Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 5048 ggr
fannsan
0

Trampa på stället - Piaff?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag undrar hur man lär hästen trampa på stället och om man sedan kan utveckla det till Något i stil med Piaff? jag har hört att man börjar med att träna på marken med ett komando och sedan arbetar sig upp på ryggen. Jag har tränat NH med krezip och lite frihets dressyr så hon är ganska Tryck känslig av sig.

tar gärna emot alla tränings tips!

mvh fannsan och krezip!

LinaN
0

Ur en ren TT synpunkt så kan du ju lära din häst att trampa på stället genom touchering med spöet försikitgt på benen. ha ett röstkommando tex pI-aff! eller liknande som inte kan förväxlas med nått av dina andra kommandon.

Annars kan du be din häst att när du arbetar löst trava, och sedan sakta av traven så mycket att hon arbetar på stället. och be henne då att sätta sig mer i bakdelen genom att touchera på skanken (bakbenet ovanför hasen men nedanför "rumpmusklen") samtidigt som du ber henne att INTE gå framåt.

Det är två tankar som slog mig såsom på hvudet såhär direkt. iom att du tränar NH o TT så kan det ju vara en idé att fortsätta jobba på samma linje. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

fannsan
0

ok de låter bra! jag ska försöka med de när jag rider. men de är många som säger att innan man lär de Piaff (vilket skulle vara roligt att kunna ;) att man lär de trampa på stället. men hur utväcklar man att trampa på stället till högre ben lyft och så?

LinaN
0

Då är det touchering som krävs om man nu inte är så duktig att man kan rida fram en piaff. Men det är bara olika sätt att nå samma resultat. :)

f97lintro
0

Hästen måste vara mycket välmusklad om den ska orka piaffera.

Lycka till!

Lindbygarden
0

Jag kan tycka att detta känns som en väldigt förenklad beskrivning och mer som att nu ska jag få hästen att trampa på stället.

Jag håller absolut med f97lintro om att den måste vara stark och välgymanstiserad för att orka piaffera korrekt..

#2 Man börjar med halva steg dvs ngnstans mellan samlad trav och piaff.. Här kan du läsa mer enligt AR.

läs här hur en av våra mest lovande young rider berättar hur de gör! Gå till inlägg 10 där hon svarar.

Men allra främst är det ju bra att ha en duktig tränare att få hjälp av.Glad

MiaMaria
0

Piaff är en av de mest samlade rörelserna, dvs din häst behöver en ordentlig samlig, ridas i en korrekt form o steg för steg samla sig. Detta gör inte över en dag utan väldigt lånsiktigt. Man börjar med att trampa hästen för hand (oftast), dvs du tömkör, detta för att göra de lättare för hästen. Man börjar med ett steg, beröm o så kanske de räcker för den gången. De är svårt att förklara hur du ska göra bara rakt upponer såhär, tramp kommer som en naturlig del i hästens utbildning som sen i längden (om hästen har rätt förutsättningar samt styrka) så kan de kanske piaffera.

fannsan
0

Jag har inte tänkt att jag ska klara av de under en dag. och hon är otroligt musklad och skulle säkert klara av kortare delar men dock inte hållia igång sen musklas de ju efter mera träning med Trampa på stället och så. men iaf! tack för alla tips! :D

LinaN
0

#6 man behöver inte rida ^^ men förstår vad du menar.

rida, tömköra, lösjobba, trickträna, alla sätten är att uppnå en specifik rörelse. Tålamod, träning och styrka :D

Lindbygarden
0

#7 Du får berätta hur träningen går, vad är det för häst du har?

Renrasig knabstrupper?

LinaN
0

Gärna filma träningen också :D eller ta massor med bilder :D

fannsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon är en Lite appaloosamen dock är hon mager på bilden :S bilden är från i början när jag fick henne. och jag kan nog ta bilder! vet inte hur man laddar in filmer på Youtube T_T har även tänkt att fråga BW om hjälp (Birgitta wanatowski) :D men om någon kommer på något mer tränings tips så skriv gärna! provar de mästa för att se vilken som funkar bäst :D

*Skickar me en ganska ny bild på henne*

Lindbygarden
0

Hon ser jätte söt ut, verkligen fin färg också!

Ninnii
0

Jag tror jag har en film som Tobbe Larsson gjorde, då han var hemma hos jan Brink, där Jan visade hur han gjorde för att träna piaff med sina unghästar. Men jag kommer inte riktigt ihåg, var ett tag sedan jag såg den. Köpte den på Granngården när de hade extrapris typ 20kr kostade den.

Lindbygarden
0

#13 Känner igen det där, har filmen hemma.

exitingsvillemo
0

Det man inte ska glömma, är att oavsett om du vill piaffera ur dressyr-synpunkt eller TT-synpunkt, så ska det jobbas fram likadant. Det är inte ok att ta till genvägar bara för att man arbetar med TT (inte sagt att ngn här gör det heller)

Som Mia skrev, piaffen är en mycket samlad rörelse, som kräver en hel del av hästen.

Det är stor skillnad på "piaff" och "trampa på stället".

En pigg häst kan trampa på stället för att den är så exalterad, men den behöver inte nödvändigtvis bära upp sig för det.