Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettgod-morgon-trådar
Läst 1092 ggr
Cilla89a
0

God eftermiddag 22/11

Vad händer en söndag som denna?

Min klocka ringde 6.00 som vanligt, kändes lagom kul att släpa sig ut i regnet för att fodra/släppa ut. Sov sedan vidare till 9.00, duschade, gick ut med hunden, hästarna fick lunch hösilage lite tidigare idag för klockan 10.30, körde jag och mamma på dop, kusinbarnet skulle döpas :) Pappa var tvugnen att åka till jobbet idag och syster sov borta hos en kompis.
Gillar inte riktigt att lämna gården när hästarna är ute och ingen är hemma, men det har gått fint :)
Har precis kommit hem från dopet är och proppmätt, jag är en redig tårtnarkoman och där fanns 3 underbara tårtor, så gott, så gott :D
Ska ut och mocka strax och sedan ta in hästarna, har regnat hela dagen :/
Brimad har vilodag idag.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

LinaN
0

Hejsan!

idag har jag städat igen, känns bra med rutiner. fick plockat fram och packat upp 4 kartonger till sen flytten och har organiserat in det som inte ska upp på vinden. Känner mig jätteduktig idag.

Ska strax byta om och ta bussen ut till stallet. ska bara mocka o grejja det vanliga men utan att stressa ihjäl mig. bussen går 17.19 och den som går hem går 18.27

sen när jag kommer hem ska jag ta rond 2 med disken och vänta på att en tjej ska ringa, ska köpa ett gäng schabrak av henne för 20kr/st. hon skulle komma förbi nångång mellan 19-21.

Sen har jag hittat en dressyrtränare så nästa söndag ska jag åka och titta på hennes lektion om jag inte kan flörta mig till skjuts av någon i stallet idag då hon ska ha lektion från 18.00. knappast troligt men ibland har man tur. Hon tar 100-150kr/lektion och sen tillkommer ridhushyra om 50kr/gång. samt att det är inom ridavstånd så jag verkligen hoppas att detta kan vara nått för oss! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

God kväll

Jag sitter här med väldigt blandade känslor. för första gången verkar det möjligt att köpa storhäst. för att komma till problemen så vet jag inte vad man skulle satsa på, en oinriden eller inriden? är ju stor prisskillnad (med tanke på att oinriden-ålder går ända ner till föl) och jag är väldigt kräsen. finns fortfarande bara en häst jag kan tänka mig egentligen, men den kostar 100 000 och det tror jag inte dom är beredda att lägga här hemma… andra problemet är att jag isf måste sälja Blacky först och jag vet inte om jag kan det. med tanke på hur kräsen jag är så lär det ta lång tid innan jag hittar nån ny häst så kommer nog va utan länge… sen, inte minst, så älskar jag ju min lilla häst =(

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

Godagens!

Har packat hela dagen samt varit på tur och betalt lite hö mm.

Det beror helt på budget, du kan fynda riktigt fina unghästar just nu. Allt beror på vilken budget du har. Vi får hjälpa dig att söka sen om du vet ungefärlig budget samt vad du vill haGlad

Peppe
0

#3 kan ju direkt stryka alla ston från listan ;)

skulle tippa på att budgeten ligger på runt 60', kanske uppåt 80' i bästa fall. vad tror du är bäst att satsa på? inriden eller oinriden? spelar egentligen ingen större roll, men man får ju en bättre oinriden häst för samma pengar som en inriden lite "sämre" (i normalfallet, om man inte har tur med en bra inriden till samma pris…)

inridning har jag inte tänkt sköta helt själv om den är oinriden, hänga får nog min kompis göra och första grundutbildningen åker nog Maria på. men det blir isf inte förrän senare i vår då hon ju är gravid nu

Cilla89a
0

#2 Åh, va kul, Peppe Skrattande
Vad vill du igentligen ha för en häst om du slipper att tänka på budgeten?
Jag tror det är viktigt att köpa en häst som är i det utbildningsstadie som man vill ha, sen om det är ett föl eller häst som är utbildad MSV, annars tror jag det är lätt att man kommer tröttna och tappa motivationen om man köper en häst som som man innerst inne inte igentligen är intresserad av utbildningsmässigt. Och jag kan tala av egen erfaranhet när jag letade häst, pappa ville inte lägga en förmögenhet, och jag tittade också på oinridna unghästar för att få en "bättre" häst, tittade till och med på föl, fast att jag igentligen ville ha en inriden så jag kunde börja träna och tävla så gott som direkt. Och jag är idag glad att jag hade lite is i magen och väntade till jag hittade den rätta, trotts att det tog 1 år ;)

MillaJ
0

God kväll..

Åkte till stallet så jag var där runt 10. Då var det strömavbrott och hade varit det i ett par timmar redan så det blev till att borsta i mörker och sen ner i ridhuset där det var rätt mörkt med. Ville egentligen rida ut men det jäkla skitvädret satte ju stopp för de planerna. Hursomhelst gick damen riktigt fint idag :) Sen upp och mocka -då var strömmen tillbaka så jag kunde iallafall se i boxen :p Sedan igår hade stallet blivit +1, stallägarnas fälttävlanshäst hade visst kommit tillbaka igår. Får väl se om jag ev får hjälpa till och avlasta dem lite och rida henne, har ridit henne innan och det är en myyycket speciell dam så det kan bli intressant. Nu hade hon dessutom stått ett tag och är laddad till tusen.

Kopplade sedan på transporten och drog upp till föräldrarna för att få bytt till vinterdäck.
-och nu sitter jag här…..

Lindbygarden
0

#4 60-80 ska du nog kunna hitta även ridhäst för MEN som sagt var det är svårt att hitta "stjärnorna" för de pengarna.

Du kan få ett fint föl från 30-40 och även åringar för nästan samma peng. Tvååringarna börjar gå upp lite.

Men precis som Cilla skriver så är det viktigt att veta vad du allra helst vill ha. Vill duha en unghäst att forma själv och kan vänta lite eller vill du ha en ridhäst att börja med i stort sett på en gång?

Du kan hitta lite äldre häst för 60-80 men svårt att hitta en stjärna i sin bästa ålder för de pengarna.

Vad har du för mål?

Peppe
0

#5 helst vill jag nog ha en som blir 4 nästa år, en -06a alltså, som gärna gått 3årstest. som sagt går ston bort helt och jag vet att det är fånigt men jag gillar inte fuxar… då måste den ha nåt extra som uppväger färgen annars faller jag inte ;) om den är lätt i typen (vilket den iof måste vara då jag är så liten) så ligger höjdgränsen på absolut max 170, helst ej över 168 och inte under 162. temperamentet är svårt att säga, vill inte ha nån som är helt skogstokig men behöver inte vara helt cool heller. i ridningen vill jag ju helst inte bli avkastad stup i kvarten ;) och sega hästar som lunkar fram är det värsta jag vet.

jag har egentligen inte superhårda krav tycker jag om man läser texten, är öppen för detmesta, men jag är riktigt stenhård när det kommer till exteriören…

en häst som jag definitivt skulle kunna tänka mig är denna

Peppe
0

vore ju bra om man fick med länken också ;)

Peppe
0

#7 vill inte ha nåt äldre än 5 år, (-05 och framåt kan jag tänka mig), dels för att priset stiger ju så fort när dom utbildas och då får jag nog bara en gammal tung luns som jag inte alls skulle trivas med… köper hellre ett välstammat föl än en äldre då jag inte har bråttom nån stans

Peppe
0

ska även prata med Maria sen när det blir riktigt aktuellt, hon har säkert kontakter i tyskland

LinaN
0

Så, nu är jag hemma, hade tur o blev skjutsad till träningen för att titta på, visade sig att den här tjejen som är tränare känner min stallkompis sen innan och sådär. Sen klickade det rätt bra mellan mig och instruktören med. Hon rider tydligen själv för Julio Borba, så det är litet skoj o veta vem tränaren själv tränar för.

sen fick jag köpt litet schabrak och sådär, fick med en massa vojlockar på köpet. några i rätt tråkigt skick, litet fläckiga/bleka o sådär, men vad gör det när man ska bygga en kamelkudde? :D

Bland schabraken fanns ett superfint svart i sammet som blev den klara favoriten! så det kommer vi nog använda en del framöver :D 100kr för totalt 7-8 sadelunderlägg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cilla89a
0

#8 tror säkert det ska gå att hitta något av det du söker i den prisklass du har :)