Boxvandring??
Mitt ena sto skitar ner nå fruktansvärt i sin box. Får mocka ut hela boxen varje dag.
Funderar om hon vandrar på nätterna och sprider ut allt?
Det är dyngsurt i hela boxen, så antingen kissar hon floder, eller så vandrar hon nå enormt.
Funderade ett tag på att byta till torvoch göra permanentbädd åt henne, men det går ju inte om hon ska vandra upp bädden hela tiden.
Men om jag har torv underst (och kalk naturligtvis) och halm över, då kanske det funkar bättre? Då har hon ju halmen att pilla i också tänkte jag.
Saken är den att hon förmodligen är uttråkad, pga att hon för tillfället bara står. Provade sätta in en sån där LIKIT-leksak som man hänger i taket, med en mint-sten i, men den var slut på 1 dag, kan inte vara bra för magen att knapra i sig 1kg mint-sten över en natt.
Har hängt upp lite diverse "leksaker" i boxen, men utan större framgång.
Dom står inne från 20.00-07.00 (ca) så hon är ju ute en del.
Tips emottages tacksamt =)

Du tar upp de mesta bra funderingarna själv 
Boxvandring är en, liksom krubb-bitning, en olat. Vanlitgvis börjar hästarna vandra om de är strassade eller uttråkade. Vilket låter ju som de passar i ditt fall. De jag skulle testa med är att ge mer grovfoder till natten så hon har något att pilla med, halm om du inte vill tuta i henne mer energi/protein (halm ligger ju lågt i näringsämnen jämfört med hö/silage)
Permanent bädd tror jag inte på, de kommer bara bli slaskigt o blött om de redan nu är blött o du får mocka ut allt. En anledning till att man får en "blöt häst" (dvs de kissar mkt) är att den kan få för mkt protein, nu vet jag ju inget om ditt sto på så vis men de är bara som info.

om du inte vill slänga in halm heller så kanske du kan lägga in/hänga grenar?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

det är knepigt det dära, fanns en häst på ridskolan en gång i tiden som var helt makalös på att boxvandra, från att han kom in gick han nonstop runt, runt och runt i boxen, bytade varv ibland, han stod inte ens stilla när han åt, han tog en tugga varje gång han gick förbi krubban och hö-högen,
när man kom på morgonen så gick han bara på betongen, för spånet hade flyttat sig, det såg ut som en rondell i boxen ;)
jag glömmer det aldrig.
det är ju absolut inte hälsosamt varken fysiskt eller psykiskt, anledningen var att hästen var stressad, antagligen för det var så stort stall med mycket hästar och rörelse i stallet.
ett par år senare när han flyttade till ett mindre stall så slutade han helt med boxvandringen.
jag skulle också försöka med grenar, halm eller mer grovfoder kanske då i hö-nät så hästen inte trampar runt i det när den vandrar. kanske även hänga upp morötter i taket så hästen så sträcka på sig och anstränga sig för att få tag på dem.
kanske en såkallad jollyboll också?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vi ska halma hennes box, då har hon ju halm att tugga på hela nätterna =)
Nu har jag packat hennes natthö i påse som jag har hängt ganska högt, ingen vidare matställning kanske, men tills halmen kommer får hon kämpa lite för maten ;)
Och jag har inte mockat ut hela boxen de senaste 2 dagarna sedan höpåsen sattes in =)
#3 oj, nej så extrem är hon inte. Hon vandrar inget direkt när hon ommer in, så länge hon har mat verkar hon vara nöjd.
Funderar på om jag kanske fått en häst som inte kissar ute?! Det första hon gör när hon komme in är att kissa. Och jag har inte sett att hon kissat ute i hagen ngngång.