Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettunghästen
Läst 2544 ggr
LinneaG
0

Att knoppa manen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har försökt knoppa och fläta manen på min unghäst, men han vägrar hålla huvudet still. Han älskar när man borstar manen men så fort man ska fläta så skakar han på huvudet.

Finns det något sätt att vänja hästen med att fläta/koppa?

Någon som även kan förklara hur man gör? Och hur lång man bör hästen ha?

marinelady
0

Det är bara att pilla på  och var inte så noga med hur flätorna blir, dem brukar sluta efter ett tag när dem vant sig vid att det spänner och drar och står någon och petar dem i manen hela tiden..

exitingsvillemo
0

För att få snygga knoppar (och enklare att göra) så bör du ha ngt kortare man än vad hästen på bilden har.

1-1½ handsbredd ungefär, beroende på hur halsen är byggd och hur manen ser ut. Är den väldigt tjock kan du tunna ur den ngt för att underlätta.

LinaN
0

Fläta, fläta fläta. det är det enda. Börja fläta manen ena dagen, låt hästen gå med flätorna till dagen efter, ta ur dem. tredje dagen flätar du om. och så håller man på så.

när hästen står stilla sås ger man massor med beröm.

I början när jag fläta mitt ök så stod han inte stilla det minsta men nu så är det överkomligt :D och jag har bra mkt mer man än vad du har på din totto att fläta ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Jag är helkass på knoppar. Nästan så jag inte vill tävla dressyr utan får byta grenOskyldig

Så bra tips på snygga knoppar har jag inte iövrigt är det som övriga sagt.. träna träna träna.

Fogerty var helt galen när man pillade i manen, hoppas de andra blir mindre stissiga..

MiaMaria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De är bara o pyssla o pilla som gäller så han vänjer sig.

Jag tycker en lagom man är dryga handsbredden lång, jag brukar lägga min hand med lillfingret mot överkanten av manen (inte klämma den emot utan hålla den lite på avstånd) o sen ha tummen i ett naturligt läge, då brukar de bli lagomt långt.

Vi har en jätte bra artikel om att fläta manen, jag ska se om jag kan knuffa upp den åt dig.

Hur gammal e din grabb nu o vad e de för stam? minnet bra men kort…

Försökt mig på en snabb skiss (asg) på hur jag menar med handen, inte de bästa men de kanske ger lite vägledning iaf. De svarta är mankammen, röda ska föreställa en hand (host) o de grå är manens längd.

marinelady
0

#4 PS man måste inte ha flätat på dressyr tävlingar… så man måste inte undvika att tävla i dressyr bara för att man inte vill knoppa ;), tävlade själv sist oknoppad och kom 3:a..

Sassenach
0

#6 Det behövs bara en manfri sida va?

Annars kan man göra en inbakad fläta längs halsen. Flört

Lindbygarden
0

#6 fniss, jag vet men det känns lite som oskriven lag att ha flätatOskyldig

Var det ngn som blängde på dig när du kom oflätat?

exitingsvillemo
0

En snyggt knoppad man är ju snyggast på dressyrbanan, tycker iaf jag.

Eftersom jag själv aldrig skulle kapa ett strå på mina ponnyer, så får det bli PRE-fläta den dagen det är dags för tävling.

När vi kör hemma så är Ellas man utsläppt, men Smulan har jag alltid PRE-fläta på när hon är selad, bara för att underlätta selning, det är ju bara man på hela hästen =)

marinelady
0

#8 Nej faktiskt inte, fick till och med betyget en prydlig uppvisning av domaren så jag antog att en välryckt man räckte.  Kommer hålla hårt på det framöver, vägra knoppa ;).

Lindbygarden
0

#10 Va härligt! Ja det är ju bättre med en fin  välryckt man än kassa knoppar!

Kimpa
0

#9 hur gör du en sådan fläta? Det börjar bli dax för mig att göra sån på min hingst, men har aldrig hållt på att knoppa/fläta, så lite tips tar jag gärna emot :-)