Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 1352 ggr
[Zkold]
2010-01-05 18:42
0

Håravfall?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst har sjukt tjock man, det är som en nordsvenks man på ett varmblod lixom.
För någon månad sen i samband med att jag slängde på ett halstäcke på honom så har han börjat tappa manen, men bara på ett visst ställe.

Det kommer lite hår varje dag därifrån. Jag trodde att det berodde på att han inte tyckte om halstäcket för jag såg att han kliade sig mot en stolpe med den. Så jag tog av det och bytte till ett annat täcke nu.

Men det blir inte bättre och det är bara just på ett ställe. själva mankammen på honom är kanske två-två halv cm bred om ni fattar och just där det fattas hår ser man skinnet.

Vad kan detta vara och hur ska jag få bort det? Tvättade med tvål och vatten där idag ifall det är irriterat.

Kan han ha blivit biten av någon av hästarna i hagen just där eller vad tror ni? (han fick nya hagkompisar i samband när detta hände också)

Slänger in en dålig bild på detta… man ser inte så jättebra:/ men det är mer än halva manen som fattas just där…

LinaN
2010-01-05 19:51
0

Kan inte se vad det är du menar med bilden tyvärr. Var på mankammen sitter detta? Ser inte ens det, så svårt o spekulera i.

Att det skulle vara en annan häst som bitit honom så att han får håravfall tror jag inte på, iom att då borde täcket utsatts för någon form av skada cokså. :/

Men det vanliga täcket, utan halstäcke, vart slutar det? kan det vara så att det skaver sönder mankammen på honom, men iom att det är unde rhalstäcket så tänker du inte på det?

Eller är det ett halstäcke som sitter fast i resten av täcket? kanske blir ett punkttryck där nrä han rör på sig?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Zkold]
2010-01-05 20:07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej bilden är otydlig jag borde tagit den uppifrån för att se det bättre. Men där det är "naket" är mellan de små hårstråna och manen som jag lagt över på andra sidan.

Det tänkte jag inte på hehe, det är kanske inte någon som bitit med tanke på att täcket var ivägen… det var ganska korkat av mig att tro.

Halstäcket sitter fast i täcket så jag fick helt enkelt byta för att se om det var detta som det berodde på.
Men jag tycker det faller hår fortfarande det är därför jag började bli orolig.

Här är en bild på vart det sitter.

LinaN
2010-01-05 20:41
0

Inte meningen att du skulle känna dig dum, vet själv hur enkelspårig man kan bli ^^

Det kan ju vara så att han tex är litet överkänslig mot något ämne som täcket är behandlat med, eller att han blir väldigt varm där och måste klia sig sen när han kommer in.

Kan ju vara så att när han rör på sig så trycker täcket mot det stället på halsen. För om det vore ohyra så skulle det börja synas på fler ställen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
2010-01-05 20:47
0

Hur länge sen är det du bytte täcke? om det inte är mer än några dagar kan det vara så att det hår som ramlar nu lossnade när du hade halstäcket men inte ramlar av förrän nu

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Zkold]
2010-01-05 21:22
0

#3 det kan det ju var har sett att han kliar sig när han kommer in i boxen igen, det låter som han ska ha sönder väggen när han kliar sig. Men så har han ju alltid gjort konstigt om det nu helt plötsligt lossnar man.

#4 Det var nog nästan två veckor sen jag bytte till ett täcke utan hals. Det kan ju vara så ändå kanske att han kliat bort massa man och eftersom han har så mycket hår så får jag inte allt i borsten med en gång.

Ska se om jag kan ta en bättre bild på det i morgon…

Peppe
2010-01-05 22:14
0

ja jag tänkte också på det, om han börjat klia med täcket så har ju området blivit irriterat och fortsätter antagligen klia även utan täcket…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Zkold]
2010-01-06 02:31
0

#6 jo de kanske kan vara så, som sagt idag tvättade jag det där med tvål och vatten. Men jag tycker inte att det såg så värst irriterat ut så jag hoppas att det är "färdigkliat" så att säga. hehe.