Importera från Polen?
Nån här som har erfarenhet från att importera hästar ifrån Polen? Jag har kollat runt lite på hästannonser och sett hästar till väldigt billiga priser. Hur gör man med betalning osv? Nån som kan berätta lite kanske 

Jag har själv inte importerat någon häst men har varit på väg samt även haft vänner som gjort de. De bästa är om du kan åka ner o kolla på hästen, ev provrida samt vara med när den veterinärbesiktas. De bästa är att göra upp pris och betalning på plats och sen ta med sig hästen och åka hem, precis som när man gör en affär i sverige. Annars går de transportföretag som kör mellan europa o sverige. Men jag är tveksam till att göra affärer via internet, jag skulle absolut vilja se hästen o gör upp en ev affär på plats, ist för att tex skicka över pengar o sen kommer ingen häst. Kom ihåg att de förekommer mkt skumraskaffärer nu, både med hästar, bilar osv.

Vi har mycket polska hästar på den lokala ridskolan. De har verkligen inte varit de vackraste hästar jag sett, men de verkar trevliga i temperamentet.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Hm vi har också polska hästar på ridskolan och dem är inte vackra..men lettiska och estländska hästar är rätt snygga att se på :)

Ett gott tips är att kolla upp med försäkringsbolagen när de anser att deras försäkring på en importerad häst börjar gälla. Några bekanta till mig importerade för några år sedan en häst från Polen. Deras försäkring gällde inte förrän hästen var besiktad i Sverige, på vägen hit så körde lastbilen i diket och hästen blev skadad. Nu gick det på lastbilsägarens försäkring men väl värt att kolla upp, speciellt om ni ska hämta hem hästen själva.
Jag har dock svårt att förstå varför man väljer att importera ett riddjur, möjligen varför man importerar ett avelsdjur men finns det inte tillräckligt med billiga utbildade hästar i Sverige?
Tack för alla svar!
Dom polska hästarna jag har sett är vackra, men lite magra.
Varför jag vill importera är för att det är väldigt billigt, och skulle vara kul att utbilda hästen själv. De hästarna jag har träffat har haft väldigt fint temperament och varit bra grundutbildade för en billig peng.