv-afton. Vovve tycker de är för kallt, men de fungerar bra med nya tofflorna.

Peppe
0

idag var det alldeles för kallt för mig! Skippade ridningen och höll  mig kvar inne i stallet som har sköna +4 grader =)

Mockade 2 boxar + körde in spån, friserade 3 hästmanar, tvättade 1 svans och klippte 2 svansar. fick räcka för mig idag! =)

Tidigare på dagen var jag och 2 till i den nya hästaffären och tog en fika efter det. blev dock bara lite pälsglans för mig, är ju snart dags för skandinavium! =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

#5 Fast det är så mkt kallare här eller ja det blir vrålrått! tycker vintern uppe i jämtland var guld i jämförelse med detta..brrrrr!

Cilla89a
0

#4 vi har en grusväg som är kanske 100 meter lång som plogas av grannen (som jag endast skrittar på, då jag måste ta den vägen för att komma ut i skogen, så det blir fram och avskrittning) och i skogen är det ingen som plogar ;)
har vi tur så kommer plogbilen och plogar asfaltsvägen ner till den stora vägen, dock inget man kan räkna med, så ibland kan vi inte komma till ridhuset alls.

att ta sig till ridhuset nu är ett rent helvete, transporten fryser fullständigt, dörrar m.m, dessutom knakar det som tusan i hela transporten när brimad går in och ut nu när den är så kall och Brimad blir rädd.

och detta förbannande broddandet och hacka is till förbannelse under hovarna.

och inte tala om hur förbannat mycket man fryser!!

tyvärr, jag ser INGET positivt i detta vädret ;) dessutom har jag kallstall, trotts att det är isolerat, men för stort för 2 hästar att hålla det varmt.

finns en anledning till att jag bor i Skåne ;) jag har inget emot vintern i sig, men att ha häst i detta vädret är olidligt.

#5 haha, jag var i Östersund en gång i APRIL och hälsade på en vän på travgymnasiet ;) och jag säger bara, aldrig igen ;) snö och flera minusgrader, här i April brukar vi ha drygt +15 och fräset börjat växa och träden knoppas.

MiaMaria
0

#7 De va nån artikel i aftonbladet för ett tag sen där metrologer tillbakavisade myten om att -15 är kallare i södern jämfört med i norr. De är luftfuktigheten som styr hur kallt "de känns" Flört

#8 Ja just ja, hjälpte inte jag dig med typ busstider eller nå sånt då?? Ja de är härligt med våren i södern men som fördel här så kan vi åka skoter ändå in i april, för oss skoternördar Flört Dessutom bra träning för hästar hundar o oss med snön Glad

Lindbygarden
0

#9 Absolut är det luftfuktigheten men det upplevs som mkt kallare..