Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: utrustning
Läst 1353 ggr
LinaN
0

Delat och odelat?

Jag har för mig att ett odelat bett, alltså ett som är helt rakt ofta är litet svängt och därför bör man ha då en storlek större än vad hästen brukar.

Någon mer som hört något liknande?

Så om en häst har 13½ i vanligt tränsbett så ska man ha 14½ i rakt, eller är det tvärt om, att har hästen 13½ i vanligt delat så ska den ha 12½ i rakt?

Eller är detta något jag bara fått för mig?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

cordenia
0

Detta är inget jag har hört ngt om
men har inte ridit på så många raka bett heller

MiaMaria
0

Tvärt om har jag för mig men kan ha snurrat till de. Men som med allt annat så ska de anpassas, olika märken o modeller skiljer ibland i storlekar, inte bara på sadlar, även på bett

Nä har nog inte snurrat till de, de ska ofta vara kortare än ett delat bett då de delade viker sig lite lätt i munnen o de raka är ju alltid rakt

exitingsvillemo
0

Jag har då använt samma storlek oavsett ledning på bettet.

Det raka bettet kan du ha en storlek större på, just eftersom de inte viker sig i hästens mun.

Ett delat är det mer noga med för att hästen ska slippa bli spetsad i gommen

silvery
0

nee samma storlek ska det vara, bara det att det inte gör lika mkt om det raka är för långt

SofiaOfSweden
0

Nepp, det ska vara en storlek mindre!

emeliekarlssoonn
0

Jag har kört med samma stl på både rakt och delat.
Man får väll prova sig fram till vad som känns bäst om man har möjlighet. :)

Linnea
0

min ponny har ett tredelat som är en storlek för kort. hans raka bett ä en storlek störra (lagom då alltså) och det passar bra. så ja, samma storlek.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zofie.old
0

Jag har alltid hört att man ska ha samma storlek! Det spelar ju ingen roll hur svängt bettet är, man mäter ju avståndet mellan hålen där bettringarna går igenom. Annars hade ju bett med tungfrihet blitt jättelånga Flört

Peppe
0

samma storlek

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

exitingsvillemo
0

Ja det ska inte vara en storlek mindre än ett delat bett iaf!! Om man måste använda en storlek mindre på sitt raka bett, då har man för stor storlek på sitt delade bett.

Men som sagt, så gör det inget om det raka bettet är lite för stort, eftersom det är just rakt och fortfarande ligger rakt i munnen.

Men det är samma storlek man ska utgå ifrån. Spelar ingen roll om bettet är en aning svängd, det är ju i princip alla bett, ledade som oledade. Det är fortfarande måttet mellan ringarna man mäter, längden på mundelen är ovesäntlig (stavas det så?)

Ninnii
0

Det ska vara en stl större. Mne sedan kan det breo lite vad det är för märke på bettet har jag märkt.

Linnea
0

#11 Varför det? När jag köpte ett rakt till ponnyn köpte jag en storlek större men hans tredelade är aningen för litet och det raka passar perfekt. När tillverkaren mäter betten så tas hänsyn till det svängda, alltså man mäter rakt mellan bettringarna, inte längs med mundelen. Då hade man haft olika storlek på alla sina bett om de inte har likadan mundel.

exitingsvillemo
0

#11 utveckla gärna varför du anser att raka bett ska vara av större storlek.

Ninnii
0

#13 När jag frågat folk när jag skulle börja med raktbett så vad det vad folk sa till mig, att man skulle ha en stl större. När jag höll på med western för några år sedan så, köpte jag bett från westernbutiker och det var olika märken och då kunde tex stl 12.5 va något större från en tillverkare. Mylers westernbett var större i stl då, men de kan ha ändrat det nu.

Nu kör jag ju min lille shettis som har en liten mun, har haft två, tredelat men det har inte vart bra på han, men när jag köpte rakt så fick jag gå upp till 9.5 i stället för 8.5cm. Sedan har jag en liverpoolstång som det är 10.5cm, den köpte jag i Holland. Men den ser inte så stor ut. Men får väl helt enkelt pröva och se vad som passar ens egna häst.

Linnea
0

#14 Ang Myler så ska man ha samma storlek i dom som i andra bett, de bara ser större ut pga att de är så svängda.

Ninnii
0

#15 Jag och min tränare prövade men det gick inte.

Linnea
0

På in som har myler var det likadant som för ponnyn, jag köpte en storlek större än det gamla bettet men pga att myler inte fanns i mindre storlek. Hans gamla tredelade var också på gränsen till att vara för litet.

Tillverkarna säger själva att det är samma storlek som på andra bett.