Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrens-rörelser
Läst 1658 ggr
[vamir]
0

Flytta för skänklar?

Jag har nyss tagit hem ett varmblod på prov. Hur mysig och snäll som helst, problemet är bara att han aldrig varit i ett ridhus, eller jo, en gång idag, men jag ledde honom bara runt, sedan är även ett till problem galoppen. Han fattar galoppskänkel, men har varit intervall tränad så det är bara full fart som gäller :S hur ska vi träna för att få bort det? Sen är det även så att han kan inte flytta undan för skänkeln, han förstår inte helt enkelt, hur ska vi öva det? Justnu så styrs han då bara med tyglar, vilket jag tycker känns ovanligt, jag är ju westernmänniska, så jag är knappt van tyglarna alls :)

Kom med alla möjliga tips åt oss! :)

sus-sharon
0

träna övergångar, övergångar, övergångar.

och vad gäller skänkeln - min var totalt i det blå från början om vad skänkel var för nånting. jag tog min mamma till hjälp: för att svänga höger la jag till skänkel, tog ett ledande tygeltag och sa "höger" - mamma svängde höger och hästen var då tvungen att svänga också.

tog kanske 3 pass à 20 minuter totalt för att hon skulle hänga med på vad som skulle göras.

flytta för skänkel i form av skänkelvikning tog dock längre tid än så att lära in, hade då mycket hjälp av skogsvägar o dyl som jag övade förflyttning kant till kant på.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Lindbygarden
0

Håller med 1 om massor av övergångar. Sen är de många gånger inte så starka så de orkar gå i lite långsammare tempo i galoppen.

När det gäller flytta för skänkel så är det dels super att ta naturen som hjälp som sus-sharon är inne på.

Sen kan du också lära honom först från marken att flytta undan tryck dvs du trycker vid skäkelläget beröm så fort han svarar.