Sitta eller stå?
I min första galopptråd så börjar diskussionen kring huruvida man ska stå eller sitta i trav och galopp på en unghäst komma upp, så jag tänkte att vi tar den här istället så blir det hela mer överskådligt.
Vad anser du? ska man rida lätt eller sitta ner på en unghäst? Eller kan man sitta ner i traven?
Vad säger du om galoppen då? sitta eller stå?
och framförallt VARFÖR, vi nöjer oss inte med ett svar i stil med "så har det alltid vart" utan förklara varför DU tycker som DU gör och vad är dina erfarenheter?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag anser att man ska rida lätt eller stå i fältsits.. för att spara unghästens rygg..

Unghästar rider jag lätt på samt till en början står jag upp i sadeln men ändå med kontakt i sadeln. Vid bockvarning sitter jag ner. Och varför, enkelt, hästen ska få "inse" att den kan jobba med ryggen utan att jag (eller någon annan) sitter där o skumpar o "tynger" ner, lätt o smidig förklaring =)
En unghäst behöver få lära sig att arbeta med ryggen på rätt sätt utan att man sitter ner på den. Lättridning i trav och lätt sits i galopp, tills hästen börjar bära sig själv på ett bra sätt. Man kan kanske börja sitta ner korta stunder efter några månader, om hästen är naturligt bärig i sina rörelser.
Håller med övriga. Lättridning i trav och fältsits i galopp. Av den anledningen att man bör "spara på" unghästens rygg och låta den arbeta relativt fritt under ryttare.

Lättridning i trav och lätt sits i galoppen. Viktigt tycker jag är att man inte arbetar så långa pass. Max 30 minuter åt gången med så unga hästar som 3-4 år.
Som jag skrev i den andra tråden, så fort hästen inte utför ett korrekt arbete så sitter vi faktiskt och nöter på ryggraden.
Ett riktigt skräckexempel fick jag för några månader sedan.
En tjej arbetade med sin 3-åring men hade problem med att få hästen i galopp och ville ha lite hjälp.
Vid besöket uppdagades att 3-åringen reds 6 dagar i veckan varav varrannan dag i skogen i minst 45 minuter. Hovarna var så nedslitna så den fanns inget kvar att fästa skor i.
Det stora problemet vid galoppfattningen visade sig bestå i nedsittning försök till samlad trav i kombination med usel balans så varje gång hästen försökte fatta galopp belöndes den med ett ryck i munnen då den obalanserade ryttaren tappade all balans.

Stå upp eller lättridning på unghästar. Jag introducerar nedsittning och att belasta ryggen mera under korta stunder/steg sakta sedan mer och mer. Gör så som de andra som svarat för att hästen naturligt sänker ryggen när man belastar den i början och den helt enkelt inte har muskler att bära sig och mig.
#5 Jisses, tur man inte var med och såg den ridturen.
6 dagar/vecka????

Ja, hon hade ju väntat så länge på att få rida sin häst då hon köpt den som 1-åring så nu skulle det ridas minsann.
Lord är ju så omusklad igen, men innan när han var ridbar i alla tempon så stog jag upp, då han inte var fulltmusklad då heller så att spara ryggen så att jag inte skulle sitta där och gunga i sadeln utan att han arbetade, vid arbete sitter jag ju alltid ner. Kan inte arbeta annars, har alltid varit så. Jag har dålig kordinationsförmåga därav varför jag har svårt att jobba honom i fältsits eller vid lätt ridning i trav. :)
#8 konstig inställning. Min unghäst blir 4 nu och har inte ens hängt på henne ännu. Man ska skynda långsamt.
#10. Kanske beror på mognaden i psyket och kroppen med? =) Fast jag skulle nog med vänta om inte iaf till 3års åldern sedan rida in 4-5års åldern =) Sedan är det ju från person till person med, men jag blir lite förvånad av personen det handlar om i inlägg #5
#11 självklart beror det på individen. Många vill ju rida in hästarna tidigt för att dom ska vara klar till ev 3-års test, sen får dom ofta en viloperiod efter det. Det är OK om hästen är mogen för det.
Men att rida sin 3åring 6 dgr/v , 45 minuter/gång känns lite väl.
Min unghäst är redo för inridning både fysiskt och psykiskt, men eftersom jag inte hade några planer på 3års så kände jag att det gott kunde vänta en stund till. Men till våren så… Om hon inte blivit såld ännu vill säga

Oftast är jag ganska diplomatisk vid problemlösning då åren har slipat av vissa kanter ,då jag insett att alla inte ser på ridning och hästhållning på samma sätt som jag, men jag tror inte att mitt budskap till tjejen gick att missa om man så både var blind och döv.
Själv har jag inget emot att börja arbeta hästarna tidigt om dom är mogna för det. Men det är stor skillnad på att genomföra ett moment och kräva prestation i momentet ex. löshoppning av 1-åring = studsa över upphöjda bommar på ett lekfullt sätt eller löshoppning av 3-åring = ska hoppa 1,20
Vad många missar vid utbildandet av unga hästar är den lite längre sammanhängande vilan. När jag tillfrågats om hur ofta jag rider mina unghästar så svarar jag:
- Rids? Tycker mest att jag inte rider dom.

Jag anser att unghästar ska få ha ryggen ifred när man rider det första året, så jag står upp för det mesta i både trav och galopp. (Bra balansövning för både häst och ryttare också!) Rider lätt ibland och sitter ner ibland, men det är mer undantag än regel och inte så länge åt gången.
Egentligen tycker jag att alla hästar som av någon anledning är omusklade i överlinjen ska arbetas med ryttaren stående, så det gör jag när det behövs. T.ex. nu när min fullblodsdonna är hyfsat oriden på sistone så får hon arbeta med mig stående nästan jämnt i trav och galopp. (Men okej, jag är ju f.d. arbetsryttare på galopphästar, så jag står gärna av den anledningen också. Vill ju inte bli beskylld för att vara otränad!)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

jag håller med alla föregående
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#12. Jag sa aldrig att det inte var fel att rida en sådan ung häst så mycket. :) Jag tycker att man ska vänta så länge man kan eg. :)
Tycker att Lauth säger något mycket viktigt och det är att inte glömma de jätte viktiga vilorna!
Jag kan tycka att en treåring kan vara lagom att rida korta pass tre dar i veckan under en period och däremellan viloperioder samt alla unga hästar behöver ett lååååångt sommarlov
#16 - menar du att man ska vänta länge med inridningen?
I så fall måste jag kontra med att forskning visar att man stärker hästen genom att utsätta den för en viss belastning redan medan den växer, men självklart ska det ske med omdöme. Hellre tidigt och litegrann än att börja för sent och sätta igång och rida mer för tidigt.

Även på äldre hästar kan en veckas vila lite då och då ge angenäm utveckling.
Hästarna måste få stanna upp ibland och smälta allt nytt vi ryttare hittar på 
#19 Precis! Mina pållar får oftast en längre vintervila ..sen ser man ju till individen också om de behöver ngn paus..

Vintervila gillar vi! Det är ju mycket roligare/trevligare att rida på sommaren när det är ljust och fint än på vintern.
Även om en uteritt i gnistrande snö en solig kall vinterdag är helt underbart, men hur många sådana dagar är det..
#21 hahaha.. ingen här iallfall
Sen är det klart har man en ridhäst som går på bete så brukar jag ta det lite lugnt i början då de brukar bli rätt trötta första tiden på betet.. Ställer inte av helt men släpper lite på kraven..
Ska man tävla så blir det ju som vanligt men bete på dagen..

#21 Här är det snö sedan en månad tillbaka ungefär…
Bor lite söder om Gävle och har cirka 30 cm packad snö och is. Åkte in till Gävle innerstad igår och förväntade mig att se ännu mer vitt, men där var det barmark!
Men jag kan lova er, det är kul att rida i snön en eller två gånger, sen tröttnar man och vill mycket hellre ha barmark och mjukt under hästens fossingar än is och snöstyltor.
#18 Instämmer, som vanligt. (Hur många gånger har det här ämnet diskuterats på iFokus och Buke nu, tro? 200 gånger sen i somras, typ?)
För att få en hållbar häst behöver den utsättas för hyfsat hård belastning innan 5 års ålder, det finns det forskning som visar. Det går inte att säga att alla hästar ska ridas in vid 3 års ålder för det finns undantag både uppåt och neråt beroende på ras och individ. Men oavsett när man börjar så tycker jag att man bör ta det lugnt och inte fokusera på att hästen ska tränas och bli svettig eller bygga en massa muskler, utan på inlärning och uppfostran. Med tiden kan man öka kraven och belastningen successivt.
www.stuteriprecious.se

Byter direkt. Bor i Karlstad och här har vi tjällossning på grusvägarna, lera i hagarna och vatten på alla andra ställen..
Därav har vi bara vinterföre för kanske max 2 snöturer om året 
vintervila? nej här kör vi på sommarvila=)
Finns inget värre än att rida på somrarna, miljontals med flygfän, flugor, bromsar och mygg usch!!!!
Då klär jag hellre på mig och rider på vintern =)

#24 Men alltså… Att rida i snöslask, på is och i översvämmade skogar är inte kul!
Försökte ta mig fram på en traktorväg häromdagen, vilket slutade med att jag fick ta en omväg genom träden för att vägen stog under vatten halva sträckan. (Snö runtomkring och is under så att vattnet inte kan sjunka undan.) Hur kul är det på en skala? Hellre barmark.
Men visst, jag slipper gärna leran i hagarna! 
www.stuteriprecious.se

De e på sommaren alla tävlingar är och alla tränare vaknar så då blir de vintervila o har alltid varit så hos mig =)
#18. Att sitta up tycker jag man sak vänta med lite längre, att hänga och sådant kan man ju börja med när hästen är mogen för det.
#28 - det finns ingen anledning med att vänta med att sitta på hästen. Det är helt okej att börja sitta på dem och styra runt litegrann när de är 2-2½ år.
Kom också ihåg att galoppörer rids in när de är 1½ och i vissa fall börjar tävla när de är 2 år… Visst finns det skador inom galoppen, men det är oftast av mer akut slag.
Jag tycker att unghästar ska ha sina viloperioder, nu har jag ridit halva november och snart hela dec. Januari ska han få stå sånär som longering och tömkörning så han inte blir fullständigt odräglig. Men han ska få stå från ridningen. Sen nångång i februari börjar jag rida igen och så försöker vi befästa andra moment som tex mer avancerade ridvägar än snett igenom och volt på stora mittvolten.
För nu sitter övergången skritt-trav, trav-skritt, skritt-halt, halt-skritt, trav-galopp, galopp-trav samt halt-rygga-skritt och det tycker jag räcker. Det har vart mkt info för honom den senste 1½ månaden. Galoppen har vi visserligen bara gjort en gång på ridbanan men det var gott o väl tillräckligt bra.
Men som det vart hitendags så är det ridning ungefär var 3e dag o däremellan är det longering och lössläppt bus i paddocken.
#28. Men jag tycker så, så att de får växa till sig osv. Sedan tycker jag att det är dumt att rida en häst vid 1½års åldern! och sedan om det är en galoppör eller en travare… Jag tror att det sliter på hästen, för den är ju långt ifrån färdigväxt som 1½år-2½år
#31 - fast det är ju just det - den bör belastas medan den växer, för att skelett och leder ska anpassa sig till den ökade belastningen. Sen ska det givetvis ske med omdöme, men det är bara positivt om den belastas litegrann innan den är färdigvuxen.
När jag var yngre var "sent tagen" något man ofta såg i hästannonser och det sågs som positivt. Idag vet man att det inte alls är positivt att vänta tills hästen vuxit färdigt med att påbörja inridning och arbete. De sent tagna hästarna har haft problem med hållbarheten…
Finns det några vetenskaplig fakta för det? Eller är det sånt man kommit fram till genom statistik?
Det låter ju logiskt. Att dom får mer styrka om dom belastas lite.
#33 - det finns forskning gjord på det. Jag kan inte hänvisa till någon specifik källa dock, men den som jag hörde det först från var vår klinikveterinär på en föreläsning för uppfödare om hållbarhet på våra unghästar.
Jag har ju alltid varit en av dom som anser att man ska ta unghästen så sent som möjligt. Kanske dags att tänka om då:S
#35 - Tänka om, eller i alla fall forska vidare på saken, så att det inte bara är ord som kommer från ett diskussionsforum på nätet utan att du faktiskt finner att det finns substans bakom också.
*önskar jag hade en konkret källa att hänvisa till*
Men som anna lundin säger, jag har också både läst och hört detta, utan konkret källa…. men viss belastning är bra men man ska inte glömma vilan :D

Tillhör också de som har hört om denna forskning och tror stenhårt på att det stämmer. Man bör belasta dem innan 5 års ålder av flera anledningar, men som med allt så ska det ske med måtta.
www.stuteriprecious.se

jag har också hört om forskningen, läst någon notis eller något om den i någon tidning. och det är rätt logiskt också att en viss belastning stärker men det får inte bli för mycket men det kan kanske vara svårt att märka när lagom slår över till för hårt?
Jag har för mig att det var så att kroppen ställde in sig på att förstärka skelettet på de delar som blivit belastade. insittning och inridning nöter ju lite men lagom nötning vid tillväxt gör att skelettet förstärks när kroppen kompenserar belastningen.
det är iaf så som musklerna bygger upp sin styrka, men de kan försändras hela livet och det gör inte skelettet, musklerna superkompenserar, bygger upp mer än vad som förbrukats och på så vis blir man starkare.
som sagt så tycker även jag att det låter logiskt.
Man behöver ju inte rida på hästen för att belasta lite. Men hänga lite då och då, är nog bara bra.
Jag är absolut ingen expert på detta ämne men den lilla erfarenheten jag har är att i traven ska det förekomma lite nedsittning, hellre lätt eller helt stående.
I galoppen är stående också bättre.
Red en ungponny för något år sedan och då ska skötaren att det var mycket att låta hästen ta för sig framåt och inte "tynga ner" den som gällde i början av inridningen.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

eli är ju 6 år nu men är inriden sent.. är riden sedan våren 07, påbörjades smått vintern 06. sedan har jag fortsatt att ubilda honom hemma haft lite motgångar..med skador m.m men jag räknar honom som unghäst har mest ridit lätt på honom faktiskt det är bara nu jag börjat sitta ner lite smått i traven. I galoppen har jag suttit eller stått upp beroende på hur eli har skött sig med bockandet :P..Vad ska han egentligen kunna när han blivit riden såpass länge ?

#42 Det beror helt på vilken nivå du är som ryttare. Jag är glad över att min 9-åring, som gått på galoppen och varit skadad i perioder m.m., är hyfsat haj på öppnor, voltarbete och galoppskänkel, typ. Och att hon är ordentligt inhoppad på både häck, banhinder och terränghinder av alla möjliga slag. (Och ja, hon har förstås gått tornerspel i 4 år också, vilket är en merit i sig.) Att det inte har blivit mer skolning av henne beror dels på min ekonomi, min kunskap och att hon vilat länge i perioder när hon har varit skadad och dräktig. Vi har inte haft nåt bra flöde i träningen på länge och då går det ju inte så fort framåt.
Så var du "bör" befinna dig med din 6-åring är helt upp till dig och de förutsättningar som du/ni har. Jag tittade på Jan Brink-DVD:n häromdan och fick där se den då 3,5-årige First Wish gå sidvärtes längs hela långsidorna i ridhuset varv efter varv i en stadig, avslappnad form. Det kan jag inte begära av min häst eftersom hon inte har haft samma förutsättningar (varken genetiskt eller annat) som First Wish, som ju är exceptionellt ridbar. (Och som utbildats av proffs, förstås!) För mig är det inte läge att jämföra olika hästar med varandra, utan jag är nöjd med att min häst har lärt sig det som jag har försökt lära ut under åren under de korta perioder då vi har kunnat träna regelbundet. Vad har du själv för mål med din häst? Vad har ni övat på? Vart vill ni komma?
www.stuteriprecious.se

Min häst är nu 4 år och jag sitter bitvis på henne i traven -varierar lite på hur länge, sitter ner större delen av tiden i galopp. Men det beror ju helt på individen. Min är väldigt välbalanserad -när min tränare frågade folk på läktarna när jag red lektion i höstas (alltså när hon var 3) så trodde de flesta att hon var minst 6 år.
Från att jag började rida in henne så har jag ju ridit lätt i traven och första tiden stod jag upp i galoppen, men efter en tid när hon fattat galoppen så att säga (haha, vad vitsigt) så började jag sätta ner rumpan i sadeln en stund lite då och då -givetvis inte sitta tungt utan bara sätta ner så man har lite kontakt. Sedan efter vintervilan hon hade så har jag utökat det och numera sitter jag nästan hela tiden.

Håller med AnnaLundin fullständigt, i mitt fall fick forskningsrapporten bekräfta min teori - det är ju fullkomligt logiskt att kroppen måste belastas för att kunna bli stark. Det är samma sak för människor, barn som aldrig rör på sig eller idrottar är också de som i framtiden får kroppsliga besvär och sjukdomar.
Hur tänker folk, ska hästen gå och lulla tills 4-5 årsåldern och sedan sättas igång, då om någonsin kommer ju hästen gå sönder eftersom att den inte är förberedd på det.
Nu menar jag inte att man ska köra hårt med unghästarna, men lite belastning bör de få under de unga åren för att bli hållbara.

Delvis till #45:
Det kan också bli för mycket, som du själv är inne på. Jag tillhör kategorin som sportade MASSOR när jag var barn, sprang 2-3 km terräng från 6-7 års ålder, friidrottade, spelade fotboll, judo, bandy, hästar förstås, dans och så vidare - nu är jag 27 och har haft kroniska ryggproblem sen jag var 13 och har flera krämpor i fötter och knän. Jag kan härleda det mesta till all den sport jag ägnade mig åt när jag växte upp, så jag tror att både människor och djur behöver tränas med måtta under uppväxten. Återigen kommer man ju inte på viloperioderna då, som bör inträda ofta och ingen (varken häst eller människa) mår bra av att jobba fysiskt 7 dagar i veckan, inte ens 6.
Många vill hellre skritta ut i skogen under "vilodagarna", men jag anser att de bör få total vila ett par dagar i veckan, åtminstone under uppväxten. Vuxna hästar behöver också vila, men bör tåla skrittpromenader som substitut för vila i större mån än unghästar. I vilket fall som helst så finns det ingen anledning att jobba hästen varje dag och ingen ursäkt i världen kan bortförklara att en arbetande kropp behöver vila ibland. Det får vara hur kul som helst att träna sin häst, men ger man den ingen vila så kan man inte förvänta sig att den ska hålla i förlängningen heller.
www.stuteriprecious.se