Hårt åtdragna nosgrimmor
Ja det ser man ofta hela vägen upp i klasserna.
Hur hårt drar ni själva åt nosgrimmorna samt vad är er åsikt om alla dessa snokremmar och nosgrimmor mm som dras åt som en svångrem runt munnen på hästarna?
Jag tycker inte alls om att man snör åt munnarna på hästarna, själv använder jag inte gärna nosgrimma men "måste" ju pga att man ska ha nosgrimma i dressyren.
När jag spänner nosgrimman får jag in 2-3 fingrar på höjden mellan nosrygg och rem. Använder inte den nedre remmen på achennosgrimman.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Detta är ett alltid återkommande ämne.
Jag använder vanligtvis engelsk nosgrimma eller acchen, ingen av dem späns hårdare än två fingrar på bredden. Jag varierar ofta nosgrimma (OCH bett), använder även pullar o remont samt utan samt varierar höjden på dem för att undvika ev skav o tryck.
#2 Hahaha ja det kommer jag ihåg från Aspås, har aldirg träffat ngn som varierar så oerhört mycket.. Eloge för det!!!
Men du måste ju också träffat på alla dessa strypta nosar under din hästaktiva tid?

Det finns ju lika många argument för/emot nosgrimmor som det finns hästägare, men jag undrar vart grundprinciperna försvinner ju mer man avancerar i klasserna..? Jag fick på ridskolan lära mig att två fingrar skulle få plats mellan nosgrimma o nosrygg, och att en knuten näve skulle få plats mellan käkrem och ganasch. Dessa principer verkar inte efterföljas av de som rider på en högre nivå, inte heller av gp-ryttarna. Men jag har aldrig jobbat i, eller på annat sätt varit insatt i hur det fungerar i tävlingsstall, så jag grundar bara mina tankar på bilder etc där man kan ana att tex en nosgrimma sitter väldigt hårt spänd osv.
Nosgrimmans spänner jag väldigt löst 2-3 fingrar mellan.
Gör som Mia, varierar nosgrimma och bett ofta samt höjd på nosgrimman.
Ibland tar vi av den helt.
Slemremmen (på aachen-träns) använder jag aldrig! Den åker av direkt.
Jag använder nosgrimman som prydnad då jag tycker att de får så "långa" huvuden annars. Men de sitter dock väldigt löst och de kan öppna munnen i.af 5 cm utan problem =)
Använder engelsk nosgrimma eller achen som jag skär av den lilla pluppen för snokremmen på. Tycker alla nosgrimmor som går under bettet (typ remont, achen, mexican mm) verkar vara väldigt obekväma över huvud taget och sedan kan de ju som sagt inte visa lika tydligt att något är fel.
Käkremmen spänner jag så hårt som möjligt då jag har ponnyer med smååå öron :D Dvs de behöver nästan bara klia sig så kan tränsen åka av. Då spänner jag olika beroende på hur jag rider. Men jag har inte en hand eller så som riktmärke utan jag "ställer" hästen som om den gick i form och ser hur hårt/löst det sitter åt och spänner därefter. ^^
I dressyren sitter den lite lösare efter som de ska kunna böja på huvudet utan att den tar i, och i skogen går de oftast inte i form och kan därför spännas något hål hårdare.
Hakuna matata!
#4 fast det där emd en knuten näve under ganaschen har jag funderat på. Jag fick också lära mig det när jag gick på ridskola och tyckte det var en jättebra grej för då blev det aldrig för spänt….
MEN nu 10 år senare eller rentav 15 år senare så har jag inte lika små händer som jag hade då. min knutna näve är idag större än den var då när jag började rida.
Och en vuxen karl har större händer än en kvinna (rent generellt) så då är ju den regeln vääääldigt flytande om Uffe 52 tränsar hästen ottogöran eller Lisa 7 tränsar ottogöran….
Bara en tanke sådär ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#7 visst är det en stor skillnad på storlek, och det kanske inte är nödvändigt att praktisera den principen i vuxen ålder:P men jag lägger ibland märke till käkremmar som även dom är hårt åtdragna, utan något som helst utrymme! Sen kanske det inte är lika illa som att dra åt en nosgrimma hårt. Jag funderar mest över varför grunprinciperna som varje unge förmodligen fått lära sig i början av sin karriär som ryttare, inte längre funderas över när ryttaren ifråga har avancerat och blivit professionell!

Jag brukar spänna nosgrimman löst så att dom kan gapa men samtidgt inte få upp käften på vid gavel. Men usch jag tycker inte om det här med nosgrimmor egentligen. Men shettisen måste jag ha på nu då hon antagligen har fått tillbaka sitt munproblem och då går och gapar, så nosgrimman är bara en väldigt tillfällig lösning. Araben har jag på för att min tränare rekomenderade det så att han inte skulle gapa så mycket.
Men gapar dom måste det ju vara ett fel? Jag hatar att sätta på dom en massa grejer iställer för att ta itu med problemet, men ändå gör jag det *mutter*
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Använder bara remontgrimma på unghästarna. Den är mest tillför att hålla bettet på plats inte hålla igen munnen. Ena dressyrloppan har achengrimma med snokremmen halvhårt då hon gärna fiflar med tungan, oavsett bett och hand. Annars så har vi olika bett och olika träns med olika grimmor för olika ändamål så vi behöver inte skifta så mkt. Ett träns för hopp, dressyr, tömkörning och körning.
Inga hårt dragna nosgrimmor här inte.

jag använder nosgrimma på min shettis då han gapar sååååååå stort utan och på min stora har jag både nosgrimma och remmen framför bettet då han gärna lägger tungan över bettet annars men dom behöver inte sitta jättehårt för det.

#7 De är ett mått för barn, dvs ett enkelt mått med lagom storlek i barns värld, såvida de inte rider en allt för stor häst. Jag har aldrig nån knytnäve emellan eller nå likande, jag ser på den hur hårt den ska sitta efter att ha gjort diverse experiment men dem. Kort sagt, de ska sitta precis så hårt så du inte får nackstycket över öronen på hästen.
#11 fundera över VARFÖR din häst gapar och hitta inte bara på hjälpmedel för att förhindra det =)
Nosgrimman är helt klart ngt som många spänner för hårt, däremot käkremmen, är ngt som jag upplever, ofta spänns för löst.
Ofta ser man käkremmar som bara slänger omkring, vad är syftet med en för lös käkrem?

#13 Ja precis, den är ju till för att tränset inte ska åka av huvudet om du tex ramlar av över hästens huvud.
#14 precis! På många hästar så kan man omöjligt gå efter regeln en näve, det beror ju på hur hästen ser ut i ansiktsformen.

13# hihi det får mig att tänka på lilla Pelleplutt vars miniöron inte höll kvar något huvudlag. Där flätade vi fast huvudlaget med pannluggen för annars så kliade han lätt av sig huvudlaget med frambenet. Ingen käkrem i världen kunde hålla det på plats. 
Han lyckades få av sig huvudlaget under körning bara genom att slänga lite med huvudet, en stor nackdel med WMs miniatyr öron.

Jag använder nosgrimma på mitt körhuvudlag för att det ska se snyggt ut. Men den spänns väldigt löst. Å använder jag vanliga träns så tar jag bort nosgrimman eller sätter den löst.
Snokremmen använder jag ALDRIG! Ser verkligen ingen anledning till att ha den. Gapar hästen så är det ju nånting som är fel. Då tar ja hellre reda på problemet än å stänger igen truten..
Welsh Mountain ponnyernas mått på öronen lyder: "De ska rymmas i ett barns hand", och det gör båda mina hingstar, framör allt den äldre xD Men har aldrig haft problem, däremot grannen (som ändå har lite större öron) behöver bara ruska på huvudet och ena örat kan glida snett :P
Jag förstår inte heller vrför endel har dem helt lösa? Visst när jag köper träns till mina små får man alltid sy in dem eller göra en knut (har det på de flesta träns xD) så att de sitter lagom. Men på andra större hästar ser man hur det hänger så en nuddar nosgrimma… Tycker bara det ser komiskt ut p något vis :P
Hakuna matata!
Använder iofs inte bett så ofta, men när jag gör det har jag en remontnosgrimma för att stabilisera bettet, enda nosgrimman med vettigt användningsaområde tycker jag.
Spänner den med lite mindre än två fingrar emellan, har ganska breda fingrar..

13#han gapar bara om jag inte har någon rem alls men har jag en där, även att den e lös, så gapar han inte. han har inte ont o ingen tand "fel" .
en häst kan gapa utan att det är fel eller problem med den
#20 En häst som gapar, gör det av en anledning. Om det är för att den har ont, stör sig på bettet, eller ngt annat kam man låta vara osagt, men det finns ALLTID en anledning.
Vad använder du för bett? På vilket vis aktiverar du honom? Ridning? Körning? Med tömmar blir du mycket starkare än med tyglar, vilket kan vara en anledning till att hästen visar obehag.
Jag hade väldiga problem själv, när jag skolade om från ryttare till kusk, trots att jag alltid varit mjuk i mina händer. Det är en enorm skillnad =)
Ingen nosgrimma, är i grund och botten, till för att stänga igen munnen på hästen, då används den i fel syfte.
Prova byta bett istället, till ett smakligt, tuggvänligt bett. Sweet Iron, syntet eller mässing tex

lite allmänna funderingar sådär bara
de flesta på det här forumet verkar vara av #21 åsikt (eller iaf dom som skriver). men ingen som funderat på att en nosgrimma kanske är bra om hästen vid nåt tillfälle gapar av obehag men att anledningen till att den gapar av obehag är för att ryttaren tagit tag i den efter att hästen försökt rusa iväg t ex? om min häst sticker så skulle jag nog känna mig rätt panikslagen om han bara kan gapa och springa vidare… alla hästar blir rädda nån gång eller får sina ryck en blåsig dag, och då kan man behöva ta tag i dom för att inte åka med på en skentur.
med det inte sagt att man ska dra nosgrimman så hårt man kan ;)
kan för övrigt berätta om "min kompis' kompis" som har en medryttare till sin häst. den hästen stack i skogen nu i helgen med medryttaren och tjejen ramlade av och bröt ryggen.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#22 Men usch va otäckt! Hoppas att hon läker så bra det bara går.
Rent säkerhetsmässigt så är det ju viktigt men min erfarenhet är att om en häst verkligen sticker så är den ändå oerhört svårstoppad.
Problemet om hästen då har munnen på vid gavel är ju att bettet kan dras fram o tebax i munnen på hästen.
Jag rider själv inte ut utan nosgrimma.

#21 han e bara 97 cm så rida är uteslutet för min del. och som jag sa han har inte ont han e bara envis har provat olika bett jag tömkör,longerar,kör, trick mm
har ju inte den hårt åtdragen den är lös.. o hade han haft ont hade han väl försökt gapa ändå.
orkar inte tjafsa mer. tror du han mår dåligt får du tro det. men jag vet att han inte gör det. har faktiskt kollat jag e inte helt puckad.
förlåt om jag e "otrevlig" men man blir ju lite arg när man blir anklagad även att man säger motsatsen.
jag gör om mitt inlägg ibröjan då…
jag anväder nosgrimma på båda mina hästar… anledning: därför.. o dom sitter inte hårt..
#21 fast vad är nosgrimman till för ursprungligen om det inte är för att hålla munnen stängd och bettet på plats?
Vet nämligen att en stor profil förespråkar nosgrimma på yngre hästar för att de inte ska lägga till med att gapa vilket kanske blir en naturlig reaktion i början?
Man behöver ju inte dra åt för kung och fosterland för att de inte ska kunna gapa massor. En remon kan ju vara rätt löst spänd men ändå gör att pållen inte trutar.
Vad jag vill säga är att jag tror att en yngre häst kan lägga till med det ibörjan om den kan gå och gapa. Vissa gapar trots mjuk fin hand.
En äldre häst som har haft munnen stängd och helt plötsligt börjar gapa finner man en annan anledning hos.
#24 jag har inte anklagat digför ngt, då har du missförstått mig.
Jag försökte bara bolla teorier varför han gapar. Det är ju det vi har diskussionsforum till.
Jag är dock fortfarande av den åsikten, att ingen häst gapar "bara för att"! En häst tänker inte så.
Den tänker inte: Nu ska jag gapa, bara för att retas med min ägare. Allt den gör, gör den av en anledning.
#22 Jag skulle heller aldrig rida ut, utan nosgrimma. Nosgrimman är där för att stabilisera bettet, vilket kan hjälpa om man tex sitter på en skenande häst.
Men då använder du ju nosgrimman av rätt anledning. Att använda en nosgrimma för att stänga igen munnen på hästen, är inte rätt anledning.

#26 han e bara 4 år. jag har ju sagt att jag kollat så han inte har ont. provat olika bett. aktiverar honom.
alla individer är olika. både djur och människor alla har rätt till si åsikt.
vet många hästar. framför allt ponny, som gapar för att komma undan att "arbeta"
men jag håller med er alla om att man ska absolut inte dra åt dom som f_n.
nu har jag inte den undra remmen på han om du tror det… bara den "vanliga" nosremmen. och har den löst.det räcker. så jag drar inte igen truten på han som du beskriver det.. jag tycker inte heller man ska dra åt så den inte kan gapa, o definitivt inte utan att kolla om nått e fel.
jaja e så svårt att förklara här..
skit samma frågan var ju hur man hade sin nosgrimma eller ej.
#27 Jag vet inte vad jag har sagt, som får dig att se rött?! Jag har ALDRIG påstått att DU drar igen munnen på din häst.
Det enda jag gjort är att försöka bolla lite ideer med dig om VARFÖR han gapar, men du valde att ta det som kritik.
Jaja, ingen idé att fortsätta diskutera.
Nu avslutar vi denna diskussion och accepterar att vi helt enkelt tycker olika!
Mvh Anna

Nosgrimma ja, den är väl mest som prydnad va? 
Nosgrimman sitter på plats av estetiska skäl. Den är spänd men inte fastspänd. Snokremmar åker av fortaren än kvickt, har ingen användning av dom och dom blir bara skummiga och äckliga när man rider..
"Hellre för löst än för hårt" brukar jag tycka. Måtto (Y)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

#28 förlåt om jag tog det fel men det lät anklagande när du påpekade om o om igen att det måste vara fel eftersom han gapar men men skit samma.. glömt o förlåtet ;) haha håller med… slutdiskuterat ;)

Gillar inte nosgrimmor, undviket det själv och rider gärna bettlöst eller hällst utan huvudlag.
#26 måste bara få tillägga att min kompis ponny gapar lite när han känner för det ;) Dom har kollat upp allting men det är inge fel på han. Han sticker inte elr något sånt. Han bara gapar på långa tyglar, korta, i alla gångarter. Det har han gjort sedan han var liten. Nu är han 11 år :) så vissa hästar gapar baraföratt ;)

#33 Provat byta bett? Kan vara så att han inte lärt sig från början att hålla munnen stängd. Risken är att bettet glider lite i munnen när de gapar så även om det till synes inte är något fel på hästen kan den då få skavsår i munnen.
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag har ingen nosgrimma.
#34 hon har testat med dom flesta mjuka bett ;) hon har även testat bettlöst men han gapar ändå :P

använder inga nosgrimmor till mina egna hästar.
rider med jämna mellanrum för instruktör på ridskola, och då på ridskolans egna hästar (för mina är för långt ifrån när jag pluggar) och brukar då spänna deras nosgrimmor ett par, tre hål lösare än där man ser att det är märken i lädret efter vars den brukar vara spänd..
medarbetare på djurskydd.ifokus