Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: allmänt
Läst 9784 ggr
olina95
0

dressyrövningar

Har ni några tips om dressyrövningar som man kan göra med sin häst, som inte är allt för svåra, men ändå bra så att man utväcklar sig inom dressyr.

Jag tycker att det ända jag gör när jag rider dressyr är att rida skänkelvikningar, volter och liknande, hjälp tack :)

olina95
0

utvecklar*

Peppe
0

Det finns inga övningar (ridvägar) som får hästen att börja trampa under sig bara för att du utför dem, inte utan att Rida på ett mer eller mindre rätt sätt. vissa hästar är schysstare än andra och ställer upp, andra får du som ryttare ta mer ansvar för.

Det finns inte heller några direkta enkla övningar (eller ridvägar rättare sagt, som t ex volter som du nämner) som utvecklar dig som ryttare, däremot finns det nåt som är väldigt väldigt bra att använda sig av när man vill utvecklas och det kallas tränare Skrattande

vill du testa nåt nytt så gör extrema tempoväxlingar, dvs trava så sakta du bara kan några sekunder (orkar inte hästen? korta tiden) för att därefter trava så fort du kan istället (utan att attackera hästen med skänklarna! och utan att släppa tyglarna), sen tillbaka till supersakta trav (utan att tappa för mycket energi!). samtidigt som du gör det här så håller du i tygeln, utan att dra. bara håll ett litet stöd så tygeln ej glappar. detta kan du göra i de andra gångarterna också så klart, men traven brukar vara lättast att reglera i början. var nogrann med sits och inverkan. inga överdrivna rörelser men var samtidigt bestämd och konsekvent. åtminstone jag tycker att detta är rolig ridning ;) speciellt eftersom hästen blir så otroligt uppmärksam så man kan styra varje steg sen med tankarna i stort sett

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

olina95
1

Jo, jag har precis börjat få min häst att trampa under sig lite och kröka lite på nacken, så jag är på rätt väg. Jag har precis börjat ta det här med dressyr på allvar och tycker faktiskt det är roligt nu. Förut red jag det mer för att hästen behövde det som omväxling till hoppningen och det är ju grymt bra att rida mycket dressyr när man hoppar.

Jag har letat ett tag efter tränare, men har inte hittat någon dressyrtränare som passar mig riktigt ännu. Det finns en, som är väldigt bra, men jag tycker att hon gör lite för svåra grejor, eller så har jag helt enkelt inte varit så intresserad utav att lära mig. Kankse det är värt ett nytt försök om inte jag hittar någon annan bra :)

ThunderClap
0

#3 En bra tränare sänker sin nivå efter häst och ryttare. Den ska se hur det ser ut idag för ekipaget och vad just de behöver jobba på.
Sedan har olika tränare som du säger olika stil på ridning och undervisning, och det gäller att hitta någon som kompleterar dig och du trivs med, absolut inte särskilt lätt.

Jag håller helt med Peppe, det finns inte några övningar som utvecklar en inom dressyr direkt, det är inte övningarna i sig, utan hur man rider dem. Övningar brukar mer annvändas för att gymnastisera hästen. Det är momenten i själva övningarna, hur man svänger, hur man böjer, hur man bromsar som är utecklande, alltså hur man gör en halt, hur halten blir, hur man rider fram ifrån halten osv. Behärskar man de enklaste momenten i ridning och sig själv så behärskar man även de svårare momenten.

olina95
0

Ja, jo så långt förstår jag, men det jag menade var ju att jag tyckte att jag red samma hela tiden när jag rider dressyr. Självklart varierar jag mycket mellan markarb., skogsridning, hoppning och dressyr.

Vore ju kul att veta hur ni andra rider dressyren och hur era övningar ser ut.