Rakt bett i tävlingssammanhang..
Enkel fråga; Varför får man inte tävla på rakt bett? :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

putt
Jag kan tyvärr inte ge dig ngt bra svar på det då jag inte vet

Har letat och hittar detta, Överdomare Marianne Wallin svarar på TR-frågor:
TÄVLA PÅ RAKT BETT?
Jag undrar om man får rida på rakt bett i lägre dressyrklasser? Om man inte får det, varför är det så?
Svar: I TR II mom 222 står allt om vilka bett som är tillåtna i olika klasser och vad som gäller speciellt för ponnyer och vid unghästbedömning. Till och med Lätt A:4 ska det vara träns och där ska det vara "… en- eller tvåledat bett som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, och kan även vara täckt med gummi."
De bett som är tillåtna finns dessutom på bild i en bilaga till TR II. Alla andra typer än de avbildade är förbjudna. Ett rakt, oledat bett är alltså inte tillåtet i samband med dressyrtävlingar.
Varför? Enklaste svaret är förstås att "de har bestämt så".
Tanken bakom den här bestämmelsen är att en häst/ponny som tävlar dressyr ska vara välriden, lösgjord och acceptera att ha ett enkelt, okomplicerat bett i munnen. Det är en del av ridbarheten och en av de grundläggande tankarna med dressyren som tävlingsgren.
Varför vissa bett tillåts och inte andra kan jag inte mer exakt svara på. Längre tillbaka var endast enledade bett av metall och med löpande ringar tillåtet. Det är under de senaste 20 åren som det har hänt en del. Förändringar sker alltså, men de är inte många och de kommer inte ofta. Mer än så kan jag inte besvara din fråga.

Dock, citerar, "Tanken bakom den här bestämmelsen är att en häst/ponny som tävlar dressyr ska vara välriden, lösgjord och acceptera att ha ett enkelt, okomplicerat bett i munnen."
Ett rakt bett är väl så okomplicerat och enkelt det kan bli.. Eller..?

#4 TR är gammalt, forskningen ny. Dom har nog inte hunnit så långt än. Du vet ju hur det är med sånna där nissar som styr o ställer, saker tar tid ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Du har så rätt så..!

Det ju precis som att man får tävla ponny med pessoa men inte med pelham på två tyglar.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag håller absolut med om att rakt är ett okomplicerat bett och många gånger bättre än vanliga tvådelade.
anders Eriksson berättade skärckhistorier om vad som hittats i munnen på olika hästar som ridits fel och även med vanliga tvådelade bett..
Pessoabett borde vara förbjudet och jag fattar inte hur man kan låta ponnyryttare rida på det..
Usch ja
Fast hon rider ju med det för att hon inte klarar av hästen, då kan man ju undra varför hon köpte den. Hästen skulle behöva en ny ryttare som KAN rida hästen, ordentlig grundridning. Jag har fått för mig att den hästen skulle kunna bli bra i hoppning och dressyr med en ryttare som inte är för yvig i sina rörelser.
Nu såg jag att jag formulerar mig dåligt. det är alltså inte tjejen utan de runt omkring henne som borde gett henne ett annat bett.
Man kan ju undra varför de inte någon gång kan skriva om TR. Det finns många saker där som är helt galna i dagens läge. Man vet ju så mycket mer nu om hur hästen fungerar.
Borde detta inte kunna tas upp på t.ex. ett årsmöte som jag antar att Ridsport Förbundet har. De ändrar ju andra saker som är mindre viktiga för hästen, t.ex. det nya om var ponnysar får mätas.