Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettövrig-dressyr
Läst 1333 ggr
fannsan
0

Ny här^-^

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag är ny här på dressyr i fokus och hoppas att jag kommer vara mycket aktiv här! jag har ett 5 årigt Appaloosa sto som heter krezip imp, holland jag hoppas på att få komma ut på några tävlingar nästa sommar om vi känner oss redo! iaf så tänkte jag börja med att ställa en fråga

jag har en ganska dyr dressyr sadel som är förstor för Krezip, jag har paddat upp den med den glider bara fram. frågan är då kan hon växa i den då hon fortfarande växer och musklas eller ska jag sälja den och köpa en lite mindre?

iaf tack för svar!

LinaN
0

välkommen! jösses så söt hon är! :D

Beroende på hur mycket förstor den är och om den ligger stilla trots upp-paddning så hade jag antingen sålt eller behållt sadeln.

Ligger den bra med paddar under och hästen inte får ont så ser jag ingen mening att köpa en mindre sadel som du sen måste byta ut när hon vuxit ur… fast det kanske bara är MIN EGEN snålhet som pratar ^^

Överlämnar det där till de som är skickligare på sadlar än jag själv här på dressyr.ifokus :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cilla89a
0

vad söt :) jag gillar appaloosa när dem har den teckningen, sådär jämt prickiga :)

angående sadeln, ta ut en utprovare, för att hästen ska kunna muskla sig måste man ha en passande sadel. att den glider fram är absolut inte bra..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0

Hej och välkommen!

Hoppas att du ska trivas här hos oss!

Supersöt fröken du har där!Glad

ElinH
0

Välkommen hit!
Säger som Jasmine, supersöt häst :D

Jag skulle nog gå till en sadelutprovare och be han/hon att kika på sadeln. Kanske kan du använda någon padd elle rliknande, för att den åker fram är verkligen inte bra.. hm,

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Chan
0

Välkommen!

En sadel som är för vid, men som i övrigt passar hästen (rygglinje, bomvinkel) kan man ibland få ligga bra med en lammskinnspad. Denna pad skall ses som en "fuskmuskel" och plockas bort så snart hästen kan ha sadeln utan den. Men om sadeln fortfarande glider även med pad, då skulle jag byta ut den, för det tyder oftast på att den inte bara är för vid utan även att själva "formen" inte stämmer överens med vad hästen behöver.

fannsan
0

ok tack för hjälpen! ska kolla runt lite efter ny sadel^^