Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrhästen
Läst 1825 ggr
Lindbygarden
0

Raka honom eller inte

Tänkte börja arbeta Tjalle lite mer regelbundet nu då han dels behöver stimuli och utbildning samt för att han börjar bli bra rund om magen.

Men han ser ut som ett murmeldjur så frågan är om jag ska låta raka honom samt isåfall hur han skall rakas?

Kruxet är nämligen också att när han blir blöt i pälsen och det är hög luftfuktighet så torkar den inte. Visst går inte igenom såvida det inte är svett men det är inte trevligt.

Dyblygiad
0

Jag skulle välja att raka halsen och se om det räcker med det. Så har jag gjort med avelstona som ridits under vintern. På så sett kan de vara utan täcken.

Lindbygarden
0

#1 Just det ja, då kanske jag kan skippa täcket? För det är ett evigt pyssel med täcke och inte kul när de går med unghästar…

Sen är ju dilemmat också att iom att de andra får mkt mat i hagen så parkerar ju han själv där också vilket gör att han äter för mkt och blir smällfetRynkar på näsan

exitingsvillemo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Raka undersidan av hals, bog och mage, då är de värsta ställena rakade samtidigt som du slipper täcka.

Ang fodret, har du provat ge fri tillgång? Många hästar lugnar ner sig i sitt ätande om dom vet att det ALLTID finns mat.

Skulle inte det vara ett alternativ, så får u kanske fundera över att flytta honom till en egen hage och låta honom gå på halm ute och bara hö till kvällen.

Dock brukar dom gå ner i hull ganska snart om dom får börja arbeta.

Börja arbeta honom och skulle han fortfarande vara fet till våren, kanske du får se över foderstaten lite på honom.

En shetlandsponnys päls består av 2 delar päls. Underull samt överrocken. En shettis med bra vinterpäls blir sällan blöt in på skinnet av regn eller snö. Underullen är aldeles för tät och är till för att inte släppa in väta.

Blir han svettig är det ju en annan femma, då får du slänga på ett våffeltäcke e.d en stund.

Men, tillbaka till rakningen. Om du tänker arbeta honom mer eller mindre hårt över vintern, så raka honom. Annars, låt bli =)

Bifogar en bild från shetlandsponny.ifokus

Detta är förövrigt Ahnnas fina sto Miranda.

Lindbygarden
0

Han har fri tillgång iom att de stora har det i hagen. sen står han på halm och får en tuss inne då alla andra får..

hihihih.. jag som inte kan raka lär ju hmmm kanske surra runt liteOskyldig

Kan jag raka hela halsen och bara runda lite vid mankebog och ner på magen?

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller så klipper du en smalare variant av #3 som Harry har, det hindrar honom från att bli sjöblöt av svett men han kan ändå gå ute utan täcke om det behövs. och blir han blöt och står inne så torkar han snabbare också.

Jag är nöjd med den här klippningen! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Hehehehe… sitter och klurar på hur i hela friden jag ska komma åt att raka honom under magenSkrattande

LinaN
0

#6 lägga honom upp o ned mellan två halmbalar? ;)

Folk har rakat shettismagar förr ;)

Lindbygarden
0

ja eller en sån där rullbräda som mekanikerna har!

Fiona
0

Hon som klipper Fiona brukar sätta sig på huk och det funkar toppen ;) Försök att ställa upp honom på någon slags lastpall eller något annat så att han kommer upp i bättre arbetshöjd annars!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Ahnna
0

#3 Norpa min bild sådär?! Förvånad

Okej då, bara för att det är du och för att det är till ett gott ändamål! Flört

#6 Man rakar shettismagar på ett enda sätt; i blindo! Cool Man sätter sig på knä, för in maskinen under magen och drar runt lite tills det slutar trilla ner päls på golvet under hästen, typ. Sen dubbelkollar man att det ser schysst ut bara.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
0

#10 hahaha.. ja det finns ju inte så mkt annat att välja påSkrattande

exitingsvillemo
0

#10 Cool

LinaN
0

hur har det gått nu då? är han klippt?

Lindbygarden
0

#13 nope inte ännu

planerar inköp av maskin, den vart slut när jag skulle shoppa. Så han får fortsätta vara en hårboll ett tag till..