Tips på sadlar

varför inte skaffa en sådan sadel av den typ du har fått låna om den verkar ligga bra?
medarbetare på djurskydd.ifokus

vet ju inte vad det är för märke då det är bortskavt :/

det verkar ju som du haft sadelprovare ute, kan du inte be denne titta på din lånesadel?
medarbetare på djurskydd.ifokus

var hos sadelutprovare då jag fick wintecen och innan dess hos ngn annan men litar inte på dem som har provningen.. :/

ring till Olof på www.ingdams.com
han är den enda sadelutprovaren jag litar på och han är kanonbra!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Om du ska ha en dressyr-sadel ska du inte ha en sadel med cair-system. Iom att det är en massa luft mellan hästen och ryttaren så tappar man en hel del "känsla" och kontakt med hästens rygg.
Är det en allroundsadel du vill ha så är cairen en mkt bra sadel om rätt bomvidd sätts i.
Din häst har en ganska svängd rygg, så en sadel som ska passa honom bör också vara aningen svängd undertill.

#8 jag har en cair och alla som testat den säger att den är underbar ;) vet 3 andra som har exakt samma sadel som också är nöjda
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

8# Vår bates caprilli med Cair är den absolut bästa sadel jag någonsin ridit i. Här har vi inte tappat någon kontakt med hästryggen alls. Snarare tvärtom så har hästen också gillat den skarpt och varit mer lyhörd o positiv än med ullstoppade sadlar.

har haft en wintec cair 500 som jag gillar men eli har blivit mer svängd.. han var BETYDLIGT rakare i ryggen när jag provade ut sadeln sommaren-08. Vet så mkt som att county är för böjd, modellen jag provade var för smal också men tror den var för böjd också. Jag behöver egentligen både en dressyr och en hopp.. :/ då ingen av dem jag har passar. Men en ny dressyr är nog den jag satsar mest på nu.
#9 #10 jasså, vad bra att ni trivs i dom =) Inom hoppning används cair-sadlar upp till höga klasser, men inom dressyren inte alls lika mycket, med den anledningen att ryttaren känner det som att h*n tappat kontakt med hästens rygg.
Däremot är alla rörande överens om att cair-systemet ger bra passform. I stora stall med många hästar som ska tränas är cairen ett smart drag, då sadeln passar fler hästar.

ingen som annars har tips på ngt speciellt märke?

12# Det är svårt att jämnföra ponnydressyren med hästdressyren. Här har jag träffat en hel del ryttare på Nat som tävlar i Bates el Wintec.
Hur kan man jämnföra Nat FEI när det gäller hästar? MVB eller?
FEIprogrammen är det skrittpiruetter, öppna, sluta, mellan o ökad gångart, förvänd galopp i serpentiner samt enkla byten. Vad mer än flygande byten kommer i MVB2 för häst? En helt ny värld för mig.