Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyravel
Läst 2833 ggr
Cilla89a
0

Sto som passar till Briar?

Lutar åt att skaffa ett avelsto i vår och betäcka, och det självklara valet blir Briar, eftersom jag är så dö kär i Brimad, han är verkligen min drömhäst och har allt jag söker hos en häst, storlek, typ, färg, personlighet m.m. Temperament får väl lite minus, han är en gangster och rädd för det mesta Oskyldig Men det kan jag leva med, ska nog inte bara skylla på stammen, han har ju inte direkt någon större erfarenhet av något här i livet, innan han kom till mig hade han ju aldrig blivit riden i skogen, aldrig hoppat, inte direkt gått i hage m.m.
och man säger ju att det är svårt att lära gammla hundar att sitta.

så även om han är en gangster och en stor mes, så väger fördelarna betydligt tyngre.

så nu undrar jag om ni vet någon speciell sto stam som passar till Briar? jag har fått en känsla av att svensk stam passar väldigt bra. 
jag vill ju ha en till Brimad och han är ju
Briar-Martini-Utrillo.

några ideer?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0

Oj!

Jag skulle vilja ha ett sto med stabilt temperament, som lämnat bra temperament.

Jag skulle också vilja ha bra bakben, det är  väl det som kan vara Briars akilleshäl. Så aktiva och elektriska bakben.

Inte för stort sto, givetvis viktigast att kika på vad hon lämnat samt vad som ligger bakom henne.

ett ädelt sto också så du inte får en heffaklump. Eller ja snarare inte ett grovt sto.

Jag har ju själv periodvis funderat på att testa honom på G men lite frågetecken kring storleken då hon lämnar stort men alla hingstar.

halloonsodaa
0

Ett sto med väldigt bra temprament!

Sen också tänka på vilka avkommor hon har lämnat efter sig=)

Själv skulle jag vilja våga betäcka min tjej med honom men kommer aldrig att göra det men tanke på vilka avkommor han lämnar. Min mammas jobbarkompis har en Briaravkomma som är hemsk att ha och göra med. Sticker hela tiden. Bockar av hela tiden. Rymmer, allt som man kan tänka sig.. Usch.. Men sen tror jag också att det beror på hur man uppfostrar dem i ju för sig men om de har dem generna tror jag att det är svårt att bli av med.

emeliekarlssoonn
0

#2 Det sitter väll ändå inte i generna att en häst är.. - vad ska jag säga för att det ska bli rätt? - bångstyrig. Det handlar om uppfostran och ha pli på sin häst. Varesig det är en unghäst eller en äldre.

Ursäktar trådkapet.

Cilla89a
0

#1 är i samma spår dvs, ganska "litet" sto, men jag vill ju gärna att avkomman blir mellan 170-175 cm) och riktigt bra temperament.

men om man nu hittar ett sådant sto, vad är en passande stam på stoet? Vet inte riktigt hur jag ska skriva det, men vad vore en bra kombination?

jag tycker ofta dem "bra" Briar avkommorna har mycket svenskt bakom sig på mammans sida, t.ex, Amiral, Vivaldi, Martini etc.
stämmer detta? eller det är bara jag som fått för mig detta?

Cilla89a
0

#2 givetvis ska det vara ett bra sto som lämnat bra :) men jag tänker med på kombination av stam, för det finns ju vissa linjer som är bra att avla på, som jag dock har noll koll på, bara mina egan funderingar ;)

exitingsvillemo
0

Jag håller med Jasmine (#1) mer eller mindre ia ;)

Bra energi i bakbenen, då jag också kan tycka att det är Briars svaghet ibland. Inte överväldigande svaghet, men ändock tillräcklig för att komplettera med ett sto med bättre energi =)

Ang grovheten på stoet skulle jag kanske vilja, i motsatt till #1, ha ännu mer bogfrihet och aningen grövre typ, just för att få till en lite mer kompakt häst med mer "egen" resning.

Stam vågar jag inte utala mig om, då SWB-stammar inte är min starka sida.

Exteriört sett så har jag mig en klar bild av vad som skulle komlettera Briar.

Det viktigaste du måste tänka på, är att ta ett sto som överväer alla de svagheter hingsten har (oavsett ras/stam) gör en kritiskt koll på Briar och strunta i att han är just Briar, kom på alla möjliga svagheter han har och tänk att stoet måste ha dessa svagheter som styrka istället. Hoppas du förstår hur jag menar =)

Häng inte upp dig på just stammen, utan se varje sto som en enskild individ. Vill man avla, måste man lära sig att se helheten, inte bara se till stam.

Vad har stoet? Vad har hingsten? På vilket vis är det tänkt att dessa två ska lämna en avkomma som är bättre än förädrarna? Det är så man måste tänka, även om det är en långväga väg att gå. Målet med all avel är att få fra, BÄTTRE presterande hästar, med bättre hållbarhet och helt nkelt bättre ALLT!

*fniss* blev du nå klokare på mitt inlägg?

Lindbygarden
0

#6 Nej nej inget grovt sto till honom! Då får man en pansarvagn! Han lämnar stora rejäla, ej tunga hästar med normala/lätta ston.

#3 Till viss del sitter det absolut i generna vilken typ av temperament hästarna får. Sen handlar det om hur du förvaltar det. Briar är känd för att lämna rätt skarpa och trixiga avkommor som kan hitta på bus om de inte komtrolleras rätt.. Inte ngr direkta amatörhästar kan amn säga.

Men somliga ser de som oerhört "tänkande" hästar som behöver aktiveras för att må bra. Ungefär som bordercollies. Men absolut spelar gener in, annars hade det inte varit ngr som helst rasskillander när det gäller temperament på hästarna.

#4 Jag vet faktiskt inte vilket blod, men det absolut bästa att göra är att ringa hans ägare! Han kan def hjälpa dig, är mkt mkt trevlig!

Jag skulle annars kunna tänka mig att florestanblod (ridbarhet,temp och också hopp i komb med ngt riktigt rörligt blod tillsammans med Briar hade varit oerhört spännande!

Cilla89a
0

#6 Jodå, jag blir klokare ;)
Men det kan ju bli svårt om man hittar t.ex. ett avelsto som alltid gått som avelsto och inte blivit riden att veta vad som är hennes starka och svaga punkter när det kommer till ridningen, alltså hur vida bogfri hon skulle vara eller hur bra bakben hon har. Det är ju stor skillnad att se lös och en uppsutten ryttare. 

Jag tycker det är svårt att hitta något avelsto som presterat OCH lämnat bra avkommor. Och inte bara det ena eller det andra.

Hum, hum, detta är knepigt :/

Lindbygarden
0

#8 Har hon alltid gått som avelssto och inte är purung får du gå på vad hon har lämnat, mamman, syskon mm.. Kolla mödernet helt enkelt.

Just bogfrihet är ju det Briar har och det går att rida fram otroligt mkt så jag skulle inte lägga så mkt fokus på det. Givetvis behövs en bra bog.

exitingsvillemo
0

Det beror ju helt på vad man är ute efter själv. Vill man ha en nättare avkomma eller en grövre?

Briar har bra bogfrihet, men det perfekta avelsstoet ska också ha bra bogfrihet.

halloonsodaa
0

#3 Klart inte allt sitter i generna men jag tror att en viss del gör det. De flesta Briaravkommerna jag hört talas om har inte varit lätthanterliga. Sen har man väl hört om en och en annan som är snälla också. Men kan tänka mig att de avkommer som är jobbiga ska hanteras av väldigt duktiga ryttare. Nu skrivet inte jag att ingen av er är det för det tror jag att ni är. Men det jag skriver är att inte vem som helst kanske kan hantera dem.

Lindbygarden
0

"11 Nej om man nu får generalisera så är det hästar för tävlingsryttare. Nu är ju alla individer men skulle jag använda honom så är det inte för att få fram en skogsmulleGlad

exitingsvillemo
0

#12 var det mig nu menade att svara?

Självfallet handlar det om att få fram en bra avkomma, vilket jag ju skrev i tidigare inlägg. Målet med ALL avel bör ju vara att få fram avkommor som är bättre än föräldradjuren.

Men tävlingshästarna ser ju inte likadana ut dom heller, finns oändliga olika typer av bra dressyrhästar, det är DÄR jag menar att det egna tycket och smak kommer in i bilden.

Vad JAG tror är en bra tävlingshäst inom en viss gren behöver ju inte vara samma sorts syn på häst som andras =)

Lindbygarden
0

#13 Nej det var ett svar till hallonsoda om temperamentet på Briarbarnen.Glad

exitingsvillemo
0

*fniss* ahaa… =)