Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrhästen
Läst 1763 ggr
Lindbygarden
2010-01-02 13:28
0

Formtråd!

Här kan vi diskutera allt så har med hästens form att göra.

Skapar tråden då diksussion om ämnet finns i världsrekordstråden. För att låta den tråden fortsätta handla om ämnet så vill jag att ni fortsätter här istället!

Lindbygarden
2010-01-02 13:30
0

här har ni de sista posterna

Bild på MiaMaria

MiaMaria

10-01-01
13:52

Hantera inlägg

#90 Har varit off ett par dagar. Jag har aldrig sett några egentliga forskningar på vad som är bra o inte i någon ridstil, o då menar jag som är gjorda på ett bra vis. Däremot handlar de här om tävlingsridning, vilket är reglerat via ett reglemente, TR, vilket säger att hästen ska gå så när den tävlas i dressyr.

De jag va nyfiken på var DIN PERSONLIGA åsikt, inte vad forkning visat osv

Mvh Mia_
medarbetare på Dressyr iFokus samt Hundar iFokus
_www.klingan.cybersite.se

#93Bild på Sassenach

Sassenach

10-01-01
16:56

Hantera inlägg

#86 Jag tror säkert att om du släpper ut ett dräktigt sto i en hage (väldigt stor hage) där det inte passerar några människor. Lämnar henne där i utan att visa dig tills fölet är ca 6 mån gammalt, så har du en vildhäst i fölet/unghästen.

Alla djur måste präglas på människor den första veckan efter födseln annars blir det aldrig riktigt tamt. Visst de kan LÄRA sig att lita på människor. Men det inlärda beteendet är svagare än vad en prägligt skulle vara.

I mitt exempel skulle nog fölet fortfarande lita på sin flockledare, stoet, men fortfarande vara mycket skygg och skeptisk inför människor.

#94Bild på MLphoto

MLphoto

10-01-01
18:56

Hantera inlägg

#92, Jag har ju skrivit vad jag tycker åtskilliga gånger? Har du missat det eller?

Men visst, jag kan skriva det igen. Jag står för vad jag tycker så inte för den sakens skull.
Jag tycker att det ser förj*vligt ut rent ut sagt. Jag tycker det ser ansträngt ut, och jag tycker defintivt inte att hästen ser ut att vara lycklig eller på något sätt glad över att få arbeta.

Jag har ett par av mina elevers hästar som är rena bevis på att den engelska ridningen ger dåligt resultat. Dom har ridit för "berömda" (hittar inte rätt ord) dressyrtränare som har höjt ekipaget till skyarna, men så mycket skador och obefintlig livsglädje som de hästarna har haft är skrämmande. Tack och lov förstod ägarna det och valde att "konvertera" om till en ny ridstil. Och helt plötsligt håller hästarna, och har dessutom fått en sådan härlig livsglädje igen.

Sen tänkte jag på det med.. Det är ju egentligen bara att testa själv ang att han är ihoptryckt, håll ditt eget huvud som vanligt, sen böjer du in hakan till till halsen (då hamnar man i "lod" så att säga). Testa sedan att jogga en runda på det viset och se hur du själv tycker att det är.

#95Bild på Ahnna

Ahnna

10-01-01
19:22

Hantera inlägg

#94 Du kan inte mena på allvar att en människas och en hästs exteriör går att jämföra! Har du missat hur en hästs ryggrad är formad jämfört med vår? Har du missat att hästars halsar är mycket längre och har mycket större muskler? Har du missat att hästar har 4 ben? Kom igen nu…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

#96Bild på MLphoto

MLphoto

10-01-01
19:29

Hantera inlägg

#95, Jag har inte missat att vi är olika, men luftvägen blir precis 'densamma' när hästen blir ihoptryckt som när vi böjer in huvudet. Lika mycket (eller lite) luft får hästen som vi får när vi gör så. Vet flera hästar som har fått astma just pga det, dom får inte tillräckligt med luft.

#97Bild på Peppe

Peppe

10-01-01
19:36

Hantera inlägg

#96 men man får väl inte astma av den anledningen? Obestämd det är ju dålig ("smutsig") luft som kommer ner och "förstör" lungorna

#98Bild på MLphoto

MLphoto

10-01-01
19:40

Hantera inlägg

#97, Enligt veterinärena, svenska skickliga veterinärer, så har dom fått astma pga den engelska ridningen. "Fin form" a.k.a ihoptryckt - stoppar lufttillförseln.

#99Bild på Ahnna

Ahnna

10-01-01
20:14

Hantera inlägg

Jag blir lite less nu faktiskt. Merparten av världens dressyrhästar tvingas inte ihop så att de inte får luft, det faller på sin egen orimlighet. Vad några veterinärer säger betyder inte så mycket på det stora hela, för alla veterinärer har inte rätt bara för att de anses skickliga eller "stora" i sin kår. Jag känner till flera fall där erkänt duktiga veterinärer har bedömt skador och sjukdomar helt fel med katastrofala följder för hästarna.

Alla får väl syssla med den dressyr man själv trivs med, men att smutskasta andra dressyrformer på grund av sitt eget tyckande är så onödigt. Jag har te.x. några fördomar mot frihetsdressyrutövare, och de blir inte bättre för att man inte kan diskutera dressyr med vederbörande utan att bli idiotförklarad för att man har bett och sporrar och allt vad det är som är "fel" enligt dem. Men jag smutskastar inte frihetsdressyr för att jag inte håller med om allt som det innebär! Har jag ingen konkret fakta, utan bara andras tyckande, bakom mina åsikter så höjer jag inte rösten.

www.stuteriprecious.se

#100Bild på MLphoto

MLphoto

10-01-01
22:49

Hantera inlägg

#99, Alla tycker olika, jag tycker inte om den engelska dressyren och har lika mycket rätt att säga det precis som du har rätt att säga att du inte gillar alla frihetsdressyrutövare. (Nu vet jag inte riktigt varför jag sållas till den kategorin när jag faktiskt inte rider speciellt mycket utan utrustning, men fine.)

Smutskastning eller en åsikt, det beror på hur man tolkar det, eller rättare sagt, hur man VILL tolka det.

#101Bild på Lindbygarden

Lindbygarden

10-01-02
00:37

Hantera inlägg

#98 Det där har jag aldrig hört talas om, skulle hemskt gärna vilja ha en källa där för att kunna ta kontakt och få det vidareutvecklat.

I övrigt tycker jag att alla har rätt till sin åsikt samt val av dressyr men nu vill jag att vi går tillbaka till ämnet dvs världsrekordet.

Ta hemskt gärna en formdiskussion i ny tråd!

Mvh Jasmine

Värd påDressyrIfokus

#102Bild på MLphoto

MLphoto

10-01-02
00:43

Hantera inlägg

#101, Ska se om jag kan få fram veterinärens namn samt kontaktuppgifter. Dom har ju veterinärpapperna kvar någonstans iaf.

#103Bild på Lindbygarden

Lindbygarden

10-01-02
00:45

Hantera inlägg

#102 Kalas så kan man se om de kan ge oss ngt lite mer utförligtGlad

Mvh Jasmine

Värd påDressyrIfokus

#104Bild på MLphoto

MLphoto

10-01-02
01:27

Hantera inlägg

Yes. Glad

#105Bild på Ahnna

Ahnna

10-01-02
09:33

Hantera inlägg

#100 Jag har inte sagt att jag sätter dig i kategorin frihetsdressyr, för jag har ingen aning om vem du är eller vad du gör. Jag tog ett exempel på dressyr som jag har fördomar emot och det är just frihetsdressyr.

Du har rätt att utrycka din åsikt, självklart. Men när vi ber dig motivera varför så hänvisar du till forskning som du inte kan visa och filmer som du inte vet var de finns. Men det jag framförallt reagerar på i dina inlägg är att du påstår saker om dressyrhästar som inte är sanning. Man SER ju om en häst är i dåligt skick, om den vantrivs, om den inte får luft eller går illa. Det kan man inte påstå stämmer på t.ex. Totilas och Briar som du menar. Eller om vi säger såhär, om de hästarna är så olyckliga och felridna som du påstår, visa då en häst som i din mening mår bra. Visa vad du menar, sitt inte bara och provosera och säg att vi har fel utan att komma med vettiga belägg. Ska du racka ner på oss som sysslar med dressyrridning, samt de största ekipagen världen har skådat, då får du också styrka det med någon sorts fakta, inte bara "jag har hört".

www.stuteriprecious.se

#106Bild på MLphoto

MLphoto

10-01-02
11:00

Hantera inlägg

#105, Jag grämer mig just för att jag inte hittar de hemsidorna med citat och forskningsresultat på nätet, för det hade varit så mycket lättare att diskutera då. Men eftersom det inte är svenska sidor och man inte kommer ihåg vad man ska söka på, så tar det tid. Och jag spenderar inte hela mina dagar framför datorn, vilket gör att det tar ännu längre tid att hitta dom. Om du har problem med att vänta på det så är inte det mitt problem. Jag tänker inte stressa.

Jag har inte sagt att hästen är i dåligt skick, han är i fint hull det säger jag inget annat om. Men JAG tycker inte att han ser LYCKLIG ut, och för mig har det en jäkla stor betydelse. Och JAG tycker det är löjligt att skylla på exteriören o säga att "han vill gå där med huvudet, det är inte ryttaren som håller in honom", för det anser jag är bullshit. Har ni sett när hästen får lång tygel? Yes, han länger huvud o hals och sänker ner det en aning. DÅ får han gå som HAN vill.
Och sen struntar jag blankt jag i vad TR säger på den punkten just nu, men nej, jag anser inte hästen går där han själv vill.

Nu skriver jag inte mer i den här tråden, anledningen finns i inlägg #101.

#107Bild på Ahnna

Ahnna

10-01-02
11:43

Hantera inlägg

#106 Du missförstår mig. Det jag menar när jag säger att exteriören har betydelse är inte att han går dåligt på grund av den - han går inte dåligt alls. Men exteriören gör att hans rygg ser lite hängande ut, eftersom det enda man ser är från det höga korset till sadeln vilket bara är några ynka centimeter. Det kan man inte göra en korrekt bedömning av åt vare sig hängmattehållet eller det motsatta.

Det jag menar när jag säger att han väljer att gå med huvudet där han går när tygeln är kort är helt enkelt att han inte blir ihopdragen! Alla hästar länger ju på halsen när tygeln är helt slapp, men betyder det att de inte kan gå med huvudet högre upp? Betyder det att de blir helt utan luft och får luftvägsproblem om de höjer huvudet och kortar sig i halsen? Jag gör en tydlig skillnad på att dra ihop en häst med helt spänd tygel och att en häst väljer att korta halsen till en viss del med något slapp tygel.

Jag har inte pratat alls om hullet på hästarna, utan att de överlag är i bra skick, alltså är glada, nöjda, rör sig bra och jobbar positivt. Att du tycker det exakt motsatta får står för dig.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
2010-01-02 15:10
0

Nu har jag läst igenom hela diskussionen och anser den lite skrattretande imellanåt ;)

Att en häst skulle få astma pga böjd hals?? Hihi, dags att läsa på lite om exteriör och luftvägarnas sjukdomar?

Astma är en sjukdom. Astma kan hästen få pga dålig stallmiljö tex, eller medfött.

Ang Totilas form, jag ser ingenstans i filmen att han dras in bakom lod, tvärtom de ggr han ligger aningen bakom lod är stångtygeln slapp, han väljer alltså själv att lägga huvudet där. Sen om han gör det pga tappad koncentration, tappad ork, eller helt enkelt för att han trivs där, låter jg vara osagt!

I bilden som MLphoto la in, på Totilas, syns det tydligt att tygeln är slapp.

Han är heller inte ihoptryckt i kroppen, hans exteriör ser ut så, i mina ögon den exemplariska exteriören för en dressyrhäst. Den korta ryggen och det rundade korset är exemplariskt för formen han går i.

Som ngn skrev så är det mycket spansk typ i honom (läs PRE-typ).

Han aktiverar hela kroppen under hela passet. Sällan ser man en häst med sådan otrolig energi i bakkärran. Han trampar väl med bakbenen och jag ser inte att han tappar dom en enda gång.

Rollkuren har diskuterats förr och där kan jag hålla med om att det ser illa ut, där kan jag mycket väl tänka mig att hästen får svårt att andas. Men rollkur och tävlingsform är 2 helt skilda saker, som man måste se skillnad på.

Nej, jag ser inget direkt negativt med Totilas ritt. Som sagt, för mig är han ett superexempel på en exteriört perfekt dressyrhäst, med naturlig resning och energi.

En otrolig häst med andra ord =)

MiaMaria
2010-01-02 15:54
0

#2 Bra skrivet!

MLphoto, tycker fortfarande inte jag har fått svar på min fråga, du tyckeer de ser förjävligt ut, ja men vad är då rätt i dina ögon? Ska inte hästen bärs sig med ryggen, energin kommer bakifrån o utifrån ryggens bärighet så bär den huvud o hals därefter?

Och astma är som sagt en sjukdom, inget du kan få om du klämmer ihop halsen. Dessutom är vi inte bygd på samma sätt som hästen så de går inte att jämföra, men ska du promt göra de så kan du testa själv att sätta hakan mot bröstkorgen, vad händer då i din rygg, jo musklerna höjer sig utåt/bakåt o du blir nästan lite "kut-ryggig" precis som vi vill ha hästarna men där handlar de även om bakbenen… Så nä, den diskussionen o jämförelsen kan du glöma då vi har helt olika byggnad.

Lindbygarden
2010-01-02 17:53
0

#3 Saken är ju den att MLphoto inte upplever att han bär sig och rör sig med bra aktivitet bak. Det är iaf så jag tolkar det.

Ahnna
2010-01-02 21:02
0

#2 Håller med du!

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
2010-01-03 03:23
0

#4 jag behöver nog starkare glasögon eller ngt, för som sagt. jag ser inte att han tappar bakbenen ngnstans under ritten.

Jag är ett stort fan av Jan Brink och Briar, men även Briar har jag sett tappa energi i bakbenen i vissa situationer, enklast ses detta i de väldigt samlade situationerna somtex piaff eller galoppiruetterna.

Men Totilas går med stark energi i hela kroppen under hela ritten.

Det är inte många ggr man får se en såda här häst och sådan otrolig energi i en hästkropp. Det är helt enkelt vackert!!

Ahnna
2010-01-03 10:37
0

#6 För att inte tala om hur lycklig och stolt han ser ut både innan och efter varje ritt. Jag tycker att han verkligen lyser självförtroende. Glad

www.stuteriprecious.se

Hovgarden
2010-01-06 14:28
0

#7 Samma här!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Lindbygarden
2010-01-06 15:47
0

Kan ju inte låta bli att undra vad det kommer att kosta att använda honom sen. Kanske skulle börja spara så man kan låta betäcka Gabrielle! Fast en sån unge vågar man väl knappt släppa utOskyldig

exitingsvillemo
2010-01-07 08:54
0

MLphoto>> Jag hoppas att du inte känner dig påhoppad av tråden, att det är anledningen till att du inte svarar. Jag liksom Miamaria skulle också gärna vilja se bilder/filmer på vad du anser vara korrekt utförd dressyr =)