Spansk trav?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som kan eller känner någon som kan rida sin häst i spansk trav?
Det ser så graciöst ut!
Hahah. Vad fräckt :D

Det ser väldigt häftigt ut, men måste inte det där slita enormt på hästen?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Pesimistisk som jag är så ser jag inga fördelar eller positivt med det här alls till varför man skulle vilja utföra det? Utan ser bara slitsamt ut…

#4 Finns säkert flera sett, men vanligaste jag stött på och själv gör är att lära hästen lyfta benen på kommando när den står stilla, sedan be om lyft när den går och ska lyfta det benet och när den vant sig med det börja göra det uppsuttet även och utveckla på efter det.
En del kanske det sliter. Men då skulle spansk skritt också slita lika mycket?
Nu är det ju såhär att bara för man lägger upp en kort filmsnutt med en speciell gångart så betyder ju inte det att ryttaren rider hästen i den gångarten långa tider dagligen. Vilket det verkar som att "folk" (kom inte på något bättre ord) tror..
#6 ja i filmen verkar det ju som att han tar några steg bara. Det är säkert inte nyttigt att sitta och nöta det för mycket för det ser ju kanske lite ansträngande ut. Men läckert är det

#6 I spansk skritt kan hästen fortfarande ha tyngd bak, jag ser inte hur den skulle kunna ha det i spansk trav då extra lyft momentet med frambenen gör att bakbenen kommer sättas ner före fram eller att hästen hoppar sig framåt så som vissa hästar gör när de fuskar sig fram i passage.
Förstår att man bara gör det som party-trick i stort och bara korta stunder därav, men för mig finns det ingen riktigt vits med att göra något som inte medför hästen något? En levade är fint party-trick med och korrekt utfört så stärker det hästen och ger massor med bra övning.
Jag är så pass petig så att jag ser bara hur hästen omöjligen kan göra annat än att hamna med mkt vikt framtill, det blir inte fint i mina ögon. Finns liksom inget att vinna? Spansk skritt kan vara bra att uföra för att träna bogmuskulatur och korrekt utfört hjälper det till att sträcka delar utav rygg-muskulaturen bla.

jag råkade skicka dubbelt…
#8 Om nu hästen lägger vikten fram, hur ska den då orka lyfta frambenen (orka kanske är fel ord, men du förstår nog vad jag menar) så pass som den gör.
Vad jag ser på filmen så fortsätter hästen bära sig med bakbenen under sig och ett bra tramp och aktion.
Fast jag tycker det ser ansträngt ut, även om det är showigt, man ser att det är stor vikt när hästen sätter ner frambenen.
Nu tror jag att denna ryttare är såpass skicklig och mån om sin häst så det är bara ett kort partytrick.
Sen är smaken som baken, jag gillar inte spansk skritt heller.

#10 När bensprattel är som störst hänger ryggen som mest… Och den belastar ju det frambenet som är i marken.
Ok jag ser att hästen inte bär sig innan, den drar tillbaka bakbenen innan nedsättning och i den spanska traven så tappar den takten babkbenen leker bara sprattel där bakom och ser inte ut att göra någonting alls eller ta särskilt mkt vikt alls.
Jag tycker att Dressyr handlar mkt om att saker ska se "enkla" ut.
Alltså det ska se ut som att alla rörelser är enkelt för hästen att utföra, naturligt…
Denna spanska trav ser allt annat än enkelt ut, steget blir stötigt och det ser allmänt ansträngt ut.
Spansk skritt kan, om det utförs korrekt, se bra ut. Doch är det väldigt få som kan få den spanska skritten att se just enkel ut.
De flesta fokuserar bara på frambenen, att de ska lyftas högt, men glömmer tyvärr bort resten av kroppen.
Av de kanske 100 ryttare jag sett som utfört spansk skritt, kanske det är 1-2 som utför det på ett sådant vis att det faktiskt ser enkelt ut.

Jag gillar spansk skritt men det är inte direkt en samlande rörelse för det är omöjligt för hästen att sätta in bakbenen och samtidigt få de höga benlyften fram. Det är som någon sa ett partytrick jag tränade in från marken på mina gamla arab med mycket andra dumheter som stegring och bugning..
Spansk skritt och trav är sådana övningar som övar upp kommunikationen och samarbetsviljan, Att be sin häst göra en sak och att den sedan gör det stärker kommunikationen.
Men ofta ser det litet spattigt ut, man vill ha det väldigt flashigt, väldigt fort. Man behöver inte ha hööööga benlyft för att få en spansk skritt eller trav, MEN det ser bättre ut och med bättre så menar jag showigare.
Hästar som leker kan mycket väl göra både spansk skritt och trav men aldrig några längre stunder, precis som piaffe och passagerna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#13 Håller helt med.
#14 Varför kan hästen inte samla sig bak när den ska lyfta fram i skritten?

#16 Tänk fysiologiskt, hur mycket kan en häst sätta under sig när de för upp frambenen och samtidigt rör sig framåt med den steglängden. Visst kan den samla sig men det är inte en samlande rörelse.

#17 Fast pratar du samling så finns det ju alltid grader utav samling, det mesta som går är ju att resa sig rakt upp och att bara lägga bak lite vikt är att korta upp traven och vinkla aningens aningens.
I mitt huvud får jag det till att hästen mkt väll kan vinkla in och sätta sig lite grand bak medans den gör stor gest framtill. I den filmklipp jag sett på spansk skritt där det utförts på ett sett som tilltalat mig så går hästarna väldigt lite framåt och rörelsen ser mer ut som att den stannar upp lite i steget, gör gestten och för sedan frambenet framåt, den rör inte benet framåt i gesten. Det är alltså ingen steglängd alls att tala om, utan bara sprattel i luftet och väldigt litet steg, annars kommer omöjligen hästen kunna hålla ihop kroppen och det blir som i traven där ryggen måste hänga för att kunna lyfta framåt och göra gest.
Det är inte en "samlande rörelse" så som öppna är ett sett att lura hästen till att sätta sig/samla sig, men det är som jag ser det en samlad, utdragen skritt med bensprattel, det är inte helt på framdelen.

är det inte samma ekipage och samma ritt där hästen "galopperar baklänges"?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
det ser ut att vara samma ekipage