Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 1238 ggr
steelskaniner
0

Viktig fråga!

Rider på ridskola

Och har provat alla ponnyer i stallet och nu flera hästar med.. Jag har två problem som jag inte vet hur jag ska få till..

Jag få ner väldigt få hästar/ponnyer på tygeln och hur jag än försöker så går det inte..

Har ni några bra tips hur jag ska lyckas få de på tygeln.?.. Ibland går det men efter ett tag slänger de upp huvudet igen.

Sen har jag gått över till stor häst denna termin och alla hästar rusar och blir springiga när jag rider de.. men när nån annan rider de så går Nästan alltid lungt..  Hur ska jag få de att sluta rusa..? Många av hästarna jag hitills ridit är ganska springiga men de blir lite extra snabba när jag rider mig..

Har ni några bra tips/svar på de här frågorna?

exitingsvillemo
0

problemet kan vara en mängd orsaker.

Tex din sits, en lätt framåtlutad sits gör att hästen rör sig i ett snabbare tempo.

Att hästen är springig är en fördel ner det gäller formen. För att en häst ska kunna gå i korrekt form krävs energi i form av framåt-tänkande.

Räta upp dig ordentligt i sadeln, driv framåt och gör halvhalter.

Ta och lätta, ta och lätta…

Kristall
0

Vore kanske enklare att svara på dina frågor om man visste hur du gör just nu för att få hästen "på tygeln".

Jag brukar bara ha ett lagom stöd i tygeln och hålla den stilla, och rider mer med skänkel- och vikthjälper. Håller man på med tyglarna hela tiden brukar hästen oftast bli motvilligare och svårare att samarbeta med, iaf vad jag har märkt.

Sen försöker jag alltid vara så lugn och självsäker som möjligt på hästryggen, för spänner ryttaren sig så spänner ju hästen sig, och kan börja rusa istället för att jobba ordentligt.

Halvhalter inför varje ny sak som ska hända, typ övergångar, volter etc. är viktigt att komma ihåg.

Svårt att lära sig mycket när man rider vanliga lektioner, kanske du kan ta någon privatlektion?

Vet inte om detta hjälpte dig så mycket men ville dela med mig lite av mina egna erfarenheter. ^^

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

steelskaniner
0

tack :9 kom på vad felet är ,, höll för hårt i tygeln :)

[MajaWrangstadh]
0

"Få ner hästen på tygeln" är inte något man bara gör sådär, det krävs träning och det är inte framme i haslsen man ska börja pilla!

För att hästen ska arbeta i form krävs det att den är lösgjord och jobbar med bakbenen och ryggen. Jobba mycket med halvhalter, tempoväxlingar, sidförflyttningar… när man gjort den och hästen är lösgjord och fin kommer den till slut böja på halsen.
Att hästen ska "böja på halsen" är dock INTE vad man ska sträva efter, utan att den ska jobba med ryggen och baken. Många hästar böjer på halsen och går i en icke korrekt form när man är framme och pillar för mycket innan man har hästen lösgjord - vilket är helt fel!

En korrekt form börjar BAKIFRÅN: bakbenen -> ryggen -> nacken-

emeliekarlssoonn
0

Något som jag tycker är viktigt att lyfta fram är att ALLA hästar är OLIKA. Ett sätt som får en häst att arbeta i rätt form kanske inte fungerar på en annan trots att båda hästarna kan vara pigga och framåt. På en av hästarna kanske man behöver lossas och lösgöras lite mer fram innan man kan börja jobba med skänkel- och vikthjälper och den andra hästen kanske behöver en stadig hand samtidigt som man mjukt håller om med skänkeln.
 En viktig del i hästens korrekta form är också din egen sits. Som #1 sa; en framåtlutad sits på en framåt häst gör att hästen oftast springer mer.
 Så känn efter att du sitter upprätt i en korrekt lodrät sits, andas djupa andetag genom hela kroppen, armbågarna ska vara böjda, handlederna LÄTT böjda, en sluten hand och tummen längst upp, även den lite lätt böjd. och än en gång, ANDAS ;)

På ridskola byter man oftast hästar ganska ofta och man rider oftast bara 1 ggn i veckan vilket gör att det blir svårare att hitta rätt knappar och lära känna hästen ordentligt.

Lycka till i fortsättningen. :)

Lindbygarden
0

Tycker du fått jättebra svar här hoppas det ska hjälpa dig.

Som Maja skriver så börjar det bakifrån. För bästa resultat så ha mjuk hand och sluta tänka på det och fokusera istället på att rida hästen så den blir aktiv och lösgjord.

Lycka till!

Återkom gärna och berätta hur det går och givetvis är du välkommen att skriva mer samt ställa fler frågorGlad

Rorosjons
0

Sen så är det, ju piggare häst, desto mer ben krävs. Man måste driva och verkligen jobba den. Annars blir det de här, springa, sakta in, springa, sakta in. För många tror att hästen jobbar själv när den är fartig och vill springa vilket är fel. Den måste ha mer jobb än en "lat" häst.

Jag har en fjording och en nordsvensk bruks här hemma.
Nordisen, 11år, är en fartdåre som inte alls fungerar få ner om man inte jobbar och driver henne tillräckligt och fångar upp henne.

Fjordingen, 6år, däremot är rena mottsatsen. Hon är trög men jobbar faktiskt själv. Hon går ner själv och jobbar med rygg och trampar duktigt under sig.

Många tror att det är den trögare hästen man måste jobba, dessa behöver mindre jobb faktiskt. Dem tänker lugnare och är lugnare vilket gör dem enklare att forma och jobba med.
En fartig häst tänker vilt och vill bara springa. Dem måste man få till så den koncentrerar sig vilket man gör om man jobbar och fångar upp. Lätt i handen!

steelskaniner
0

imorgon rider jag igen.. få se hur det går då :)

Lindbygarden
0

Hoppas det går kalas!Glad

exitingsvillemo
0

Idag är det "i morgon" hoppas allt går bra idag och glöm inte att uppdatera oss hur det gått Glad

steelskaniner
0

Det gick ganska bra på onsdag.. lite segt bara. :9 (dålig påå att beskriva saker )