Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 1345 ggr
emeliekarlssoonn
0

Problem och en lösning

Kom hem sent igår så hann inte skriva något inlägg så tar det idag istället.

Red iaf Rappe på banan första gången sen vi fick hem honom. Skritten var inga större problem och han sökte sig jättefint och tog stöd på bettet. Sen när jag bad honom om trav så gick det inte alls! Han bara stannade, och stannade han inte så flög han i luften så fort jag la till skänkeln. Han reste sig en gång också. Inte speciellt högt visserligen men ändå.
 Bad mamma komma ner med hoppspöt, slog till med spöt på mitt ben och han flög i taket totalt så det gick inte heller. Kände mig totalt jävla maktlös och visste inte vad jag skulle göra.  Fick honom iaf att trava en långsida i höger och vänster varv på typ helt lösa tyglar, så fort jag fick någon kontakt i munnen på honom så fick han rycket och började hoppa omkring. Sen gick jag upp och lånade en kompis hackamore. (Fick en föreläsning om hackamore av en av tjejerna i stallet också.)  Iaf, gjorde inte speciellt mycket utan jag red bara lite volter och gjorde övergångar mellan halt och skritt. Travade lite också, det var inga större problem utan precis i övergången till trav. men travade ett varv i höger och vänster sen skrittade jag av honom och gick upp till stallet. Så nu ska det inskaffas ett hackamore att rida med på banan.

Det jobbiga i det hela är att det är ju inga som helst problem med att trava honom i skogen för där kliver han på ordentligt och tar stöd på bettet.
 Funderade på om det var något i munnen på honom men då borde han ha reagerat tidigare tycker man ju. Jag såg feta tandläkarräkningar på 2500-3000 kronor flyga förbi. Likaså ET räkningar.  Om sadeln inte legat bra borde han ju likaså här reagerat tidigare.

Så som sagt, ett hack ska inhandlas. Funderar också på att pröva ett rakt tränsbett.

Blev visste en mindre novell det hära Oskyldig

Cilla89a
0

Låter som han testar dig, för du har väl inte haft han så länge?
Eller, så låter det som han har ont. Fast traskar han fram glatt i skogen, så låter det mest som han driver med dig på banan.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

emeliekarlssoonn
0

#1  Har ju haft honom en månad nu.
Får fortsätta tragla med honom och se om det släpper. Hoppas det blir snart, vill inte att han reser sig högre och högre för att sen slå över.

Cilla89a
0

#2 jag förstår dig. det tog 6 månader innan jag kunde rida ut herrn Brimad utan protester Skrikandes han skulle minsann själv bestämma när vi skulle gå hem, och ibland inte ens gå från stallplanen.
det är inte kul när dem sätter den sidan till, det är ju stora och starka djur, det kan ju gå väldigt fel.
kanske har du någon kunnig i stallet eller tränare som kan hjälpa dig?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

emeliekarlssoonn
0

#3  Uscha. >.<
Uteritterna är ju som sagt inga problem.
Jag har ju inte det. :/  Och pengar till tränare finns inte heller. Gäller väll att ha tålamod och fortsätta traggla. Urk. Menmen, utan motgångar uppskattar man inte medgångar. :)

Lindbygarden
0

Håller med Cilla, det är nog antingen att han har ont eller testar dig.

Dyblygiad
0

Har du prövat att tömköra honom? GÅr han inte fram där och går om kull så är du iallafall inte underst.

Lindbygarden
0

#6 Det är en bra idé! Då akn hon ligga på honom när  han dummar sig utan risker själv.

emeliekarlssoonn
0

#6  Har inte grejer till det för tillfället. :/
Ska inhandlas så fort jag får pengar till det.

[Jennniie]
0

Kan ju tyvärr säga att han höll på så när jag hade honom oxå.
Spö är han rädd för så där får man vara jätte försiktig..
Ägaren till honom då, sa att jag absolut inte fick rida m spö men jag försökte sakta vänja honom, precis innan han åkte så gick det att hålla i ett och nudda honom på bogen, Men så fort det blev ett långt liknande dressyrspö kunde han inte tänka på annat.

Trodde också att han hade ont, men vi kunde inte hitta något. Hade ut massör, vet och equiterapeft.
Så troligen är det väl att han testar, och tycker det är tråkigt på banan och därför demonstrerar för att han tror att man ska ge sig då. Var han inte så när du provred honom ?
För visst red du på banan då ?

Jag hade däremot en tränare ute, som sa att det bästa är att försöka få honom att tänka på saker hela tiden. Knappt rida ett varv på volten utan hela tiden vända över , göra volter, halvhalter osv.
Även inte kräva så mkt direkt utan låt honom springa runt på halvlång tygel några steg/meter så han känner att han får springa.
Men vet, det är jätte svårt. Men lite tips från mig iaf, även fast det var 2år sedan han var hos mig. :)

emeliekarlssoonn
0

#9  Jo jag red honom på banan och då var han ännu motvilligare än han var när jag red honom då på banan första gången. Han var antagligen trött på banan och på att det var olika ryttare som provridit vilket han inte tyckte om.

Hade en kompis här hemma från Växjö som fick prova honom och gav mig lite tips så jag får köra på det ett tag och se vad som händer. :)

LinaN
0

Har du möjlighet att jobba honom löst? dvs en paddock eller ridbana som är ordentligt inhägnad. Om han är trött på ridningen så löshoppa, lek med presenningar, aktivera hjärnan på honom.

Jag är noga med att förska variera träningen. Svårt att säga när man inte ser hur hästen beter sig…. :S

Hoppas det ordnar sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

emeliekarlssoonn
0

Ja, det finns en paddock till förfogan. Dock är grinden helt rammad och sne, håller inte för någonting, och det finns ingen tillgång till hindermaterial förutom tunna små stockar och tunnor som ser ut att ge vika när som.

Har inte haft speciellt mycket tid att lägga på honom den här månaden (Vilket jag inte tycker någe vidare om) då det varit en del i skolan och mamma har jobbat på lite knöliga tider. Det kommer bli lättare med regelbunden ridning då vi flyttar ner hästarna till stallet om ca. 2 veckor och jag slipper ägna 20-30 min att hämta/lämna hästen i hagen.

Linnea
0

#9 Det är inte så att han är rädd för spöet?

Skynda långsamt så går det fortare.

[Jennniie]
0

#13 det var väl det jag skrev ? :)

Linnea
0

#14 Missade det, men är det så viktigt att kunna rida med spö?

MLphoto
0

Jag var som sagt uppe och hjälpte Emelie med Rappe, vilket gick jättebra. Kom fram till att han blir trött mentalt väldigt fort och det är då han börjar konstra, så Emelie har fått lite tips på vad hon ska göra och nu ska vi bara se hur det fungerar.

Måste även tillägga att det är en superfin och välriden häst Glad

#15, Undrar lite detsamma..Obestämd

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Linnea
0

#16 Min travare blir också mentalt trött jättefort så jag brukar rida ca en halvtimme per gång (han är inte riden så mycket).

MLphoto
0

#17, Precis, man får anpassa väldigt korta pass till de hästarna, med lätta övningar tills de utvecklas mentalt för att kunna klara av lite mer. Glad

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Lindbygarden
0

Va skönt att ni hittade orsaken! Hoppas det lättar nu med korta pass!

[Jennniie]
0

# 15 Jag rider sällan med spö, men en tränare som jag hade under en kort period tyckte det var bra att träna honom med det så att han kanske kan börja acceptera det ifall någon rider med det.

Jag rider helst utan hjälpmedel överhuvudtaget men det verkar som ni fått en helt annan uppfattning om mig.
Varför jag skrev det ang spöet är ju för att Emelie skrev att hennes mamma hade förstärkt hennes skänklar med ett och att han då blev galen, då svarade jag med att han ÄR spörädd för att han blev illa behandlad m ett i tidigare år …

emeliekarlssoonn
0

#20, måste bara klargöra. Jag valde SJÄLV att prova använda spöt för att se om han accepterade skänkeln. Galen blev han ju inte, däremot väldigt, väldigt stressad.