grönt kort kurs
Jag ska snart gå en grönt kort kurs, men man behöver inte gå på kurstillfällene utan bara gå på provet om man vill. Men är det nödvändigt att gå på kurserna, eller tror ni man kan klara provet utan att ha gått på kurserna? Man har ju ändå TR att kolla i. Och var kan man köpa TR, och så står det att man ska ha ett ridintyg med sig om man bara ska göra provet, hur får man ett sånt?
Ridintyg? Men jag då som vill ta grönt kort för körning, vad hjälper ett ridintyg då

#1 haha, ett körintyg kanske?:)
#2 *fniss* ja kanske, hur man nu får tag på det =)
JPArnebo, har du egen häst?
Vi som gick kursen i trollhättan förra året i jan-feb slapp göra ridprov iom att vi hade egna hästar, för hon som höll kursen ansåg att har man egen häst och vill ta grönt kort så borde man ju kunna rida också. Fråga den klubb där du ska göra provet hurvida de brukar göra. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#4, japp, jag har egen häst :)
Ska ringa klubben och höra med dom efter helgen!

Om man håller på med körning så behövs inte något ridintyg, men då står det på kortet också, vi hade ingent ridprov eftersom vår tränare hade kursen och då behövde vi inte ;)
Det vi lärde oss på kursen var egentligen mest att lära sig slå i TR och hitta olika regler för typ spölängder, tillåtna bett osv. sen var det också en del praktiska moment som lastning och visning för hand.
Har man erfarenhet från tävling innan kan man nog klara sig utan kursen
TR kan beställas på Svenska ridsportförbundet
När jag tog mitt gröna kort kom hon som höll i kursen ut till stallet och vi fick då göra ridprovet och visa en av stallets hästar i alla gångarter, visade att vi kunde linda benen och visade hästen för hand, som vid en vetbesiktning. Som #6 sa så tror jag också att man klarar sig utan kurserna om man har tidigare erfarenhet av tävling, det enda som jag behövde lära mig var att kunna leta upp saker i TR, annars var det inte så mycket nytt man behövde kunna. :)
Men om du har egen häst så kanske någon tränare eller någon kan intyga att du kan hantera hästen och sådant? jag vet inte om man får det, men jag tycker ju att man borde kunna göra så.

Oooj vad länge sedan jag tog Grönt Kort.
Har inte behövt lasta, ridprov eller de andra sakerna nelliea nämnde. Tog det på ridskolan iofs, men jag känner mig STENÅLDERS!
Jag kommer få ta om mitt då jag har förlagt det gamla

#9 Jag tappade bort mitt och fick ett nytt mot kanske 100 kr via ridsportförbundet. Behövde inte ta om det. Men du kanske redan har kontaktat dem och fått beskedet om att du måste ta om?
#10 Ahaaa nej det visste jag inte! Men jag tog mitt före evigheter sedan så det kanske är för gammalt

#11 Jag tog mitt 98 och fick mitt nya för lite drygt 2 år sedan.. Lycka till!