Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 2050 ggr
Cilla89a
0

Samla traven?

Brimad är en långlinjerad kille, och lite bekväm av sig också, gillar att arbeta men på sitt vis=5 meter lång och det ska gå i 190 knyck ;)

Faktum är att han är stark nog, eftersom galoppen är så otroligt lätt att samla och korta, han orkar lätt som en plätt att göra galoppiruett och jag har för mig att det är den högsta graden av samling?

Men i traven flashar han på lite mycket, han "sätter" sig inte riktigt på bakdelen utan mest "paddlar" på och "skjuter" ifrån med bakbenen, men trampar inte riktigt under sig så han kan korta sig och samla sig tillräckligt mycket.

Ni kan ju se själva, det är dock från oktober månad, skulle nog säga att han känns lite kortare idag, men han är ändå lång.
(galoppen var katastrof den träningen, väldigt tung och springig, och förövrigt sitter jag som en kråka)

http://www.youtube.com/watch?v=9i7fRBOuNIY

Hur ska jag träna upp samlingen och kunna korta honom? Visst går det att minska traven, men han känns så himmla oengagerad då.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

Hur lång är du? För att dra upp nåt helt orelevant i sammanhanget! ;P

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

#1 jag skulle gissa på mellan 172-175 ;)

ThunderClap
0

Galoppiruetter är högsta graden samling i galopp inom tävlinsdressyren. Piaff borde iallafall anses, (men ibland värkar jag vara halvgalen med andra åsikter) som högsta graden samling i tävlingsdressyren.

Han kanske bara har naturligt lättare för galoppen än traven och inte är stark nog för att orka med att samla sig aktivt.

Börjar enkelt: vad händer om du bara ber om aktivare bakben? Springer han bara för skänkel eller blir han aktivare?

Är det svårt att be om aktivare bakben i samlingen, så skulle jag prova be om aktivare bakben med mindre samling, stärker upp och tränar in fenomenet i hans hjärna för att sedan klara av det i mer samling är min tanke.

Jobbar du honom något ifrån marken? Kan vara lättare att introducera mera samling och bakbensaktivitet utan att matte sitter på om det är tungt för dem.

Peppe
0

och kusen är typ lite högre än dig då? funderar nämligen på hur stor häst jag själv kan ha ;P

för övrigt ska jag nästan lova dig bild på Schess imorgon. eller vi knäpper dom imon iaf sen får vi se när dom kommer ut! blir dock bilder inne från stallet troligtvis, dom hinner gå in innan vi är där. men med lite tur är han i ridhuset (!)  =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

#3 om jag ber om aktivare bakben så skulle jag nog säga att han springer för skänkeln, och dessutom "dippar" lite i formen fram, inte tung men lägre, dock inte alltid utan bara ibland.

överlag så i volter i trav då, så blir han lägre i formen fram (inte tung), och det är väl för att han inte har tillräckligt med undertramp för att kunna hålla sig hög i fronten.

vi har haft problem med att han varit tung, extremt tung i handen, så jag har ridit han ganska öppen i formen och väldigt lätt, lätt på handen, men nu är han inte tung längre, och det är nu jag börjat kräva samling, och som sagt galoppen är nemas problemas.

dock märker jag skillnad när jag rider i skogen/fälten, då känns det som det är lättare att samla honom i traven och korta honom. 

förövrigt jag har ju alltid fått lära mig att peta lite med spöet på baken för att "påminna" hästen om bakbenen, problemet är, att gör jag det på Brimad, så blir han bara lack och lyfter på bakbenet på den sida jag petar med spöet dvs, petar jag på höger skinka så lyfter han höger bak och vise versa.

tyvärr jobbar jag inte honom från marken alls, dels för han är så stooor och mina tömmar alldeles för korta, så jag får springa efter som en skållad råtta, dessutom är han ett hejjare på att gå rak och nästan utåtställd när jag tömkör, så jag tycker det snarare gör mer skada än nytta.
Även i ridningen är han en hejjare på att gå rak, han har inte riktigt velat ställa/böja nacken och spåra bak, utan helt enkelt gå rak och nästan sidförande bak, men det är lättare att påverka honom uppifrån än från marken. Dock är ställning och spårningen mycket bättre nu, behöver kanppt tänka på det längre.

Cilla89a
0

#4 jag har aldrig mätt Brimad exakt, han är dock mätt till 170 cm på 3 års testet, men det var ju några år sedan, så jag vet inte exakt hur hög han är, men jag är mellan 172-175 cm och hans manke är en bit högre än mig och då har jag ändå höga stålhätteskor. Men sen har han en hög manke med.
Men jag kan se till att mäta mig ordentligt imorgon och prova mäta Brimad, har ingen riktig mätstock utan det får bli någon variant med tumstock, så får vi se vad han tycker om den saken ;)

olina95
0

Jag tycker faktiskt din häst var super fin. Men om du skulle prova minska traven lite, och om han då är ointresserad eller liknande, prova att kanske rida över lite bommar då? Då kanske han blir mer intresserad och engagerar sig mer. :)

Jag är inte alls duktig på sånt här, men det var en tanke som slog mig bara :)

Cilla89a
0

#7 du har alldeles rätt i att han går lite fort, men jag gillar att rida framåt och inte sitta och hala in tyglarna och "fegrida". tränaren på filmen sa till mig; "det där ser ut som försäljningstrav, du ska väl inte sälja hästen"
och även min ordinarie tränare säger till mig att han travar alldeles för snabbt.

att jobba över bommar med kort avstånd så han verkligen måste korta sig och samtidigt lyfta på benen vore toppen, problemet är bara att han aldrig är hoppad, och säkerligen aldrig gått över en bom heller i sitt liv, eftersom det tar på sin höjd 10 min att ta sig över en bom och han går inte, han hoppar jämfota över och jag vågar tusan inte vara pilot ;)

marinelady
0

Jag skulle arbeta med att få han att vila mer på steget som du säger så susar han iväg i traven för dig, han mycket trevliga rörelser att se på (lååånga ben ;), men man märker i slutet av träningen så har han ett helt annat tempo när han tröttnar jämfört med det springiga steg han har i början av filmen, då får du rida mer för att han ska arbeta genom kroppen.

Öva tempo växlingar i traven, han ska bära sig själv mer det är det som är målet, det behöver inte vara extremt stora växlingar som upp till ökad trav utan snarare mellan arbets och mellan trav och näst intill ner till samlad trav.

I filmen ser det ut som du eventuellt bär en del av honom, få han att arbeta aktivt med bakbenen men inte springa ifrån dig, energin ska byggas uppåt inte framåt så mycket. Jobba med att flytta in och ut på volt i trav, öka och kort på volt i trav så du får han mjuk och avspänd så han kan bära sig själv utan att dra dig över huvudet.

Min favorit övning för att få hästen att bära sig är kyras fyrkant i trav, då får du tag i bakdelen på honom i vändningen..men självklart börjar man i skritt :D, låt han inte fuska då i vändningen vid hörnet utan han ska samla upp steget för att vända med bakdelen under sig, det är en hel häst och inte en framdel och en ensam bakdel som skall runt hörnet ;).

Pröva att tömköra på volt, du behöver inte springa hälften så mycket som på rakt spår och låt han där samla upp sig mer och mer i traven, han ska sätta sig lite om man får säga så. Jobba med halvhalter så du får en häst som är vaken för framåtdrivande och förhållande hjälper (både på töm och på hästryggen).

ThunderClap
0

Jag skulle jobba på vad skänkel betyder isåfall, någon gång måste han ju lära sig det och du har ju behov utav det nu, så lika bra du tar och skolar han lite ;).
Skit i formen så länge som han gär rätt är min åsikt. Det betyder antagligen bara att han inte är stark nog och istället för undvika det momentet, försök hitta hur du ska få rätt gensvar ifrån honom.

Jag tycker om den öppna formen. Hellre för långt fram med nos än för långt bak.

Lättare att samla ute när han faktiskt går framåt än gör trippet på filmen funderar jag på, jag tycker inte han har något tryck ritkigt i traven, han mest glider runt och ser ut att leva på att han har naturligt lätt för sig.

Vart på baken petar du för att påmina om mer exakt vad? Jag har haft tur med känsliga individer som man kunnat peta på en kroppsdel och få mer reaktion där, nuvarnade häst kan jag stå och slå med spöet på leden hela dagen utan att han gör mer än tittar på mig.
Jag skulle antinge gå på han en gång med spöet så han lär sig reagera lite på det (vad jag gör med min degpropp) eller försöka hitta annat han kan tänkas reagera på.

Fjomp! ;) Är han inte för stor för att ridas är han inte för stor för att jobbas ifrån marken. Köp längre tömmar ;) Annat alternativ på arbete ifrån marken är ifrån hand-hand, dvs på typ långa tyglar/kapsontyglar där du är i frontposition.
Som Marinelady säger så ta han på volt, lättare för dig att komma åt han.

Denna kommentar har tagits bort.
ThunderClap
0

haha, imponerande att den slöa datorn på jobbet tog så pass lång tid på sig att skicka att det skickades med en minuts mellanrum!

Cilla89a
0

#10 Men hur ska jag lära honom vad skänkeln betyder, och vad betyder den igentligen? Oskyldig Jag har alltid fått lära mig i enkla drag att den betyder framåtdrivande och det svarar han ju väldigt bra på.

Och visst är han lättare att samla och korta utomhus, han är helt underbar att sitta och rida i skogen och fälten, känslan är verkligen så mycket bättre, det är inte så att känslan är dålig i ridhus/ridbana, absolut inte, men sämre om man jämför. jag tycker nog det är samma bjudning i ridhus/ridbana som skogen/fälten, men det känns kanske lite som han "stänger av" i ridhus/ridbana och kör lite sitt egna race och jag sitter på och åker med, han känns mycket mer lyhörd ute, han är en jäkla fjant och rädd för allt så det känns som han har full fokus på mig där ute i skogen och på fälten.

Filmen gör honom lite orättvis, för allt känns och ser bättre ut nu ;) På den träningen på filmen var jag nöjd, han var lite extra springig och jag gjorde 3 miljoner övergångar till skritt (klippt bor det mesta), men skulle den träningen vara idag så skulle jag inte alls vara nöjd för 5 öre.
Men i vilket fall som helst är han fortfarande förlång och det är dåligt med aktiva bakben, visst ibland, oftast i slutet utav passen får jag en härlig känsla i traven, jag vet inte alls hur jag ska beskriva, men det känns lite som att sitta på en fjäder kanske, elastiskt och gungar härligt ;) och dem gånger kan jag trycka på honom utan att han springer iväg och som han ibland också "dippar" i formen.

du är verkligen klockren när du skriver: "han mest glider runt och ser ut att leva på att han har naturligt lätt för sig".
Det är PRECIS det han gör ;) Och jag sitter på och glider med i princip ;)

Jag har dressyrspö när jag rider och petar honom på sidan av skinkan, jag skulle knappt säga peta, snarare smeka honom på skinkan, och då oftast lyfter han bakbenet på den sida av skinkan jag petade. Och då tappar vi ju ridningen helt.
Jag vågar inte riktigt gå på honom med spöet mer är att peta Oskyldig Han säger minsann till med besked och i många fall bockar han riktigt ordentligt. Han är en bestämd herre som har åsikter om hur saker och ting ska utföras.

Igentligen borde jag väl inte skylla på Brimad alls, jag tror snarare att jag som pilot ställer till det. Han har ju stått i fancy dressyrstall och blivit riden utav toppryttare, så Brimad stackarn undrar väl vad det är för en inkompitent pilot han fått upp på ryggen ;)
Men om man jämför ridningen nu och för ett årsedan när jag köpte honom så går det inte jämföra bara, för ett årsedan då kan vi snacka om att han älgade på och jag satt och åkte med, tung i handen var han, kändes som att ha 2 bowlingklot i händerna, behövde väl mer eller mindre en kortsida innan jag fick igenom en övergång från galopp till trav eller trav till skritt, han drog ner huvudet något så kopiöst i övergångarna.

Men jag borde ta tag i tömkörningen, det vore ju ett otroligt bra kompliment till ridningen, han arbetas och slipper störas utav ryttaren på ryggen och jag se allt ifrån marken. Jag borde se till att ta tag i det.

ThunderClap
0

Skrattande Yey för framgångar man känner av :)

Jag har flera funktioner på skänkel, beroende på hur och när den används. Beror på hur jag lägger an skänkeln, när jag gör det/vad hästen gör, hur jag använder skänkeln och vad jag gör samtidigt. Har man häst som inte går korrekt och lägger bak skänkeln för att trycka igång mer maglyft->mer samling så brukar en hel del hästar reagera med "vad i helvete", knappen kan mkt väll vara rätt tryckt men i fel situation kommer det ej fungera och man kommer få annan reaktion än man tänkt sig :P
Mkt grovt ligger mina skänklar så här:
normal positon: fram
lätt framdragen: böjande
mer framdragen: flytta fram
lätt tillbakadragen: mer aktivitet bak tack
mer tillbakadragen: flytta bak
mer tillbakadragen igen: lyfta buk/samlande

Skänkeln är dock en förlängning utav vad jag gör med kroppen. När jag ber om böjning så vrider jag på mig kring ryggraden och inner skänkel kommer då komma fram aningen, det är inte meningen att jag ska flytta fram skänkeln för sig, utan att den följer sätet och är en extra hjälp för klant-matte.
Eftersom jag dock inte kontrollerar detta själv precis alltid Oskyldigoch kan få galoppirutett på skolad häst när jag tänkt svänga i skritt så bör jag hålla tyst lite mera….
Jag efterfrågar din tränare här?

De flesta skänkellägen är sådant som (iallafall jag) jag uttnyttjar naturliga reaktioner och sedan uppmuntrar. Framåt skänkel och sidförande är väll de ändå som jag faktiskt Lär in ifrån grunden.
Föregående häst gjorde sidvärts för skänkel, aktivera bak och lite lätt samling med hjälp utav skänkel, men jag hade missat att lära in vad skänkel FRAM är. Levde länge på att han rörde sig framåt utav sig själv :P

"Och jag sitter på och glider med i princip ;)" Sluta njuta utav flotta hästen och Rid honom istället ;) haha

ThunderClap
0

Ang tömkörningen, jag måste säga hur underbart mkt trevligare och bättre det går för mig med bra utrustning. Och i min värld finns det i stort inget alternativ till annat än tärnsjös grejer, både lättare grepvänligare tömmar och anders eriksson däcklen som ligger super på alla hästar i stort och ger fler möjligheter till anpassning, rekommenders starkt!
Jag har lånat ut min däckel till häst som helt enkelt inte kunnat ha ryttare, sadel eller vanlig gjord på ryggen eller knappt täcken pga skadad manke (sen/muskelfäste), och den har gått som en klocka med den med!

Du har ingen tränare som kan hjälpa med tömkörningen även?

Cilla89a
0

Jag har inte så många varianter på skänkeln Oskyldig Det är väl i såfall något framåt vid böjning och något bakåt vid flyttning och resterande normalt läge ;)
Men jag ändrar inte alls skänkelläget när jag ber om mer aktivitet bakifrån, kanske är det som är problemet? Han kanske inte fattar att jag ber om mer aktivitet bakifrån utan han kanske fattar det som att jag vill att han ska gå fortare?

Och jag tänker inte alls på min kropp när jag rider, klart jag tänker på att sitta ordentligt, men inte dessa små detaljer som att vrida någon ryggrad eller så ;) Sånt har jag aldrig fått lära mig.

Och visst borde jag sluta glida med, jag tycker jag kämpar på för att få ordning på häst och mig, men faktum är att trotts att jag kämpar så glider jag med, för han gör minsann ändå lite som han själv vill och glider omrking i sitt eget valda tempo, och överlag nonchalant mot mina hjälper, jag får ofta sätta han på röven riktigt ordentligt i början utav ridpasset för att få någon uppmärksamheter öht, och efter det så brukar han vara superfin (lyssnar) men tråkigt att behöva traggla på honom i början ändå.
Sen är han ju stor och dessutom killriden, antagligen saknar jag endel styrka. Och sen har jag medvetet varit väldigt försiktig med hand och skänkel och alltihopa och nästan medvetet glidit med sedan han slutade hänga i handen, just för att jag varit rädd att han skulle börja hänga i handen när jag skulle börja samla. Så det är väl de senaste månaderna jag har börjat samla honom övt, det var faktiskt så sent som i höstas han slutade hänga i handen.

Igentligen tycker jag inte han känns så lång när jag rider, det är väl mer tränaren som tycker det, men han är långlinjerad, jag menar jag kan ju inte ta han en omgång i torktumlaren och krympa honom precis ;) Och sen 180 på höjden, han tycker väl det är tufft att behöva samla sig och tycker det är trevligare att flasha på lite ;)
Men galoppen är så oehört lätt att samla, orkar han göra galoppiruetter, inga 10 poängare men galoppiruett som galoppiruett ;) Jag kanske inte kommer åt honom i traven bara?!

Tyvärr har jag ingen tränare som kan hjälpa mig med tömkörningen :/ Jag känner mig väl inte jätte pepp att tömköra, känns tufft att både hålla koll på hästen och sedan hålla koll på mig själv med ;) Men när vi kan komma iväg till ridhuset igen som vanligt så ska jag absolut tömköra någon gång i veckan. Ganska kul att se om han förändrats något sedd från marken, var nästan ett årsedan jag tömkörde sist ;) Nu kommer jag bara iväg till ridhuset en gång i veckan eftersom varken jag eller mamma vågar köra i detta väglaget och pappa jobbar borta på veckorna och är bara hemma på helgerna. Så just nu blir det seriöst dressyrarbete en gång i veckan :O Resterande blir skogen och fälten, inte alltför seriöst ;)

ThunderClap
0

Om du använder skänkel exakt lika dant som när du bara ber honom gå framåt så är det ju inte allt för underligt att han tror att det är det du ber om?
Sedan måste jag fundera mer exakt på vad jag gör med min kropp med än skänkel när jag ber om aktivare bakben.

Jag är inte heller van att rida för säte och kropp, utan för hjälper. Dvs mer att sitta rakt och när du ber hästen att göra något gör man det mest med skänkel och hand typ. Sedan så började jag rida för tant som tyckte att jag helt plötsligt inte fick ge några hjälper alls utan skulle be hästen med vikt (och möjligtvis lite säte) och helt plötsligt sitter jag och kan inte svänga lite i skritt ens utan har häst som följer vikt tror jag ber om galoppirutten för jag glider iväg med ett sittben någon skiten cm och swingar i fel tempo med min rygg eller något i den stilen.

Undrar över varför han inte lyssnar ifrån början? Har han inte den respekt som ledare? Är han för upphetsad i huvudet för att koncentrera sig på dig? Tänker om det går att sätta honom mer på plats i hanteringen ifrån marken och redan ha vunnit hans uppmärksamhet när du sitter upp och slippa ta bråket uppsuttet.

Svårt att rida stor stark häst. Det tar mkt mer styrka, i armar och ben på oskolad häst och ryttare och i ren bålstyrka för att orka sitta kvar och Rida på välskolad häst. Hästen som gjorde galoppiruten med mig vägde 1ton. Finns anledning till att jag köper hästar som väger ungefär hälften utav det, jag är liten tjej som har dålig kroppstryka (pratar alltså inte bänkpress, utan i bålen). Så förstår om han stövlar iväg med dig. Jag tror inte längd spelar så stor roll som att han bara är STOR, du ska med ditt säte orka sitta i all den rörelsen den kroppen gör, orka hålla emot i magmusklerna emot all den där massan när du vill bromsa eller samla osv.

Cilla89a
0

Ja, det är ju rätt, han tar nog hjälpen som att gå fortare och inte som att få aktivare bakben, stackars häst som jag förvirrar honom ;) 
Jag ska absolut testa nästa gång vi kommer iväg till ridhus att prova ta  bak skänkeln något. Testade idag när jag red på fältet och nog fick jag reaktion och inte den vanliga att han kliver iväg, utan nog kändes det som något hände med bakkärran. Men svårt att avgöra när man pulsar rundor i 2 dm snö. Ska bli spännande att testa det i ridhuset sen :)

Jag vet inte varför han är nonchalant om jag inte säger till honom, skulle inte säga att han är upphetsad, snarare att han går och dragdrömmer och är i sin egna lilla värld när jag rider i ridhus/ridbana. Stor skillnad om man jämför i skogen för där lyssnar han på minsta vink direkt ifrån början.
Inga problem i hanteringen på marken, han lyssnar på mig och är väldigt känslig, är en baddare på att läsa av kroppsspårket, är jag på dåligt humör en dag utan att jag direkt visar det, så är det inte ens lönt att försöka göra något med honom, han märker det direkt.
Och eftersom han är bra på att läsa av människor så vet han också när en orutinerad i i närheten och då lever han rövare ;)

En bra ide vore nog för mig att åka till gym och träna så jag blir starkare och kan rida mer med sätet ;) Jag har fokuserat alldeles för mycket på Brimads hängande i handen och formen sedan jag köpte honom, visserligen går det ju inte göra något vettigt i ridningen öht när en häst hänger i handen, men nu när han slutat hänga och har blivit lätt och fin i handen, kan vi ju gå vidare med rörelser och samlingen. Men jag borde nog fokuserat lika mycket på min sist och hjälper, som jag fokuserade på Brimads hängande och formen.

Men nu har jag absolut fått några tankeställare och smarta tips som jag ska tänka på nästa gång vi ska till ridhuset :)

MiaMaria
0

De första du ska tänka på när du ska aktivera bakbenen är att du ser till att du har en häst som svarar för hjälperna ordentligt, del två är att du rider i ett bra tempo,gärna friskt o sen även att du inte fastnar i övningar, byt egentligen hela tiden övning även om du återkommer till den du "valde i grunden". Rid inte en hel långsida i öppna o lika på nästa, utan rid tex en halv långsida, byt sen till tex sluta eller en skänkelvikning för att på nästa långsida kanske göra 20 övergångar mellan galopp o skritt eller liknande. Men de vanligaste är nog att man fastnar på volten, rider varv på varv på varv o inget händer. Så bort med tristesen o gör något, hela tiden!

Har inte hunnit läsa allt ni skrivit tidigare i tråden, så de kan kanske va lika som någon annan skrivit, ska läsa så fort jag hinner.

olina95
0

Om du ska prova på bommar så kanske du ska ta honom och leda honom till en början så att han inser att det är ganska lätt egentligen, börja sedan att sitta upp och skritta över osv.

Bomövningar är ju bra träning för hästarnas ryggar också :)