Galoppombyten?
Någon som har något bra tips på hur man kan öva inför galoppombyten, och även galoppombytena? :)
Finns kanske någon sån här tråd sedan tidigare, men jag är ny här och hittar den inte, så inga kommentarer om det, tack! :)

Vi tränar först enkla byten och sen kortar vi ner skritten till en halvhalt. Jag gillar inte bommar men vet att många lägger en bom på diagonalen som de byter över.

Gör samma som #1 börjar med enkla byten, som vi faktiskt tränar på just nu :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag har jättesvårt med enkla galoppombyten på Kalle. Han byter ibland av sig själv, men inte på "kommando". Har ni några konkreta tips och övningar? Tacksam. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Byter man på diagonalen så är det halvhalter som gäller och ner i skritt innan ny galopp. Bara att träna på. Det är inte bra att de byter på eget bevåg då det är svårt att bibehålla den förvända galoppen i svängarna.
Jag körde på varianten att byta över en bom på medellinjen. Gick snabbt att lära in då hästen är rätt kvicktänkt (red över bommen 5ggr bara), sen fortsatte vi att byta över diagonalen och nu byter han även på rakt spår. Tycker det har fungerat jättebra 
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Vi brukar träna på byten med en bom på medellinjen, precis som #5. Vi brukar också byta när vi gjort snett igenom.

#4 Kalle byter som tur är inte i dressyren, utan har lätt att hålla rätt galopp men även förvänd galopp. Det är i hoppningen som han gärna byter av sig själv, eller hamnar i korsgalopp. Det är inga problem med själva fattningarna. Det går bra att ta ner honom i trav och fatta ny galopp direkt. Men att byta i galopp förstår han inte alls vad det är.
Vi ska absolut prova med bommen på medellinjen. Tack!

Skippa traven, från galopp till skritt till galopp och sen är det bara att träna på tills du når målet halvhalt och ny galopp.

#8 Varför är det viktigt att ta ner till skritt? För att förtydliga? Hemma på träning är det inga problem, han tar lätt galopp från skitt, men ute på tävling känns det dumt att "slösa" tid.

För att förtydliga.
På vilket sätt är det att slös tid på tävling att träna enkla byten? Det är tvärtom ett väldigt bra sätt att få hästens uppmarksamhet på halvhalter och ökad lydnad. Kan man inte sina rena byten så kankse man inte ska tävla i sådana klasser och då kan det aldrig blir något slöseri på en tävling.

#10 Jag visste att den kommentaren skulle komma. Det kostar mer tid att ta ner hästen till skritt än till trav och lägga en ny fattning. Även om jag inte tävlar några höga klasser vill jag gärna få en bra placering i de tävlingar jag ställer upp i, och som du säkert vet så är det inte bara antal fel, utan även tiden som räknas.

Aha, det är hoppning du pratat om nu eller hur då tiden inte har någon roll i dressyren. Då förstår jag om du inte vill byta ner till skritt. På dressyrfokus är jag nog insnöad på dressyr, tanken fanns inte änns att det var hoppbyten du pratade om

#12 Åh.
Och jag är mest inne på hästhoppning.ifokus, glömmer ibland det ska snackas dressyr här. Men det var i alla fall byten på hoppbanan jag pratade om.

Haha ja det är lätt att det blir feltolkningar ibland
hoppbyten vet jag inte så mkt om , annat än att man brukar använda sig av markbommar för att träna in det.