Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrhästen
Läst 5310 ggr
HannaT
0

Totilas till salu

Någon som vill köpa världens bästa dressyrhäst? Priset är ~260 miljoner. Cool

Källa.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Lindbygarden
0

Som hittat, ska bara hämta ut lite pengar först!Cool

HannaT
0

Sinnesjuk pris. Jag undrar om det finns någon som har råd… Förvånad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

änglaflickan
0

Knappast någon privatperson, men företag eller aktiebolag eller liknande har säkert råd:P Jag hoppas att Edward kan få fortsätta rida honom även efter en eventuell försäljning..!

Lindbygarden
0

Finns säkerligen folk som har råd.

Ahnna
0

Jag är övertygad om att det finns privatpersoner som har råd och som gärna köper honom för den summan. Det har ju trots allt hänt förr att elithästar har sålts för liknande fantasisummor, så frågan är väl snarare vem av världens multimiljonärer som hinner först!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

Vansinniga pengar =0  Finns inte en häst som har ett så högt penningavärde i mina ögon.

Känslomässigt värde, ja visst, men inte den summan.

Lindbygarden
0

Tjaa de är värda det som ngn är beredd att betala. Hans sperma kommer inbringa en hel del pengar.

exitingsvillemo
0

#7 säkerligen, men för mig finns det ingen häst med ett sådant penningavärde hur mycket mijardär jag än var =)

Peppe
0

#8 fast är man väldigt mycket miljardär så spelar ju inte 260 miljoner nån större roll ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

Undra hur man försäkrar en sådan extremt dyr häst i liv och vad det kostar ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zaphix
0

Tänk att köpa en sån dyr häst och veckan efter så får hästen kolik och dör.. Uhh.

Jag håller mig nog till lite billigare hästar.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

exitingsvillemo
0

#9 nej iof ;) det kanske är typ samma som en vanlig svensson köper en häst för 50-60 tusen…

Men, nä jag skulle nog avstå en sådan häst iaf oavsett hur många miljarder jag hade.

Finns sååå mycket annat än en svindyr häst jag skulle vilja ha *funderar på allt jag vill ha* =D

Ahnna
0

#10 Det gör man inte. Det finns inget försäkringsbolag som skulle ta emot en sån häst och kunna frambringa en överkomlig premie, så elithästar är oftast inte försäkrade. Istället läggs en summa pengar undan till eventuella olyckor och sjudomar.

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

#10 & #13 ja har man råd med en häst för 260 milj så har man nog råd med en operation också ;) men man får ju aldrig tillbaka nåt om den skadas för livet eller går bort

kanske inte så konstigt att folk med dyra hästar inte låter dom gå i hage med andra hästar ;)

exitingsvillemo
0

#14 eller så kan man säga som så: inte konstigt att folk med dyra hästar inte låter hästarna vara just hästar… ;)

Peppe
0

#15 nej precis, och sålänge det finns så bra hästar kommer det finnas de som inte går i hage Flört (end of message #15)

många här skulle tycka att jag fjollade sjukt mycket med min häst om jag berättade allt vi gör och inte gör med honom, men vi har betalat en summa för honom som mina föräldrar fick ta lån för att klara av. han är i fint hull, välmusklad, blank i pälsen, har inte beteendestörningar varken i ridning eller hantering (in fact är han den mest lätthanterliga i stallet), inga energiutbrott i sin rasthage och är allmänt pigg och glad i övrigt. han vet inget annat liv än det han lever nu så han går nog inte runt och tänker att han mår dåligt Flört och ja, vi tyckte det var värt att lägga dom pengarna på den hästen, han skänker en ridglädje som ingen 30 000 kronors häst kunnat ge med dom ambitioner jag har.

nu har jag flaxat iväg väldigt långt från ämnet känner jag men diskussionsmaterial är väl alltid välkommet antar jag? Flört

Ahnna
0

#16 Varför just 30 000-kronorshäst? *nyfiken* Är det nån sorts magisk gräns för vad som är bra och vad som är dåligt, eller hur menar du?

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

#17 jag tog självklart bara ett exempel! Flört

Ahnna
0

#18 Men ändå… Man kan få mycket för 30 000:-. Eller mindre. Flört Det beror ju på ras, ålder och utbildningsgrad, men hästens förmåga att bli nåt behöver ju inte vara sämre för att den inte kostar en miljon. (Eller 260 miljoner…)

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

#19 det beror ju på vad du anser vara en bra häst… jag skulle nog inte hitta en häst för 30 000 till mig, men du kanske skulle det, som är bra på det du vill ha den till. 30 000 var ett exempel för min del på en billig häst.

men hittar du en häst som Blacky för 30 000 så säg till för då är jag intresserad! Flört

och det vi halkat in på har för övrigt ingenting med mitt ursprungsinlägg att göra. poängen där var att du får inte tillbaka dom pengar du lagt om hästen skadas. känns nog betydligt värre om du betalat 200 000 för hästen än 30 000, oavsett hur bra hästen är Tungan ute nu bortser vi helt från känslomässiga värden då de är omätliga

exitingsvillemo
0

Denna diskussion känns som att den lätt kan gå överstyr, så jag väljer att ligga lite lågt här Flört.

Men jag anser dock att oavsett hur mkt pengar en häst är värd, så ska den ha ett bra häst-liv.

Med häst-liv menar jag, långa utevistelser i hage, helst tillsammans med andra hästar.

En del hästar får bara vara ute ett par timmar om dygnet, vilket i mina ögon är aldeles för lite.

NettanLindholm
0

det finns ju också lag på att hästarna inte får vara instängda i ett stall i mer än 16 timmar på ett dygn ;) så åtta timmar Ska de vara ute iaf.

jaja, jag tycker också att de verkligen ska vara hästar ! :)

Ahnna
0

#20 Jag har hittat många bra hästar för de summorna, ja. Och jag har själv en sån i stallet. Kapacitet för höga klasser inom flera discipliner, menar jag då. Kanske inte puissance, men det är ju ändå inget att sträva efter tycker jag. Tungan ute

#21 Håller med, oavsett vad hästen har kostat så ska den få vara häst och ha ett drägligt liv med kamrater och utevistelse. Annars kan det kvetta… Flört

#22 Är det någon ny lag? Förut var ju lagen att man inte fick ha hästarna ute längre än 16 timmar, men det fanns ingen lag som sa att de måste gå ut.

www.stuteriprecious.se

NettanLindholm
0

#23 Det vet jag inte.. gick igenom alla lagar som har med stall och liknande att göra i skolan i höstas, och där kom den upp! :)

edit: Det var visst i spilta den inte fick stå i mer än 16 timmar / dygn. Glad

Peppe
0

#23 fortfarande kvarstår ju frågetecknet kring vad en bra häst är. det finns ju inget svar eftersom alla tycker olika. jag tycker till exempel inte att en häst som hoppar 120-130 är särskillt imponerande, men det kanske du tycker, vad vet jag? inte heller en häst som kravlar sig över 150 med dålig teknik. eller för att ta dressyrhäst så är det den där extra gången och den där X faktorn som behövs. du får helt enkelt inte en sån häst för 30 000 idag. sen vet jag att du har ett fullblod och fullbloden är inte dyra idag…

Lindbygarden
0

Tja en färdiginriden hblhäst för 30 lök och kapacitet är väldigt svårt att hitta.

Men när man kommer till föl o unghästar så kan man ha tur för de summorna.

Ahnna
0

#25 Jag tycker inte heller att 120-130-hoppning är nåt att bli exalterad över och det är inte såna hästar jag menar. Som exempel kan jag ge min kompis häst, som kostade 25 000:- som 3-åring, inte helt skolriden (dock riden och hoppad lite) och förstås inte tävlad. Han hoppar svårklass på träning nu men har inte hunnit tävla högre än MSV än. (Det kommer!) Så det handlar till viss del om tur, förstås, men också att själv ha förmågan att utbilda en häst och att kunna se på en oskolad unghäst vad det kan bli av den.

Jag menar inte att din häst inte är värd sina pengar, utan jag reagerar bara på att du uttrycker dig på ett sätt som får det att låta som att ingen häst för 30 000:- kan bli nåt att hänga i julgran och att folk som köper såna hästar inte har lika höga ambitioner som dig. Fullblod, som du själv skrev, kostar inte många slantar men kommer ofta en bra bit upp i klasserna utan att nå sitt max. Så det enda jag egentligen vill få fram är att man inte behöver vara rik för att få tag i en jättebra häst, eftersom det beror mycket på ras och ålder, m.m.

Men vill man absolut inte utbilda hästen själv så får man ju hosta upp en del pengar, absolut är det så.

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

ja visst kan man ha tur, titta bara på Mynta. hon kostade väl inte ens 20' har jag för mig och hittades i grannbyn. det finns ett fåtal sådana exempel men det är mer undantag. man kan inte räkna med att hitta en bra häst till det priset. då hade ju aldrig någon köpt hästar för flera miljoner! generellt får man betala betydligt mer än 30' för en bra häst, även föl.

men i ursprungsinlägget #16 var 30 000 bara ett exempel som sagt, kunde lika gärna skrivit 10' eller 200', allt är ju relativt! 200' är inga pengar alls för många men mycket pengar för mig t ex. du är helt fli att byta ut siffran själv när du läser till nån du tycker passar bättre.

exitingsvillemo
0

Men allvarligt, dryga 200 miljoner är löjligt mycket pengar för vilken häst som helst…

Om det nu sitter några människor med så pass med pengar att dom utan vidare kan lägga en sådan summa på en häst, då börjar man fundera om det kanske inte finns nåt vettigare att lägga pengarna på.

Missförstå mig rätt, hästar är underbara och jag älskar dom, men att sätta ett så högt pris på en häst??!! Nä inte i min värld.

Lindbygarden
0

Tjaaa det finns annat att lägga 50 lök på ocksåOskyldig

exitingsvillemo
0

#30 förvisso, men med 260 miljoner på fickan så skulle jag kanske hellre skänka 100 miljoner till välgörenhet eller nåt.

Hade jag 1 miljon skulle jag lätt kunna lägga 50 papp på en kuse ;)

Men som jag sagtmtidigare, 260miljoner finns det inte en enda häst som är värd i mina ögon.

Ungefär som att jag tycker att fotbollsspelarna som thjänar X antal miljoner varje månad är värda sin lön, same shit liksom

Lindbygarden
0

Förstår hur du menar exiting och jag håller med.

Dock om man köper ex en häst (en vara) som kan generera mer pengar in iform av ex sperma så anser jag hästen vara värd de pengarna då de kan betala sig själva och ge vinst..

exitingsvillemo
0

#32 fatta hur mycket sperma vi talar om då FörvånadTungan uteSkrattande

Lindbygarden
0

Ja en del blir det ju MEN det finns ju travhingstar på snuskiga summor och ridhästar också. Inte helt ovanligt med att de bästa ligger på 20-30 lök per dos med ex fem strån. tar sig inte stoet blir det ett skick till i värsta fall.

Men visst 260 mille är svårt att komma upp iOskyldig

Ahnna
0

Jag har för mig att fullblodshingsten Sadler's Wells kostade 300 000 dollar att betäcka med. Är man bra så är man, typ! Tungan ute

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
0

Ja där ligger våra gubbar i lä!Cool