Stolsits?!
Hej!
Jag har på senare tiden börjar sitta sämre och sämre, i samband med att jag rider min foderhäst.
Jag tror att det är på grund av att han är såpass pigg, vilket gör att jag skjuter fram skänklarna för att bromsa honom, eller så är det när jag tänker på att trampa ner hälarna.
Skulle vara jättetacksam för tips för att få bak skänklarna, eller liknande.
Anna-Klara
Tänk på att sitta på benens/lårens insidor med tårna pekandes rakt fram. Då hamnar underskänklarna oftast mer rakt ner. Sitter du på lårens baksidor hamnar du automatiskt mer eller mindre i stolssits.
Att trampa ner hälen för mycket gör oftast att man spänner skänkeln och då hamnar man också lätt i stolssits. Låt foten vila i stigbygeln och ha fotbladet mer eller mindre vågrätt med marken med bara en liten tyngd i hälen.

Tack så mycket, var väl det jag antog.
Det är först och främst underskänklarna som åker fram.
För huvudet ner till höften får jag däremot mycket god kritik, men det är dom där dumma underskänklarna som förstör allt.

jag brukar ställa mig och sätta tillbaka mig igen iom att jag suttit upp för att ha en bra "utgångsposition" när jag börjar rida. och så brukar jag försöka "använda knäna" när hästarna är extra pigga istället för att trampa fram foten och riskera att få fram tårna i tjolihomp=)
medarbetare på djurskydd.ifokus
Till TS. Kom på en sak. En annan grej som gör att man hamnar i stolssits kan vara sadeln. Om sadeln är lite baksutten åker oftast underskänklarna fram.

Jag hamnade i princip alltid i stolsits när jag red min travare, och detta var sadelns fel. Den var alldeles för stor, och jag gled bak med kroppen och fram med skänklarna.
Som de andra har sagt, det kan vara sadeln.
Annars så kanske det är dina lårmuskler som är korta och liksom "drar fram" benen, du kan ju alltid testa att stretcha dem ca. 4 ggr i veckan =)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kommer med lite uppdatering, ni får själva avgöra om det blivit bättre.
Visserligen hade jag inte visat någon typ av media förut, men jag kan säga att min sits var hemskt.
Mitt nya är problem är händerna, tyglarna glider ur handen på mig hela tiden och tyglarna blir alldeles för långa.
På videon måste jag räta upp mig lite, men det är mest tillfälligt.
#7 vad duktig du är som rider med väst! :)
I övrigt så tänker inte jag säga så mycket då jag själv sitter som en kratta i en bomlös sadel som ger mig numera noll stöd ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#7 Jag tycker att du ser lite spänd ut, prova att rulla på axlarna och andas djupt lite då och då. Men någon stolsits skulle jag inte påstå att du har! :)
Jag har samma problem med att tyglarna blir för långa
Vi måste hålla ordentligt om tygeln och vara mer flexibla i våra armbågar o axlar osv. istället för o hålla lite halvklent i tygeln.. Finns nog många fler som gör samma sak x)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ingen stolsits vad jag ser =) Tyglarna är som sagt ditt största problem. Lite längre tyglar är inte fel, men dom ska inte glappa. Stundvis så tappar du all kontakt med hästens mun. Vilket gör att han inte får ett ordentligt stöd.
Han ser verkligen mysig ut. Rent spontant skulle jag använda mycket skänkel och ett ordentligt stöd på tygeln, främst i galoppen, för just nu ser det ut att bara gå fort framåt, utan ngt arbete.
Men som sagt, han ser urmysig ut, gillar hästen, precis en sådan häst som jag skulle älska att få arbeta med.
Se till att du har händerna "stående", jag såg inte så jättebra på filmen men det såg ut som att du lägger ner händerna så de ligger vågrätt. Var avslappnad i axlar, lätt böjda armbågar och en lätt (inte mycket alls utan bara så handleden känns mjuk och rörlig) böjning i handleden. Tummen ska ligga uppepå tygeln även den lite lätt böjd. Viktigt är att du inte kramar om tygeln med fingrarna utan att det är tummen som håller fast tygeln och hindrar den från att glida.
Ha ett sådant stöd i tygeln som du känner att hästen behöver.
Tycker det ser bra ut annars. Verkar vara en jättetrevlig häst 

Det låter kanske fånig, men skaffa dig ridstövlar eller gaiters. Det kommer ge dig ett stöd i dina anklar, det är stor skillnad att rida med och utan.
Jag tycker du sitter fint, att du kan sitta så bålstabilt trots dina långa tyglar tyder på en god balans och en bra stabilitet, samtidigt så ser du avslappnad ut, även om jag tror att med ridstövlar så skulle du kunna slappna av mera i ditt bäcken.
En till sak som slår mig är att du sitter rakt på din häst, den skjuter inte över dig så mycket på yttersittben som många hästar kan göra. Det kan bero på att du låter hästen jobba på dessa lite långa tyglar, så den inte behöver gå in och kompensera dig, den verkar även ha en egen god balans och takt.
Ett annat tips du kan tänka på som är lätt att korrigera själv, är att inner knä ska vara lägre än ytter knä på dig. Då vet du att du sitter på inner sitt ben, man ser i slutet på filmen hur du drar upp vänster knäet lite.
Du har ju en fin sits, det märks att du jobbar med den.
#12 kan det verkligen vara så enkelt? *paff* är det därför jag är så vinglig med mina skänklar tro? för att jag inte har ristövlar/gaiters. Ja man lär sig något nytt varje dag! :)
Tror du man kan få önskvärd effekt med shortchaps? jag är ju av modellen nästan lika bred som lång coh detsamma gäller för mina ben ^^ Så ridstövlar är inte att tänka på om man inte ska specialbeställa coh det har jag sannerligen inte råd med. Hästen måste få en ny sadel innan dess ^^
jättebra tips mimos!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tack för alla svar! :)
#12 Jag har ett par stövlar, ett par Treadstone juniormodell, men det känns som att dom stjälper mer än hjälper?
Dom är himla stela trots att jag använt dom i kanske två år.
Ett par mjuka stövlar hade jag absolut inte tackat nej till.
Men både jag och min familj har ganska dåligt med pengar så jag har inte råd med ett par nya nu. :/

#13 Ja de hjälper väldigt mkt att ha "hårt" runt ankeln. Shortchaps är oftare mjukare o ger inte samma effekt, tycker inte jag iaf. Just underskänkel/foten blir lätt flaxiga o de e väl just därför de kommit med de hårda ridstövlarna (eller varför de kommit tillbaka), hemska att gå o rida in men underbara sen

Du har för ostabil underskänkel, håll om mer med vaderna så att skänkeln ligger still. Fixar du till överlivet utan att hålla om med underbenen så är det klart att de åker fram ;)

Om ni vill ha stöd, kan ni låna hästens elastiska lindor och dra runt vaderna. Det ger stöd! Prövade det när jag bara hade ridskorna med en gång, för några år sedan.