OT.Storlek på box?
Vad har ni för storlekarpå era boxar och hur stora är hästarna som står i dom?
Vad tycker Ni är önskvärda mått på box?
Själv har jag 2 boxar på 11m2 som fungerar som fölboxar till mina shettisdamer, samt som unghäst-box till 2 unghästar om så behövs.
Sen har vi en box på 5m2
Hur placerar ni krubban/vattenhinken/höet?
Jag är bara nyfiken på hur andra har det och hur Ni tänker rent "inredningsmässigt" i boxen med vattenhinkar krubbor mm

alla boxar i stallet är 10.5 kvm (3x3.5). Blacky är ju D-ponny men det står allt från liten B till 170 hästar i dom
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Våra är 3*3 kanske t.o.m 3,5*3 det står halvblod på 1,63 i våra. Vattnet och krubban är väldigt dumma i min box för de är på två olika ställen hade velat ha dem jämte varan som i den andra boxen. Sen har vi en shettisbox som är ca 1,5*3 tror jag x) Där är också vatten och mat jämte varann. Höet brukar jag lägga jämte deras vatten. Och ifrån varan om du för står, så att det inte står och nosar på varann när de äter ..

Vi har 3 boxar, 2 stycken som är 4*4=16kvm och 1 som är 3*3=9 kvm.
Boxen som är 3*3 står tom, jag har ju bara 2 hästar ;)
Så Japp och Brimad står i varsin 4*4, väldigt rymligt och lyxigt för Japp som bara är D-ponny ;)
Brimad är ju närmare 175-180, så det är lagom för honom. Tur att vi byggde stora boxar när vi byggde stallet :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag kan bara hänvisa till där jag va senast, jobbet. Där hade vi 14 boxar på 3x3,5 meter, 8 boxar på 3,5x4,5 samt 2 boxar som fungerade som fölningsboxar på 3,5x6 meter. Vi hade halvblod, friser, pre o nån ponny. Alla hästar hade sina boxar, de största i de största boxarna men de hästar som kom o gick fick ta de som va kvar, bla så fick mr stor på 180 cm stå i en liten box.
Jag vill ha vattenkopp/hink samt krubba på väggen som boxdörren är, detta för att jag tycker de är smidigare. Höet hamnar precis innanför dörren vanligtvis, men visst hästar vill doppa höet i vattnet tex o då hamnar höet under vattnet.

Jag har bara en box i mitt stall, den är ca 14kvm, till en stor och en c-ponny. Den är nog lite liten för dom nu egentligen, den är byggd för en stor + en b-ponny men ponnyn blev större än väntat. De går ut och in som de vill på natten så jag tror inte det spelar så stor roll.
Om jag hade haft dem i varsin box så hade jag velat ha 3,5*3,5-4*4 till den stora och 3*3 till den lilla. Tycker om när de har lite mer plats.
Jag har krubborna och vattenspannen vid stallgången och höet lägger jag strax bakom krubborna så allt är samlat så har de resten av boxen att skita i.
En del sätter en grej i vart hörn och då blir det ofta jobbigt att mocka för hästarna vet inte riktigt var de ska skita för det vill de inte göra där de äter/dricker.
Skynda långsamt så går det fortare.
Glömde skriva att vi har vattenhinkar samt krubba på samma vägg som dörren, mot stallgången, för att underlätta fodring och vattning när hästarna är inne..
Men vi har vattenhinken längst till höger och krubban längst till vänster för att minska kladdet i vattenhinken.w
Höet lägger vi mittemellan hink och krubba likaså saltstenen.
I vårt alldeles nybyggda stall har vi boxar som är ca 3.50x3.60 för "normala" halvblodshästar (160-175 cm i mkh). Någon box är 3.60x4.00 och en är 3.15x3.70 men samtliga boxar ger ordentlig rymd åt hästarna.
Vi har krubba och vattenkopp bredvid varandra på väggen mot stallgången Det blir faktiskt inte slabbigt alls, men det kanske beror på hästarna?
Höet ges just nu också vid väggen mot gången, men vi kommer få upp automater för morgon- och kvällshö som placeras i något av de bakre hörnen av boxarna.

Kalle har en box 3*4 som han trivs utmärkt i. Kalle är ett halvblod på ~160 i mkh.
Vattenhinken och foderkrubban finns på ena långsidan, och där lägger vi även ensilaget.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#7 Vad är de för höautomater ni ska få??
#9 Jag vet inte riktigt än vad det är för höautomater inomhus. Den första är på plats nu i alla fall, så jag återkommer så fort jag vet.
9-10 m2 i de vanliga boxarna och 13-15 m2 i fölboxarna. Vi har bara små Welsh Mountains (115-120 cm) så de får plats bra även om man alltid kan drömma om stora boxar. Men ärtlgt talat tror jag inte de brytt sig särkillt då de alltid står på samma ställe och tittar ut genom fönstret eller ligger och sover - alltid på samma plats =)
Hakuna matata!

Vi har idag 2 uteboxar som håller måtten 3x4m samt 2 boxar inne som är 3x4,5m och 1 box 3x3,m. Snart ska vi bygga till 3 st 3x3 boxar samt en till 3x4,5m. Nu står det bara ponnier inne och stora hästar ute.
#9 Nu är grovfoderautomaterna på plats i boxarna. Tagit en dålig bild med mobilen. Det är i alla fall två "våningar" för kvälls- respektive morgonhö. Varje fack rymmer cirka 2-3 kg vilket betyder att vi vräker in massor av hö manuellt i boxarna på eftermiddagen så att det finns en hel del kvar till kvällsfodringen som sker automatiskt.
Bottenplattorna hålls uppe av magneter som löses ut vid förinställda tider. Det är en "utlöst" platta som sticker ned från automaten på bilden.
Just det vi har ju en stor fölningsbox också'!
#14 Vart finns denna variant att köpa och vad kostar den? :O
Jag är inte i behova av det just nu men nog kan det vara bra att ha i framtiden!
Hakuna matata!

#14 ja de är precis såna där de har i ett stall där jag jobbar emellanåt. De är både bra o dåliga, hästarna lär sig rätt snabbt o på vissa har vi fått sätta ett skyddande galler (typ boxgallen) över hela grejjen för att inte hästarna ska bråka med dem så höet kommer ner när hästen vill.
#16 Jag har ingen aning vad de kostar, det är ju stallvärden som fixar allt med automaterna. De är dock nytillverkade och hämtades från södra Stockholmsområdet, vill jag minnas.
#17 Vi har satt extra hakar över "snäpplåsen" så att de inte går att rubba, och ser till att packa in höet ordentligt så att inget sticker ut vid luckornas kanter. Än så länge är det ingen som försökt göra några större inbrottsförsök.

#18 haha ok skönt! Våra lärde sig snabbt vart maten fanns o sen kör de med rumptaklingar alt skrapar tänderna mot dem så magneten komemr i rubbning i släpper.
Hur reagerade era hästar på dem??
#19 Vi har sex hästar i stallet. Första gången de löste ur (kvällsfodring) så flög alla hästar in i motsatt boxvägg, men gick fram och åt efter ett tag. På morgonen dagen efter hade fyra hästar ätit upp frukosten, men två stycken inte vågat sig fram alls. Men eftersom det ramlar ur något gott brukar de flesta lära sig ganska snabbt att de inte är farliga. Automaterna sitter i något av de bakre hörnen och vi gör så att vi även lägger eftermiddagshöet där (som fodras ut manuellt) för att de ska lära sig att äta uppe vid automaterna.