Hyperflexion!
Eftersom det nämns i annan tråd så sökte jag reda på detta. Finns även länkat till mer intressant läsning i ämnet.

Tyckte väll att det inte kommit någon ny forskning sedan FEI's tidigare ställningstagande… Tar sån tid att få fram forskning, görs iofs inte så mkt heller alltid…
ifrån Eurodressage_
"However, there are concerns for the horses' well-being if the technique is not practised correctly_."
Problemet är vad ÄR korrekt utförd hyperflexion? Eftersom det inte finns forskning på det så går det ju inte att säga att någon sort är dålig eller fel, inkorrekt eller annat, för det finns ju ingen som är rätt heller… Underligt uttalande.
"The FEI does not permit excessive or prolonged Hyperflexion in any equestrian sport, and has a strict stewarding program to protect the performance horse in all disciplines."
På tvälingsbanan får man inte göra det över längre stunder, nej,…

Vad FEI's vetrinär kommité sagt:
"There are no known clinical side effects specifically arising from the use of hyperflexion, however there are serious concerns for a horse's well-being if the technique is not practiced correctly. The FEI condemns hyperflexion in any equestrian sport as an example of mental abuse. The FEI states that it does not support the practice."
Var mkt snarlikt det tidgare, men rakt ur the horses mouth so to say. Och deras officiela policy, att de anser att det alltså är mental abuse (översätter man abuse till misshandel korrekt?).

Är alltså rollkur och hyperflexion samma sak? (Obekant med begreppet.) Att dra ihop hästens hals extremt mycket?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Inklippt ifrån en annan tråd:
Problemet i att beskriva psykiskt och fysiskt är att 1. Det finns väldigt lite testat än så länge 2. Pysikiskt hur djuren mår är svårt att testa och 3. Det man än så länge har testat har visat att HF inte ger några skador eller annat i stort sett alls. Men det har mycket att göra med att man testar ju bara väldigt små delar, så som om hästen får muskelbristningar utav att stretcha så hårt en längre stund, svaret på det var nej. Får hästarna på lagringar i framdelen, (nu är jag inte helt hundra på den forskningsartikeln jag läste i det fallet) men jag har för mig att svaret de fick var så gott som att det inte gjorde någon skillnad emot vanlig ridning heller.
Problemet är ju också att se till direkta skador och långvarig hållbarhet. Ska man testa hurvida det är i längden hålbart och bra för hästarna att ridas på det sättet så måste man alltså utsätta en hel mängd hästar för det under rätt många år för att hela tiden följa upp och se hur det påverkar. Tar alltså mycket tid och pengar för att inte säga kanske lidande för djuren…
Vad jag kan rekommendera att läsa som är hyffsat lättläst och beskriver problemet och flera olika synsätt (Sjef själv har med en bit så det är alltså Pro HF även) är den rapport FEI gjorde för ett par år sedan (känns som det iallafall, men minst ett år gamal är den) där det enda stora problem man faktiskt kunde konstatera var för hästarnas mentala hälsa.

Hyperflexion är det ord FEI har valt (tror 2006), rollkur är det tyska ord som man började annvända när fenomenet kom på tal.

#5 Okidoki. Men hur går det till egentligen, hur gör man för att böja in halsen sådär mycket och vad vill man åstadkomma med en häst som går bakom handen?
www.stuteriprecious.se

Slog på det och Rollkur är det ord som St. George (tyska tidningen) 1994 tydligen annvände och därefter har annvänts. Hyperflexion är FEI's och bestämdes 2006.
Försöker få fram vad Francois Baucher kallade sitt flexande, vet att han har en bok där jag känner mig hyffsat säker på att det beskrivs, har den inte själv, någon här som kanske har?

undrar samma som #6, är väldigt nyfiken på hyperflexion överlag. det står inte ofta vad som faktiskt sker vid HF, alla bara gapar om hur synd det är om hästarna men ingen verkar veta varför
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#6 Hur man gör beror ju på ryttaren, men Sjef & Anky har jag sett förklara det som att de långsamt under en lång period lär hästarna att ge efter mer och mer för att till slut nå den positionen. De ber hästarna gå rundare neråt genom något i sitsen om jag förstått det rätt på vad de säger, har inte helt förstått exakt vad hon gör/ger för hjälp för sitsen. Böjningen ser man ju att hon ger med rygeln ;)
Sjef & Anky har jag sett förklara att de vill att hästarna ska lära sig ge efter mer, bli mjukare, smidigare. De säger att det är en stretchningsform där de bara rider mycket korta ögonblick för att sedan byta till en annan form, Anky hör & läser man ofta säga att hon hela tiden vill variera formen på hästen.
Lägg märke till att jag nu bara upprepar vad jag har läst och hört Anky & Sjef säga i media.
Man hör oftast överlag att det görs för att stetcha hästararna, länga överlinjen och ryggen. Att toppryttarna sedan utför det annvänds ju som argument till att det ger bra tävlingsresultat eller något i den stilen.
Francois Baucher som annars är känd för att på typ 1700-talet ha gjort liknande böjningar utav halsen gjorde det om jag minns rätt enbart i halt. Han har en bok som jag bara bläddrat i där det hela ska förklaras (gah, nu får jag köp sug på den boken bara därför)… Gissar på att det var ett sätt att kontrollera och få rörligare häst.
Hemsidan de flesta brukar gilla när man pratar om HF, Sustainable Dressage

#9 Känns som en väldigt märklig metod, måste jag säga. Genom att länga överlinjen så mycket i den absoluta böjningen så kortar man ju istället ner undersidan av halsen och klämmer ihop den. Har svårt att förstå hur det skulle ge en mer smidig häst. Hur kan de ens andas när de går så i galopp?
Att vilja att hästen söker sig framåt och neråt emellanåt kan jag förstå, men inte rollkur.
www.stuteriprecious.se

Dr Ulrike Thiel har rättså bra filmklipp upplagda på YouTube där det visas att vad Anky & Sjef säger inte alltid är detsamma som vad de gör…
Finns tydligen ett filmklipp där hästen rids rollad i närmare 40min om jag inte minns fel och inte får komma upp någon stund alls. Så det där med att de bara tar ner och flexar hästarna i den positionen korta stunder tror jag inte personligen på, men det är vad de säger.
"Problemet är vad ÄR korrekt utförd hyperflexion? Eftersom det inte finns forskning på det så går det ju inte att säga att någon sort är dålig eller fel, inkorrekt eller annat, för det finns ju ingen som är rätt heller… Underligt uttalande"
Det undrar jag också!
Hmmm… ja det är nog många gånger väldigt olika vad som sägs och vad som verkligen görs..
Men rent generellt, en ihopkurrad häst i HF reducerar ju sitt synfält till en väldigt liten del av marken framför hästen.
I en Katrin W. bok så läste jag nyligen att iom att man HF in hästen så sänker man den del av halskotpelaren som bör vara "uppburen" och iom det så sänker hästen hela bröstkorgen mellan bogarna och tappar bärförmågan med ryggen och man får en "falsk" avrundning av ryggen… Det är iaf så jag förstod texten.
Jag tycker HF ser väldigt obekvämt ut. Det är sin sak att HF med en morot hålld gentemot bringan på hästen och använda i en 5-10 sekunders stretching… Men att rida så skulle aldrig falla mig in.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Rollkur hit o rollkur dit (HF för o va exakt), många såna diskussioner har jag varit med i och dom leder aldrig någonstans ;-) Säga vad man vill om de men bevisligen så fungerar de ju, annars skulle vi inte haft en världsetta som använder de. Men sen om de fungerar i andras händer de är en annan sak. Men de e väl som med vad som helt, behärskar man de inte så blir de lätt åt andra hållet - trasigt, kaput.
De ska till direkt forskning som visar att de är si och så innan jag ska tror på att de är skadligt när de utförs rätt.

#14 Men på vilket sätt funkar det, om man kan ta sig till världstoppen utan hyperflexion?
www.stuteriprecious.se

#15 hur menar du nu?? Klart de går o ta hästar dit utan den metoden. Säger inte att jag är varken för eller emot metoden

#16 Jag menar att det kanske är helt effektlöst eftersom man bevisligen kan vinna över världettan helt utan att använda såna metoder. Jag kan inte, utifrån de förklaring som getts här, se varför man vill rida så, vad det skulle vara bra för. Har svårt att se syftet och resultatet av det. Det vore en helt annan sak om de som rider så var överlägset bäst jämnt så att det verkligen syntes att hyperflexion ger bättre dressyrhästar. Som det är idag verkar det ju varken ge bu eller bä.
www.stuteriprecious.se

Jag kan säga att jag är för rollkur i korta stunder eftersom att jag strävar efter att kunna påverka mina hästar så mycket att jag kan rida dem i vilken form jag vill. Däremot att krulla ihop dem så mycket som det går att se i vissa yt-klipp med Anky är jag inte för eftersom att det inte ser okej ut. Jag är tveksam till om hästen kan andas normalt i den postitionen. Dock att stretcha ut dem ordentligt åt sidorna samt länga ut överlinjen så mycket det går (på en riktigt uppvärmd häst givetivs) tror jag är bra för hästarna.
Men detta ska givetivs bara utföras av de som är kunniga, jag har gjort det lite grann med en tränare och jag upplevde att min häst blev smidigare och mer lösgjord åt sidorna. Anky är ju ett bevis på att det inte kan vara så skadligt som vissa påstår i och med att hon nästan är en ständig världsetta.
Så som just själva böjandet beksrivs av Anky o Sjef så tror jag inte det är skadligt om det används korta stunder som dom säger. Och när det handlar om riktigt skickliga ryttare. Men när det används långa stunder är det en annan sak. Det har jag svårt att acceptera men mest av känsloskäl eftersom man faktiskt inte vet säkert genom relevant forskning hur det eg påverkar hästarna. Sen en mindre skicklig ryttare gör ju inte saken bättre om den sitter och överböjer i tid o otid o länge.
Stretch i olika former tror jag är bra, men att konstant gå i en så extrem form något helt annat.
Sen hänger det ihop med ett annat ridsystem och det är jag skeptisk till att man hittar på egna koncept som inte följer den klassiska dressyren som ändå är grunden för dressyrsporten och bedömningsgrunderna. Det finns ju andra som hittat på egna koncept som Bent Branderup, jag är mycket skeptisk till det också…
Det blir nog svårt att hitta var man ska dra gränsen för när det används "korrekt" enligt skrivningen från FEI och när det inte används korrekt….Men jag tycker att man ska försöka få fram mer fakta ang påverkan och utgå från det när man sätter regler, idag blir ju uttalandet bara väldigt luddigt faktiskt
Det finns en mer aktuell diskussion om ämnet där vi just även diskuterar de olika formerna 
#14 jag funderar över samma sak som Ahnna, vad är det med RK som gör att ekipaget blir världsetta? Vad är det som säger att användandet av RK har ngt med elitplaceringar att göra?
Vad är det för possitivt man har märkt genom att använda sig av RK? HUR kan man veta att det ger ngn effekt what so ever, då det inte finns ngn forskning om det?
Vissa säger Bu och vissa säger Bä, men finns det öht NGN som egentligen vet, när det inte finns ngn forskning bakom?
Och bör man använda sig av ngt som inte har ngt underlag?
Ser man på hur det ser ut idag, nästan ett år efter att tråden skapades så rider flera av de i världstoppen ngn form av DRL - rollkur så ngn effekt ger det givietvis som dommarna dessutom uppskattar..
#22 men vilken effekt?