Graman?
Skulle väldigt gärna vilja höra era åsikter om att rida på graman. Bra/dåligt? Varför?
Jag personligen använder inte hjälptyglar jag inte kan behärska. Dock så har jag ett par i läder som jag använder när jag tömkör på tygel, dvs inte på töm. Har även använt den som kort longerlina.
Men ridning på graman har jag mestadels sett dåliga förbilder så jag kan inte säga mer än att jag ogillar det jag sett hitendags.
Gramanen om den används rätt är väl den hjälptygeln som man faktiskt kan variera genom hela ridpasset utan att behöva sitta av och spänna om. Så på så sätt är det jättesmidig. Men som sagt, jag har bara sett gramanen missbrukas irl.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Kan bara hålla med LinaN, de enda gånger jag sett graman användas har den mer eller mindre missbrukats. Jag jobbade i ett större dressyrstall några månader och ingen av ryttarna gick utanför stallet utan graman på hästen. Jag menar visst, kan man verkligen använda den så varsågod men man ska väl inte behöva den alla dagar hela året? Hjälpmedel eller nödvändighet?
De flesta man ser drar ihop hästarna med den för det tar inte "stopp" man kan dra och dra, lite som att använda ett pessoa (nu säger jag inte att alla använder pessoa så men alla jag sett och hört talas om).
"Om man är så skicklig att man kan använda hjälptyglar på ett korrekt sätt så behöver man inte dem."
Skynda långsamt så går det fortare.

Har en äldre tråd om ganska precis samma sak, ska se om jag hittar den

Jag använder graman i vissa syften, t ex "galen" häst och i det fallet då som livlina. i övrigt används den som en kortvarig hjälp, t ex när jag skulle rida förvänd galopp första 2 gångerna.
jag använder den inte nu t ex när jag har problem med att få Blacky att bjuda fram till handen för där gör den ingen som helst nytta. i den förvända funkade den kalasbra däremot eftersom Blacky med den på behöll takten i galoppen så vi kunde få några gånger förvänd utan att han i stort sett fick panik och rusade som en dåre i 4-takt… när jag sen tog av den så behöll han takten och vi kunde börja arbeta med den förvända. vi behövde båda 2 känna på en lugn harmonisk förvänd utan stress en gång så vi båda visste att det faktiskt GICK ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag är inte emot graman även om det inte ska användas som en lösning utan som en hjälp under en kortare tid.
Gramanen är för mig ändå en av de bättre hjälptyglarna då den inte är stum och den styrs av handen vilket gör att man kan ge direkt eftergift vilket många gånger annars är omöjligt.
En sak som är värd att nämna är att många arbetar sina framför allt unghästar i för hög form idag. Unghästar ska gå i relativt låg form men ändå arbeta och då är det bra med gramanen som hjälper hästen att söka sig neråt.
Fr mig är gummisnodden oftast både bökig och hästarna arbetar snarare emot än med den och då är just gramanen bra.
Många "kändisar" innom dressyrvärlden tör t.ex så att när de tömkör och ska löra dem att sätta under sig ordentligt som unghästar så för de tyglarn direkt från rygger, via bettet och ner under magen. Det just för att förhindra att hästarna går å högt som de annars gör på tävling t.ex.
Oftast rids inte hellet deras tävlingshästar i fullt hög form utnán betydlig mer avslappnat på hemmaplan. När de kan gå i den högre formen tjatar man inte med det utan tar bara upp dem för att "checka av" då och då.
Men ja - behöver man en gnutta hjälp för at få hästen på rätt spår i början så är i.af gramanen det bästa lternativet enligt mig =)
Hakuna matata!
Fast jag har inte sett att man sätter tömmen mellan benen?
Samt det krävs oerhört mkt kunskap för att rida på graman mfl hjälptyglar på ett korrekt sätt..
#6 det går lika bra att spänna tömmen till gjorden, om man väljer den lägsta ringen.
#8 Visst gör det det, men har hästarna svårt för att sänka sig räcker det itne alltid. Jag har dock aldrig behövt göra det själv, men hjälptyglar är ju något man anväbnder vid problem vilket jag inte stött på.
Det enda jag använt mig av är en variant av inspänningstyglar vid tömkörning/longering som jag gjort av bensnören (det var till en liten B-ponny) då det blev lagom långt men fortfarande mycket mjukare och mer elastiskt än andra i läder eller med en gummi ring. =)
Jag sa bara vad jag vet - inte att man måste göra så eller bör göra så. "Varianter" osv är ju till när det inte går riktigt som man tänkt sig och hästen inte förstår de vanliga hjälperna.
Men sätter man tyglarna mellan frambenen förutstätter det ochså att man har en väldigt samlad häst som itne bara springer på - det är när man kommit en bit och hästarna börjar med mer samlade saker och vid t.ex piaff/fassage, inte för den vanliga hobby ryttaren som ska lulla runt lite.
Men har du en graman i ahnden som du "ställt in" korekt så ska den vara lite slack när hästen går i form och det är ju bara tygeln som ska användas då =)
Hakuna matata!

#9 "Men har du en graman i ahnden som du "ställt in" korekt så ska den vara lite slack när hästen går i form och det är ju bara tygeln som ska användas då =)" Måste nog tyvärr säga att så har jag aldrig sett den användas..
Jag svarar så som jag gjorde i tråden som MiaMaria hänvisar till:
Som vanligt när det gäller graman (och andra hjälptyglar) så är den ett bra hjälpmedel om den används på rätt sätt.
Och så vill jag tillägga att JAG skulle vara väldigt försiktig med att sätta en graman på en unghäst för att "lära" den gå i en rund och låg form. På en färsking ska man ju som ryttare själv kunna rida den så utan hjälpmedel, tycker jag.
#10 Nej tyvärr är det många gånger så och hjälptyglar gör ivärsta fall mer skada än nytta. men själv rider jag i.af på detta viset - och använder inte heller några andra hjälptyglar. Inget ska tvinga ner hästen, hjälptyglar ska visa dem den rätta vägen. Kanske borde det skapar instruktioner som följer med alla hjälptyglar mm? :S
#11 ja det är väll inget man sätter på hästen som blev inriden för 6 månader sedan, att lära dem gå på tygeln ska ju inte gramanen vara till för (anligt mig i.af) utan för att när de kärt sig sätta under och går i lugn form men aknske skulle behöva sänka sig lite yttligare.
Hakuna matata!
#12 De kändisryttare du hänvisar till är väl egentligen främst Jan Brink? Han har ju använt gramanen som en "napp" på Biggles när han lärt in tramp. Biggles blev spänd och hög i nacken och då kunde gramankopplingen av tömmen visa honom vägen nedåt.
Den "vanliga" hästen - oavsett ålder tycker jag man ska kunna rida mer samlat och under sig i låg form utan hjälptyglar. Däremot kan den vara ett ypperligt hjälpmedel på en häst som i Biggles fall, när man lär in vissa rörelser eller som "livlina".
Ja precis det är bara vissa hästar som det behövs till men jag vet flera som använder sig av liknande tekniker :)
För hästens skull är det bättre om de går i en något lägre form (inte som han tränar med biggles kanske, med nosen så långt ner som möjligt) än många gör för att spara på hästen ^^
Hakuna matata!
#14 Fast problemet/faran med gramanen i detta läge - att få hästen extra låg - är att den enbart hamnar på bogarna och att bakbenen inte alls trampar in under kroppen utan skottar på bakom hästen.
Jag tror på att rida hästen i balans där lika mycket vikt ligger på fram/bak eller mer bak, men absolut inte mer vikt fram. Rätt använd är gramanen ett bra hjälpmedel för att få hästen låg i formen, men en rätt riden häst borde med vägledning av ryttarens hjälper kunna hitta den formen ändå.
Så tror jag :-)
#15 Ja får man bara hästen på bogarna är det ju absolut ingen vits med det - de är ju till för att hjälpa hästen, inte ryttaren.
Till min senaste "nykomling" så räckte det med att jag använde ett pelham i knappt en vecka för att få ner honom helt utan att behöva slita ihjäl mig. Därefter bytte jag tillbaka till mitt tredelade vilket han nu går bra på med fjäderlätta tygeltag, det behövdes bara en kortare tillrättavisning i mitt fall.
Det gället att hitta den bästa varianten för hästen + att man har kunskapen för att inte skada hästen och vara medveten om inverkan! =)
Hakuna matata!
Elshira>> Smart det där med bensnören som inspänning till de små ponnyerna, måste prova det på mitt nya shettissto som ska skolas om, från trav-ponny till dressyr-ponny ;) hon har huvudet bland molnen, just för att hon inte vet ngt annat, skulle behöva lite hjälp att söka sig mer neråt.
När du använde pelham, fick du verkligen med bakdelen då? Min erfarenhet av bett med hävstång är att hästen sänker huvudet, men förblir oengagerad i bakdelen. Dom knäcker bara av i nacken liksom.

#17 Det beror helt på hur man använder bettet. Ett pelham ska ridas på två tyglar så hävstången ska du bara använda när du behöer den, inget pelhamdelta alltså!
Använde bensnören på min stora travare också när han skulle lära sig att gå i form, funkar bättre än halsförlängare.
Japp besnören i diverse längder för bättre elasticitet! =)
Och precis som #18 Skrev så använder jag främst den övre ringen och skänkeln som extra hjälp. Det ska ju vara lite samma princip som ett kandar fast i ett kombibett (i kandar använder man ju först bridong och sedan stången). Och självklart rider jag inte med delta utan två tyglar då.
Och ja han fick med sig bakdelen då jag dels känner det själv och hade mamma ridinstruktör på marken ^^ Men jag hade det ju som sagt bara vid ca 4 ridpass på paddocken, efter det använder jag nu bara vanligt tredelat och han fungerar på det. Han behövde alltså bara en liten "knuff" för att verkligen förstå och istället för att slita med vanliga tränsbettet gick han i det hrä fallet bättre på ett skarpare bett (men som sedan åter då fungerade bättre på det vanliga bettet efteråt).
Hade det itne fungerat kanske jag hade prövat graman, men precis som med pelhamet så hade han då bara fått ha det i en kortare tid för att sedan gå tillbaka till det vanliga!
Hakuna matata!