sadelförslag
Nya donnan har en hög manke och är lite sänkt i ryggen (läs mkt omusklad framför allt brevid manken) Hon har troligen gått med en för smal bom.
Har idag prövat,Röösli, Hubertus Flexline, Globus Clic, Edingburg,Morris Nolan, Childeric, Bates caprilli men ingen passade hennes manke. Vida bommar ligger bäst då hon trots omusklat tillstånd kräver detta. Bortsettt från manken så låg Rösslin och Globusen bäst ryggmässigt.
Har ni förslag på sadlar som är extremt utskurna för manken?
ligger inte sadeln mot manken om du har en vid bom på henne?
Kan du slänga in en bild på din tjej, där man ser överlinjen ordentligt. Jag kan kika runt lite hos mina leverantörer.
Jacson har en del bra sadlar vet jag, Globus clic kan jag få tag på också.
Skulle vara roligt och veta vilket pris clicen låg på, kanske kan jag få ner den i pris om du handlar en via mig istället

Prestige, det har Brimad som har en jätte manke!!! Hade förövrigt 2 sadelutprovare som bara rynkade pannan och sa att dem inte kunde hjälpa mig, äh?
Sen den 3:e, tittade på hästen, ritade på hästen, la på första sadeln som var en Prestige Modena, jag red och han tittade, sedan ritade han under sadeln där han skulle justera stoppningen och så var det klart! :P
Sen sägs det även att Prestige passar svängda ryggar, dock det hära med svängda och raka bommar har inget med själva bommen att göra, det är inte bommen som är svängd utan utformningen utav stoppningen som gör att den är svängd eller rak.
Brimad har rak rygg och hans Prestige passar bra, dock är ju stoppningen justerad.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Har tycvärr ingen bild på henne idag men ska ut o fota ikväll om jag kommer ihåg kameran
Lägger jag på en smal bom så ligger den på manken ändå och dessutom trycker på framtill.
Globus Clic 16# 36 ligger egentligen bäst om det inte vore för manken då…..
Det märks att någon tidigare ägare har haft en för smal sadel, det syns på insjukenheten i musklerna vid sidan av manken.
Är inte det ett ganska vanligt fenomen att man tror att hög manke = smal bomvidd?
När jag sitter i alla sadlar som legat bra så har jag 1-2 fingrar mellan manken o sadeln….
1# Clicen har vi hemma till welshen. Den passar min rumpa väldigt bra. Kan du få ett bra pris på en Jacson?
kieffer? passar inte dem till hästar med hög manke? :)
En för vid bom gör ju att sadeln kommer ner för långt på en hög manke, alltså hamnar sadeln direkt på manken.
En smalare bom ligger an mot sidan av manken där den ska ligga (inte trycka) vilket ger mankfrihet. Det är helheten av sadelläget man måste kolla på naturligtvis, att hitta rätt sadel är en djungel =)
Jag ska absolut kolla runt lite på Jacson, är det en dressyr du är ute efter? =)
Har också haft en häst som hade gått med för smal bom som blev klämd vid sidan av manken..
Blir ngn form av muskeldegeneration om de kläms.
en sadel med cutback vore ju bra!

Min med samma problem har en Cliff Barnsby, helt underbar!

Idag red ja gi Globus Clicen, det gick förvånadsvärt bra. Den låg inte på manken vilket jag först var rädd att den skulle göra, liiite vid men med en padd under så var det ingen fara. Red i 40 min och rygghåren låg slätt o fint och avtryck från sadeln hela vägen. Avslappnad (så gott det nu gck med tanke på underlaget) häst och jag satt stadigt i traven. Det blir nog så under vintern att jag lånar dotterns sadel, vi rider sällan samtidigt i dressyrsadeln. Nu börjar jakten istället på en hoppsadel.
Va skönt att det fungerade så bra!