Ryggning
Jag har lite "problem" med min häst när de gäller ryggning. Hon höjer huvudet och stretar gärna emot. Jag och min mamma har hjälpts åt och rygga henne med hjälp av ett spö som vi trycker på bogen men tycker, inte att de har hjälpt.
Nu undrar jag, har ni några förslag på hur jag kan göra?
Har nämligen som projektarbete i 3:an att utbilda henne till LA:1 och har smått panik över de här eftersom jag ska börja tävla henne i vår.
Tack på förhand!:D
Skickar med en bild på mig och hästen^^
HÄR finns en bra beskrivning på hjälperna till att rygga hästen korrekt.

Tack:)

Jag måste få göra ett inlägg mot artikeln. De skriver att man inte ska träna unga individer. Jag tränar ryggning redan som föl. Ett tryck mot bogen och så kommandot back. Det gör man tidigt om man håller på med körning. Backa in mellan skacklarna bla. När kommandot sitter så är det enklare från ryggen att få en bra ryggning där man inte sliter i någon mun som man så ofta ser på tävlingar.
#3 Håller absolut med dig där. För att förenkla inlärningen sen från ryggen kan man ju också ge röstkom vid inlärning.
#3 #4 fast så står det inte i artikeln
Det står endast att man ska vänta med uppsutten ryggning, tills den unga hästen lärt sig gå med ordentlig framåtbjudning.
Det står ingenting om att man inte ska lära unga hästar att backa
Sen anser jag det vara ganska stor skillnad på att backa en häst och att rygga den uppsutten.
#3#4 fast jag håller ju med er att man ska börja med fölen, lära dom back med en lätt snudd vid bogen.
Men artikelskrivaren har inte sagt nåt annat heller.

Jag använder alltid rösten för att läsa in backning. Jag säger "back" och ger lite tryck i tyglarna som jag ger efter på en gång, alltså inget dragande bakåt. Jag inleder träningen från marken, till exempel i stallgången, så att hästen är införstådd med vad ordet "back" betyder innan jag försöker göra det uppsuttet. Det tar några gånger, men så länge man inte sitter och drar i tyglarna och så länge man berömmer så fort hästen tänker rätt (t.ex. lutar kroppsvikten bakåt) så brukar det gå ganska fort. I början bryr jag mig inte om rakriktningen, utan det sköter jag senare med skänklarna när hästen väl har förstått kommandot "back".
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Okej:) Ja asså hon kan backa från marken. Jag vet inte om hon kanske tycker det är obehagligt att rygga med en ryttare på ryggen:S