Sammanfattning utav året
Tänkte det kunde vara kul att skriva en sammanfattning utav året som gått med våra fyrbenta vänner, och mål för 2010.
Köpte som sagt Brimad för lite mer än ett årsedan, närmare bestämt 11 dec -08.
Vi fick allt annat än en bra start. Kort efter köpet så slutade Brimad att äta och dricka, jag såg framför mig uppstallning på djursjukhus över jul och nyår och med en veterinär räkning upp över öronen. Tack och lov var det bara så att vårt grovfoder inte dög åt herrn, så vi fick köpa annat grovfoder åt honom utav grannen. Vintern slog till med full krafft, nyskodd var han när jag fick hem honom utan några broddhål i skorna. Eftersom det var jule och nyårstider hade också sadelutprovarna tagit semester.
I Januari var det enbart vila, jag försökte mig på tömkörning så gott det gick på vår snöklädda halvt färdiga ridbana. Men det är inte så lätt att hålla ordning på en 180 bjässe med energi upp över öronen, han släpade mest rundor på mig. Under Januari kom två sadelutprovare, dock med stor besvikelse, ingen hittade en passande sadel.
I början utav Februari kom Olof och jag var ägare till en sadel, dock skulle den justeras i stoppningen, så jag var utan sadel ytterliggare 2 veckor och Brimad fortsatte att vila. Ännu höll vintern i sig med snö.
I mitten av månden fick jag sadeln, och jag började skritta på ridbanan.
I början utav Mars försvann snön och jag kunde börja lägga in trav och galopp, höll mig fortfarande på ridbanan, och det gick allt annat än bra, herrn testade gränserna och jag satt löst till.
I mitten av månden åkte vi på vår första träning nere på ridskolan, det slutade med att jag satt och lipade hela vägen hem i bilen, ridningen funkade inte alls, Brimad gjorde precis som han själv ville, älgde på, hängde i handen och jag hade noll kontroll.
I April fortsatte vi att åka till ridskolan en gång i veckan och träna, fortfarande hängde han i handen och älgade på, men jag fick mer och mer kontroll. I April var även första gången jag vågade prova rida ut, de första gångerna gick det bra, sedan skulle herrn testa gränserna där med. I slutet av månden började jag träna för ryttarföreningen istället för ridskolan, där tränaren, Helen visade sig ha ridit in och visat Brimad på 3 års.
I Maj fortsatte jag att träna för ryttarföreningen och Helen, fortfarande hängde han i handen och älgade på även om det blivit bättre, dök i övergångarna något vansinnigt. Var även med på en klubbtävling på ridskolan LC:2 (clear round), LB:1, utomhus, vilket inte gick så bra, Brimad ville inte gå nära dressyrstaketet. Trottsallt blev jag 2:a i LB:1. Att rida ut i skogen funkade inte alls, Brimad skulle inte ens lämna gården, men skam den som ger sig.
I Juni började började jag träna privat för Helen, ridningen funkade bättre och bättre, även om han fortfarande hängde endel i handen, värst var det i volter. Var med på programridning för ryttarföreningen, utomhus, LB:1 och LA:1, gick lite si och så, men mycket bättre än klubbtävlingen månaden innan.
Att rida i skogen blev bättre, nu lämnade han gården utan protester, nu hade han ett visst ställe i skogen han stannade på och tvärvägrade att gå.
I Juli fortsatteatt träna för Helen, gick väl varken bättre eller sämre den månden. Brimad fick vila en vecka under mitten av månden då det var Falsterbo horseshow. Att rida ut nu gick utan större protester någonstans.
I Augusti fortsatte vi att träna på för Helen, vissa gånger kunde vi träna hela pass utan att han hängde i handen. Ibland hängde han inte alls i handen ens i volterna, nu blev han bara låg. I mitten utav månden var det dags för vår första lokala dressyrträvling LC:2, LB:1, utomhus, kändes fin på framridningen, men inne på banan började han hänga i handen, dök dessutom vansinnigt mycket i övergångarna vilket kändes väldigt tråkigt då han så gott som slutet med det på träning, trotts det så fick vi 63% i LC:2 och en 7:e placering, och LB:1 som kändes ännu sämre fick vi 69% och en 3:e placering.
och i slutet av månden var det dags för våran andra lokala dressyrtävling, utomhus, LB:1 och LB:2, och känslan var kanon både på framridning och på banan, jag vart chockad. Dock vart han väldigt pigg, tappade fokus, lite missar här och var, blev första utanför placering i LB:1 och i LB:2. Men jag var så otroligt nöjd ändå, för känslan vart bra.
I början utav September Vi fortsatte att träna på för Helen, I slutet av månden var vi med på vår 3:e lokala tävling, LB:1, LB:2, utomhus, det började bli kallt, så han var lite piggelin älgade på lite, LB:1 hängde han i handen, känslan vart inge bra, trotts det fick vi 63% och en 5:e placering. LB:2 var känslan mycket bättre, kändes riktigt fin, dock var han riktigt het på gröten och det var en hel hög med missar, fick dryga 55%, men jag var nöjd ändå, känslan vart bra! I slutet av månden tränade jag även för Jan-Ove, som ryttarföreningen bjudit dit.
I Oktober fortsatte vi att träna för Helen, nu släppte det väldigt mycket i ridningen, det började faktiskt kännas riktigt bra.
I början av Oktober var vi med på vår 4:e lokala tävling, LB:1 och LA:1, inomhus, det vart ingen lyckad dag, storm och spöregn hela dagen, det hade regnat in i ena ridhushörnan så det vart jättehalt. Hade skrittat fram 30 min, pigg och jävlig, rodeo inne på banan, första tävlingen inomhus och han var "livrädd" för staket och transporten dommarna satt i (rent trams). LB:1 gick han inte ens närma staketet, 58%, dock var känslan ändå bra.
i LA:1, var rädslan som bortblåst, känslan var bra och jag var nöjd, dock valde jag att inte rida ut alls i hörnan det var halt, så det blev även kommenterat i protokollet, 64% blev det i alla fall och precis utanför placering. Tränade i slutet av månden ännu en gång för Jan-Ove som föreningen bjudit dit.
I November fortsatte vi att träna för Helen, nu gick det framåt i en rasande fart, nu kändes allt svett, blod och tårar värt det. Vi började på rörelser ur LA:3 upp till LA:6. Han kändes väldigt fin. Köpte även ridhuskort och åkte till ridhus 1-2 gånger i veckan och red dressyr, här hemma blir det bara "dressyr" i skogen och fälten, och varit så sedan många månder tillbaka, den enda gången det blivit seriös dressyr är hos Helen och tävling. Vår ridbana är fortfarande inte klar och inte helt jämn att rida i, den var bara nödlösning i början.
Kändes yberskönt att rida dressyr i ridhus själv istället för skogen.
I December har vi fortsatt att träna för Helen och köra till ridhus 1-3 gånger i veckan, känslan i ridningen är kanon, allt funkar som det ska, har börjat kräva mer samling, rörelserna i LA:3-LA:6 går som en dans. Det är mest att sitta och njuta.
Sedan 22:e december har han vintervila. Och ska få 2 veckors vila, vill inte att han vilar längre då jag är rädd att vi tappar för mycket ridning, vill gärna fortsätta där vi slutade. Nu går det även rida ut, utan några som helst problem :)
Det har tagit lite tid att rida in mig på honom, men det gör inget, vi har all tid i världen, vi ska ändå inte rida OS ;) Och han har verkligen lärt mig massor i ridningen under året som gått.
Mål för nästa år är att träna vidare, i början utav året få mer rutin på tävlingbanan i de lägre klasserna, så han slutar tramsa och vara "rädd" för att sedan kunna starta LA:3-LA:6, det funkar på träning men på tävling blir han så tittig och tramsig, tappar fokus och då blir det missar, och LA:3-LA:6 är så pass avancerat att han måste ha full fokus på mig, har han inte det, då blir det inte nått bra av det ;) Och givetvis ska vi ha kul och vara hela båda två :)
Japp finns det inte så mycket att skriva om, hans liv som pensionär består av äta, och lata sig i hagen ;)
Det här blev en hel roman, den som läser hela får en guldstjärna 
Medarbetare på Dressyr.ifokus

januari innehöll den största förändringen då vi började med dressyr på allvar, köpte dressyrsadel och flyttade till min tränares stall
under februari gick det framåt men i mars kom ett rejält bakslag som vi inte tog oss ur utan maria fick rida honom i 4 dagar och jag tränade nästan varje dag efter det för henne. efter det gick han som en dröm! funkade rätt bra i april och maj, kanske inte lika bra som direkt efter intensivträningen men ändå så man kände sig nöjd när man gick in i stallet. tränade inte så jättemycket under den perioden, 3-4 ggr/ månad.
i juni-juli flyttade vi ut honom på sommarbete och allt funkade rätt bra men tränade på tok för lite, ca 4 ggr på hela sommaren. började där med förvänd galopp på min hopphäst som inte alls fattade varför han inte fick byta… i augusti var det dags för öppet hus och han tyckte det var lite väl roligt så då åkte gramanen på, och i den vevan upptäckte vi hur bra den fungerade i träningen av förvänd galopp. av nån anledning släppte allt där när den togs av igen, han gick bättre under 2 veckor i augusti än han nånsin gjort innan.
sen rasade allt. vet inte riktigt vad som hände men ingenting har blivit sig likt sen dess. på tisdagen gick han som en dröm, på onsdagen vilade han, på torsdagen red en kompis, och på fredagen galopperade vi i skogen. på lördagen var allt åt helvete och är fortfarande. september-oktober-november-december har varit ett rent helvete, där han inte går att ställa åt vänster, som vi ännu inte tagit oss ur även om det går lite bättre nu. skulle börjat med ljusbehandlingar av musklerna idag med blev förskjutet till imorgon. idag hade han istället bytt varv att strula åt så idag gick det ställa åt vänster, men han fick utbrott så fort jag försökte åt höger..
hoppas verkligen de här behandlingarna hjälper nu, Maria ska vara med och lyssna imorgon för o höra vad hon säger
Planen framöver är att fullfölja behandlingarna, börja träna på allvar igen och så fort maria inte är lika rund längre så hon kan rida så ska hon rida honom några dagar i rad igen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~