Lite hjäp med sto
Varannan vecka rider jag ett C-ponny sto privat på ridskolan. Denhär ponnyn har en vilja av stål, bestämmer hon sig för galopp är det 180. I skritten kan hon bli enormt envis och tjurig, kortar gärna upp stegen och då måste man "kicka" igång henne vilket inte är det lättaste, jag vill inte sitta och banka med skänklarna då jag anser att det inte är bra ridning. Trav är hennes bästa gångart, lättridning stressar upp henne men när man sitter ner på henne kan det faktiskt bli bra. Hur ska jag jobba med denhär typen av häst? Hennes galopp påminner om en shettis galopp, den är på tok för springig och försöker jag korta upp steget saktar hon av till skritt.
Jag vill undvika att rida med sporrar helst på henne då jag vill få till det utan. Rider med dressyrspö som kan funka hyfsat.
Hmm.. svårt när man inte känner hästen eller ser den framför sig. Gällande galoppen så beror "180 knyck" oftast på att de inte orkar samla sig. Det finns en skrittartikel och en om att stärka galoppen. Kika gärna där och se om det är ngr övningar du kan använda
I övrigt aktivera henne under tiden när du rider, rid många övergångar och variera vägar etc för att hålla henne alert och så¨hon inte blir uttråkad.
Hur är skritten ute?
Hon går dessutom bara 1 timma samma dag, samnmanlagt 1 timme och 45 minuter. Stallet har prova- på ridning på söndagar och hon är helt omöjlig där, hugger, skenar och kastar av så hon har ju massor av energi när jag väl ska rida. Ute är hon lite mer allert men inte mycket.
Låter som att det finns en risk att hon inte mår riktigt hundra alt att hon tycker ridningen är riktigt trist.
Hade hon varit din så hade jag nog först rått dig att kolla upp henne så hon e fräsch och därefter arbetat med ridningen.
Hon är ju extremt känslig för stress vilket det kan bli med 12 barn i åldern 2-6 år i samma ridhus.

Rid ut är mitt tips…skritta hästen ute klättra och galoppera inte längre sträckor utan fatta galopp ofta istället… hon tycker nog att det är skittråkigt att vara inomhus och har inte muskler så hon orkar bära sin kropp i galopp…
Grejen är den att vi inte har direkta utedridningsmöjligheter, en liten park men inte mer.
#6 vad finns det förutom parken? Jag menar "utomhus" är ju en ganska stor yta
Om ni bara har motorvägar så kan jag förstå att det blir krångligt, men det har jag svårt att tänka mig =)
Skog? Rid ut bland träden och lek slalom.
Ponnyn låter riktigt uttråkad, äkta ridskoleponny
, förmodligen får hon sällan chnsen att verkligen arbeta igenom hela kroppen, gå i en ordentlig form mm
Kan du prova att arbeta henne på töm? När ridningen inte fungerar kan det vara ett utmärkt sätt att ge hästen möjlighet att arbeta utan tyngd av ryttare.
Att en häst blir stressad av att man rider lätt i traven, har jag faktiskt aldrig hört/märkt
så där kan jag inte komma med ngt tips eller ngn vettig förklaring

Att hästar blir stressade när man rider lätt brukar enligt mina erfarenheter betyda att du som ryttare inte får tag i hästen lika enkelt när du rider lätt som när du sitter ner och då passar den här ponnyn på att göra som hon vill.. det handlar mycket om att
nr 1. ponnyn är uttråka och behöver lite omväxling.
nr 2. Ponnyn behöver ridas till och bygga muskler och mjuka upp kroppen, hon behöver tydligare lära sig lyssna på hjälperna och sätta under sig.
Som tidigare sagt rid ut om så bara i en skogsdunge, skritta massor klättra, rid rakt ut i skogen över stubbar och sten så hon får tänka lite, rider du i ridhus så lägg ut bomserier och låt henne jobba över dem så hon får tänka (alltså både på böjda och raka spår), bygg upp hennes trav och skritt först innan du börjar tänka på galoppen och skall du galoppera så gör det i korta omgångar och gör många BRA fattningar istället… Tömkör också det kan få lös lite stelheter som hon inte klarar av att lossa med ryttare, dessutom får du en insyn på hur ponnyn behöver förändras om du ser henne från marken..