Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: utrustning
Läst 1916 ggr
fannsan
0

Benskydd eller benlindor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Krezip trampar på sig själv i galoppen och har samlat på sig ett x antal sår på alla fyra bena. jag rider med mina hoppskydd men de jag har även läst att de finns ridskydd som inte är lika hårda men skyddar ändå men jag har även fått tipset om att använda benlindor på henne.

min fråga är då vad ska jag ha?  viket är mest praktiskt? skriv gärna själv om du använder eller har prövat ridskydd eller benlindor och vad du tyckte var för och nack delar med dem.

Tacksam för svar! ^^

Cilla89a
0

vart är det hon trampar sig själv?
lindor+boots, så är ju benen och hovarna så gott som täckta..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

LinaN
0

Bandagetter är mjuka och smdiigare men skyddar ändå, de är ofta i mocka eller linknande material. Smidigt o snabbt att bara knäppa på.

men säger som Cilla, vart skadar hon sig?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
0

Säger som de tidigare, vart skadar hon sig?

Jag skulle satsa på vanliga benskydd med en hårdare del på insidan om de är på skenbenet hon skadar sig. Risken med en linda där om hon kliver på sig själv är att hon kliver av sig lindan o de blir trassel som hon kan snava i. Annars är de boots som gäller om de är på ballarna/kronranden hon trampar sig.

Själv använder jag antingen den här typen (damasker med hård skål) eller den här typen (senskydd) av skydd i skogen (har även senskydd bak i skogen men av fälttävlands modell) kombinerat med ev boots samt den här typen (damasker utan hårdare del, men däremot tjockare) eller lindor på banan

Nu blev de bilder från Hööks, jag använder sällan skydd från hööks med de va lättast att låna bilder där, de är samma typ av skydd jag använder alltså men annat fabrikat.

LinaN
0

#3 de första där är vanliga strykkappor för mig, de andra är senskydd men jag undrar hur ser en fälttävlansmodell ut? Samt den sista är den typen som jag kallar för bandagetter. De är ju inte särskitl hårda eller något.

exitingsvillemo
0

#4 fälttävlansmodellen ser ut som vanliga senskydd, men dom är högre i bak. Istället för 2 kardborrband brukar det vara 3.

typ sådana här antar jag att Mia menar.

Bandagetter är sånna här

Dom lindas bara på, precis som lindor. De sista som Mia visade är vanlig damasker.

exitingsvillemo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det här är mina favoriter

Dom skyddar hela skenan samt hela kotan.
Dom fungerar stötdämpande.

Kombinera med ett par neopreneboots så är hela benet+hoven skyddad

fannsan
0

hon skadar sig ofta vid kotan och uppot mot knät. dock är de bara små sår men vill ändå vara säker iaf hon skulle trampa sig alvarligt eller så.

tänkte på att när hon har sina hopp skydd och jag rider ut så blir hon väldigt lerig både utan på och lite innut i vilket inte är så bra :/ är de bättre med fälttävlans modellen? och finns de på den så man kan ha på alla 4 bena?

LinaN
0

#6 är det så kallade medic combo boots? de har jag tittat på i omgångar…. men nu har man ju en häst med för tjocka ben för att det ska fungera ^^

MiaMaria
0

#7 Kommer de in mkt lera innanför skydden har du antingen för stora skydd eller för dåligt åtdragna. Senskydd ska inte släppa in en massa lera, de ska sitta tajt mot benet. Ska se om jag hittar nån bild på såna terrängskydd som jag har

fannsan
0

ok tack!

de kommer in lera lite under och uppot på de i bak. kan dock vara gallorna som gör så att skydden sitter fel T_T

Peppe
0

lånar tråden lite, men nån som vet vart man kan köpa VITA sånna skydd som i #6?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

#11 Har aldrig sett såna, tyvärr. Bandagetter finns i vitt men inte de där, så vitt jag vet.

Elshira
0

De skydden som #6 visade finns på Hööks t.ex i storlek X-S till X-F om jag inte minns helt fel. Själv nvänder jag X-S och är helnöjd med dem till min lilla B-ponny =)

Jag skulle också ha satsat på dem efter som de täcer lite mer + någon form av boots!

Hakuna matata!