Obrukbar häst brukbar igen?
Läste den här artikeln på ridsport och tycker det är spännande att man tar upp att hästar som inte "passar" hos vissa ryttare helt plötsligt kan prestera hos andra.
Rent juridisk är det också intressant att se hur stelt vårt rättssystem är med lagar om handel som även berör handel med levande ting..

jag tycker det är rena soppan det här med hästköp och tvister 
dessutom verkar det ju bli allt vanligare med tvister och dessutom att man numera kan häva köp i tid och otid, och vad är det man har, 2-3 år på sig och kan häva köpet? Vilket är vansinnigt.
jag tycker man borde göra ett eget regelverk vad gäller hästar, som är lite tydligare så både säljare och köpare vet vad som gäller, för jag själv har varit fruktansvärt osäker när jag sålt både Schess och Schrek.
eller så gör man det väldigt enkelt, när hästen är betald och papperna påskrivna av köpare och säljare, så är affären gjord och avslutad, sen får köparen ta på sig ev skador och hältor som dyker upp efter köpet. väldigt enkelt :D
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag håller med om att det är väldigt lång tid som gäller.. annars får man väl helt sonika se till att röntga och alltid ha som krav med vetbesiktning osv..
Jag har gjort som så att jag tecknade en dolda fel försäkring på Garcon direkt när han hade kommit. Detta för att skydda oss och eventuell köpare om vi skulle sälja honom i framtiden. Mkt smidigt och kostade inte många kronor.
Kommer jag teckna på "alla" föl som föds här hos oss..
Ska läsa artikeln ingående när jag är hemma sen.

#2 Brimad har också den "dolda fel" försäkringen, dock ironiskt nog så står det "Det dolda felet ska vara en skada eller sjukdom som i övrigt omfattas av villkoren för Agria basförsäkringar"
Och sen begränsningar; "Samma begränsingar som för Agria basförsäkringar"
Och t.ex, lösa benbitar är ju aldrig något en basförsäkring brukar stå för, men lösa benbitar är ju ett dolt fel, men denna "dolda fel" försäkringen har ju samma villkor som basförsäkringen?
LITE KLURIGT! Tycker även när man ändå är igång kan se till och förenkla dem förbaskade försäkringarna, och om inget annat skriva dem på ren svenska och inte något jurist språk, för jag förstår inte hälften av vad det står!

Det är ju tyvärr inte första gången som hästar ansetts obrukbara hos en användare för att hos en annan åter klara av att prestera.
Är det inte nåt projekt i sammarbete med nåt av försäkringsbolaget där utdömda hästar får en ny chans att bevisa sig som ridhästar?
Är det så att många av dagens ryttare anser sig vara duktigare och kunnigare än vad dom egentligen är och därmed vägrar att ta adekvat hjälp?

#4 tror det stod i förra ridsport att det var någon hästgymnasieskola som till största del använde sig utav hästar som varit utdömda och att dem sammarbetade med något försäkringsbolag.
och all heder åt dem.
jag tror man överlag är försnabb att dömma ut hästen, jag känner till flera personer vars hästar blivit utdömda, men som inte gav sig och alla är idag fullt fungerande tävlingshästar!
och eller så är det inte bara ryttarna felet ligger hos utan att veterinärerna är för "pjoskiga"..
Hmmm det största problemet är väl kanske också många gånger att hästarna inte får den läketid de behöver, sätts igång för fort och ryttarna kanske inte rider hästarna på ett ändamålsenligt sätt?

#6 tror det ligger en stor poäng i det du säger att hästarna inte får tillräckligt med tid att läka, absolut!

Ett annat stort problem är dessutm att många ryttare rider fel, med fel utrustning fel underlag och fel hovvinkel. Har man en känslig häst som drabbas av allt ovanstående så kan det gå åt fel håll. Bryter man mönstret med ny ryttare, ny ridteknik och framför allt varierar underlaget och en bra hovslagare, ja då kan hästen hålla utan problem. Jag tycker att försäkringsbolagen ska kräva mer innan de dömmer ut hästarna. Okej m de dömmer ut en häst med skelettförändringar som syns på röntgen, men återkommande inflammationer som inte syns på röntgen kan vara läge för att kräva en ny hovslagare el något av ovanstående.
HUR många är det som tar hjälp med inpassning av sadeln och sen kollar upp sadeln regelbundet? Hur många vågar kritisera sin hovslagare el byter när någt inte känns rätt? Rider varierat och inte sitter och nöter på samma ridhusbotten varje dag.
#8 Läser det du skrev på slutet och häpnas över detta. Menar du att det finns folk som inte talar om hur de vill ha sin häst verkad och skodd? Fast de vet att det är fel. Okunninghet kan man inte rå för men om man vet att det är fel tycker jag att det är ens skyldighet att påpeka detta. Åtlyds inte detta är det ju bara att byta hovsagare.
Att sadeln inte kollas regelbundet är ju också toksnålt. För en ganska liten summa kan man få hjälp med det av t.ex. en sadelmakare.
Att rida ensidigt är väl tyvärr allför vanligt. Vet folk som säger att: min häst är dressyrhäst så den ska inte hoppa, (Eller galoppera fritt över fält eller dyl.)

Japp, vet många som inte änns är med när hästen skos utan meddelar sig via en lapp på boxdörren, " Maja vill ha skro runt om med brodd hål",
Själv vill jag var med och lära mig mera om min hästs hovar när hovis är där. Jag är inte fullärd och litar på min hovslagare men jag kommer ändå med frågor och ideer som hon får svara på, jag sväljer inte allt bara för att jag inte är utbildad hovslagare.
När vi tittat runt på hästar i år så har många sagt just att sadeln är utprovad av sadelmakare……för 5 år sedan och sedan dess inte återkollad. Eller när man köper en sadel, " sadeln är nystoppad" - möjligen för din häst men den kommer behövas stoppas om för min häst blir då svaret……