Dressyr iFokus

Dressyr

Etiketttävling
Läst 3959 ggr
Peppe
0

Uppklassning

Vad är det som gäller egentligen vid uppklassning?

Om jag klassar upp Blacky till storhäst så får ju inte jag tävla honom som ponny igen. men om någon annan vill tävla honom som ponny då? läste nåt om att man kan klassa ner till ponny igen efter 6 månader men det är ju jättelång tid… säg att jag tävlar honom som storhäst i januari, då får han ju inte gå som ponny förrän mitt i sommaren med en annan ryttare = problem vid försäljning. nån som har koll?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

Hmmm tror att det är ngt sånt ja. Det bästa är att du ringer  till ridsportsförbundet och hör med dem direkt så det inte blir ngr missförstånd.

cadillac
0

Såhär står det i TR:

Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Ridsportförbundet åter starta i tävling för ponnyer.

Tusen
0

Men hur är det om man vill klassa upp en B-ponny till C-ponny. Gäller samma regler då?

En fråga till. Varför delar man upp tävlingsklasserna i dressyr efter ponnyns storlek? Den har väl ingen betydelse för hur duktig den är? Det är väl ryttaren som kan vara olika duktig eller ponnyns utbildningsgrad? Eler har jag fattat helt fel?

Cilla89a
0

#3 det går väl inte klassa upp en B-ponny till C-ponny överhuvudtaget?
är det få starter här på en ponnydressyr är det inte helt ovanligt att man slår samman kategorierna.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tusen
0

#4 Jag har säkert fel men är det inte så i hoppning. Trodde det var likadant i dressyr.Skäms

Peppe
0

#5 vad är i hoppning? möjligt att klassa upp b-ponny eller delade kategorier?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

Klassa upp från t.ex B-ponny till C-ponny

MiaMaria
0

#7 jag har aldrig hört talas om att man får klassa upp tex en b-ponny till C-ponnyklass, de är ju isf om klasserna är sammanslagna, men b-ponnierna går ju iaf över sin höjd om de är hoppning.

Tusen
0

Hmm. Jag undrar vad jag fått det ifrån i så fall. Varför jag undrar är för att vi har ett mycket storhoppande russsto med en steglängd passande D-ponny. Hon är stark som en oxe och skulle behöva tävlas av en äldre ryttare än 13-14 år. Det är inte förrän de blir lite äldre som ryttaren i allmänhet klarar av henne och då har jag fått tipset att hon kan få tävla bland C-ponnysar istället. Det är alltså omöjligt?

Och nej hon är varken elak eller ouppfostrad. Bara het och pga sina stora steg , svår att hålla ihop för en liten 12-åring.

Fast nu har jag nog spårat ut från tråden lite för mycket.Skäms

MiaMaria
0

#9 Jag blir osäker men med tanke på att de är åldersgräns på b-ponny så kanske de går, vet faktsikt inte. Ring o hör med tävlingsavd på ridsportsförbundet, då får du nog de klaraste beskedet.

Lina
0

Jag tycket det låter konstigt att man ska få klassa upp sin b-ponny till c-ponny då jag tror att åldersgränsen är satt just för att ungarna inte ska bli för stora för sina ponnys.

Tusen
0

#11 Fast det är just det som är grejjen för vår del. Har man en liten ryttare fastämn man råkar vara lite äldre så är detta ett sätt att få ut vår ponny på tävlingar. Åldern är ju inget exakt mått på hur stor man är eller hur. Vet många 12 åringar som är mycket längre än många vuxna t.ex.

Lina
0

Jag vet många vuxna som är mer lämpade att rida b-ponny än vissa 12 åringar, men i det stora hela så börjar barnen redan vid 12 års ålder växa ur sina små ponnys på längden.

Tusen
0

#13 Visst är det så men om vi nu hittar en liten ryttare så skulle vi vilja att hon fortsätter tävla vår ponny även då hon är äldre. Hästan klarar det lätt och ryttaren får en chans att arbeta in sig på hästen. Det vore guld för oss.

Sen är det väl så att man tyvärr ofta stirrar sig mer blind på åldern och ev lite längre ben än ifall hästen och ryttaren har ett bra samarbete.

Sen är det många som hellre ser en för liten ryttare på sin ponny än en något större. Varför, fattar jag inte.

Lina
0

Ja visst hade det varit bra. Men om det nu finns regler som säger så så tror jag att det beror på det jag skrivit tidigare.

En för liten ryttare ser både snyggare ut och är skonsammare för hästen.

Tusen
0

Jo, suck! Så är det nog. Det var bara det att jag hade hört att man fick klassa upp sin ponny till en klass högre.