Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: allmänt
Läst 6329 ggr
Lindbygarden
0

Orsak till vikt mankam?

Startar en ny tråd för ämnet då det är väldigt intressant. Det är lite OT men frågan kom upp i en knoppningstråd så den får leva kvar här ute och jag vill hemskt gärna veta mer själv!

Klistrar in vad som sagts hitintills!

#7Bild på exitingsvillemo

exitingsvillemo

09-10-06
20:26

Hantera inlägg

Lina>> Var försiktig med att kamma över Harrys man på en sida.

Har dom tjock och tung man som ligger på en sida så viker sig hela mankammen tillslut, det är inte vackert!!

~Anna~

Sajtvärd på Kvinna, Medarbetare på Dressyr och New Forest

Besök gärna min hemsida

#8Bild på LinaN

LinaN

09-10-06
23:34

Hantera inlägg

#7 det var nog det fånigaste jag hört…. :S no offense…. :S

Men han har varken så tjock eller tung man att det skulle inträffa, sen har jag aldrig någonsin hört talas om eller sett en häst som har en nedtyngd mankam. :S tycker mest det låter som nån sorts urban legend eller något.

_Sajtvärd för Lajv, Medarbetare på Medeltiden, Dressyr och Iller
_

#9Bild på exitingsvillemo

exitingsvillemo

09-10-07
07:26

Hantera inlägg

#8 jag har en i stallet just nu, så urban legend? Nej inte alls.

Jag försöker förtvivlat dela manen på mitt sto eftersom hela hennes mankam viker sig pga manen.

Men du gör som du vill, ville bara tala om vad som kan ske.

~Anna~

Sajtvärd på Kvinna, Medarbetare på Dressyr och New Forest

Besök gärna min hemsida

#10Bild på Lindbygarden

Lindbygarden

09-10-07
08:05

Hantera inlägg

Jag har bpde sett ich hört om hästar med vikt mankam.. Har haft en själv och det är inte vackert..(Hans låg helt ner som en sladderklump)

Men vad det beror på har jag ingen aning om..

MiaMaria
0

Vikt mankam är inte jätte vanligt men de förekommer, så där tar du fel Lina! De är fruktansvärt fult! Ffa russ har jag sett ha så där. Hittade en bild på de så du får se Lina, dock är de en häst med extremt mkt hängande mankam, ett russ btw

Många sägner finns de, att de är fett som lagras i mankammen, att de är överskottsenergin som har sitt lager där, att de hänger ihop med fång och /eller cushing, att de kommer från en tidigare fettnacke osv osv.

Jag tror själv, och är rätt övertygad om de efter att ha följt några hästar med de här, att de är musklerna som inte orkar hålla upp manen. Då de främst är russ jag sett med de, travruss ska läggas till, med inga direkta övre halsmuskler. De hästar jag sett har haft kraftiga manar. Men när hästen har jobbat (om så i trav eller i korrekt form) så har manen återgått till sitt normala läge, dvs muskler som gör de hela. Sen kan de säkert vara någon mer orsak men de här har jag sett iaf.

MiaMaria
0

Tillägg, tror knappast inte Harry är i riskzonen för de

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 det såg ju rätt udda ut. Men det är första gången jag hört talas om eller ens sett detta "fenomen". Tycker ändå min första reaktion inte vart helt orimlig.

Det närmaste jag sett var en nordsvensk hingst sisådär 20+ i ålder med sjukt lång man och en hingstnacke så det stod härliga till. Nacken lutade litet åt det hållet manen låg på men inte mer än så. knappast så man kan säga att manen dragit ner nacken.

Men att de tär muskulärt låter ju för mig väldigt rimligt. och som du säger MiaMaria, Harry ligger inte i riskzonen för det heller. Som sagt, hans man delar sig, men inte överdrivet och det lilla man får kamma över är skit sak samma.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

De enda gångerna jag har sett att mankammen "viker sig" är i samband med framför allt hingstar som haft mycket hingsthalls. När de sedan tappar vikt försvinner även fettet i halsen och det blir inte lika spännt = mankammen viker sig.

Detta har jag sett på 3 olika Welsh Mountain hingstar bla.a. men att halsen skulle vika sig av tyngden från manen (enbart dvs. utan att hästen "tappat halsen") var nog faktiskt det fånigaste jag hört. Men jag kan tänka mig att en shettis med MYCKET lååång man kan få halsen att vika sig ett litet tag tidigare eller lite mer - men inte förrän själva hingsthalsen och fettet börjar påverkas först.

Hakuna matata!

mallan-nog
1

#4 vi har faktiskt haft en shettis där mankammen vek sig för att manen blev för tung. Det blev inte den här extrema fula vikningen, men den vek sig… Han var 99 cm hög och manen gick nedanför knäna på honom…

Nu har vi en russhingst med viktmankam, lr späcknacke som det iblan kallas.

MiaMaria
0

#5 Späcknacke är en helt annan sak! Här har du en späcknacke

Elshira
1

Russhingsten ser defenitivt inte ut att ha så pass myket man att den skulle behöva vika sig för den delen… Manen hjälper bara till när det även brister på fett som får den att vika sig. Skulle han gå upp lite i vikt skulle den bli upprät igen.

Jag är så gott som säker på att det har först och främst med hullet att göra då min gammla hingst var en av de jag känner till som fått så efter att han blivit opererad och itne mått riktigt bra (=gått ner i vikt). När han sedan fick tillbaka det mesta av hullet rätade den upp sig igen och på den tiden hade han ca 50-60 cm tjock man (så pass tjock att den gärna delade sig på båda sidorna), men idag har han fortfarnde halsen ståendes… Likadant med hans pappa som ändå hade väldigt lite man som gammal även om han hade mycket som yngre. Men de sissta åren i hans liv hängde den väldigt mycket och då var han också väldigt smal.

Hakuna matata!

exitingsvillemo
0

Fånigt eller inte, här står iaf ett levande bevis för att manen kan tynga ner mankammen.

Shetland, sto, lång, tjock och tung man.

En väldigt välmusklad hals/nacke kan säkert hålla den uppe.

Sedan vi delade manen på lilltjejen så har mankammen dragit sig tillbaka en del.

En redan rubbad mankam är svårt att få tillbaka med hjälp av bara muskler.

Jag ser även på hela ponnyn att hon tycker det är tungt med all denna man på en sida.

Nu hade ju inte Harry så mycket man som jag mindes så nej han ligger nog inte i farozonen.

LinaN
0

#8 är han välkammad så ser manen mycket tjockare ut. Men svansen är sjukt tjock.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

Vi hade en i mitt gamla stall med vikt man. ett russ

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

Men rent krasst om hästen har väldigt lång/tung man kan man inte bara tunna ur alt klippa ner den lite?

exitingsvillemo
0

#11 nehj men fyyy på dig!! Det är absolut NEJ att tunna ur eller klippa manen på en shetlandsponny.

Ska man inte ställa ut så visst, men kommer du på en utställning med klippt man så svimmar nog domaren =)

Du måste ha veterinärunderlag om du ska visa en klippt shettis.

Jag flätar över manen på Amulette för att jämna ut, gör man det ett tag så brukar den lägga sig åt det hållet.

Vi har lyckats vänt över ungefär hälften på henne, som ligger kvar på egen hand.

MiaMaria
0

#12 Då e ju frågan, går utställning eller hästens hälsa i första hand? Jag vet att du tänker på hästen men de lät väldigt skumt när du skrev. Inte märker en domare om du har ryckt ur en del av manen på din ponny, vissa är mer håriga än andra. Bra att du kan lösa de på annat vis iaf

[MajaWrangstadh]
0

Nedtyngd mankan iom för mycket man?
Alltså förlåt men nej… bullshit

Hästar skadas väl inte av något som dom får naturligt - i så fall skulle dom inte få det !?

Bilden i #1 har varit uppe på buke (det är även en användare därifrån som du snott den från…) och den hästen ser inte ut så pga för tjock man. Tror det var något med fångnacke eller liknande…? Är inte så insatt i det där.

Att det är på grund av för mycket man tror jag inte ett dugg på.

Tusen
0

#13 En vikt man kan väl knappast hästen lida av?

Russhingsten på bild #5 är 20 år och har varit fälttävlanshäst på hög nivå så han har väl varit rätt välmusklad i sina dar. Däremot tror jag han haft den vikta mankammen rätt länge. (Nedre delen av manen) Den förändras inte ett dugg av hans vikt. Det enda som händer är att mankammen svullnar och har t.o.m. spruckit vid ett tillfälle. Mankammen låg nervik även då.

Shettishingsten däremot (som blev 30 år dessutom) hade på sin ålders höst fått så lång man att den drog ner mankammen. Men han var så himla snygg ändå så att tunna ur den eller klippa den vore ett brott.

Bilden visar shettishingsten med betydligt kortare man men då var han också yngre (c:a 20 år) och manen borstades oftare vilket gjorde att den också blev kortare.

exitingsvillemo
0

#14 det är ingen som har snott ngn bild!! Det är bara länkat till bilden, vilket är helt OK att göra!

Hästar skadas väl inte av något som dom får naturligt - i så fall skulle dom inte få det !?

Hur många hästar i det vilda har en så lång/tung man? Den extrema hårväxten är framavlat.

I det vilda sliter dom taglet betydligt mer än vad våra "porslinshästar" gör. Gnuggar mot träd och sliter av päls.

Tittar vi ännu närmare på vildponnyer, så är det väldigt ovanligt att dom har manen på samma sida, den ligger oftast på båda sidor av halsen,

Varför? Jag vet inte, kanske för att skydda båda sidor av halsen mo bitande insekter o.d

#13 Som sagt så går det finfint när manen ligger på båda sidor vilket den ju gör nu eftersom jag flätar över den.

Då e ju frågan, går utställning eller hästens hälsa i första hand?

Jag kan fråga alla som rycker klipper sin hästs man samma fråga.

Manen finns ju där av en anledning, att skydda. Hur tänker man då när man kortar den till en handsbredd?Flört

Linnea
0

Har sett två russ med vik mankam, den ena ett sto (hon fick det när hon blev äldre och det var inte så mycket), den andra var en valack som hade varit hingst länge med stor hingstnacke. Han gick ponnytrav länge, sen kastrerades han och efter det så fik han den vikta mankammen. Hans lutade så mycket så det kändes när man red. Det kändes nästan som att han var halt i ena varvet där mankammen hängde ner. Han hade alltid kort man så den var det inte. Båda var fånghästar.

Skynda långsamt så går det fortare.

exitingsvillemo
0

Jag tror säkert att det i grunden beror på för lite massa, men när massan är borta så hjälper det inte till att flera kilo man hänger på slagsida.

Lindbygarden
0

#14 Hepp heppp, trevlig ton tack! Här anklagar man inte folk för  bildstöld utan vidare. Bilden du talar om är en tydlig länk! Om du kikar uppe i verktygsfältet så finns det en symbol som ser ut som en kedja. Där kan du lägga in adressen och döpa den så det slipper bli en låååång länk.

Antingen kan du göra så här http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Przewalskis-horse-036437.jpg eller så gör man så här.. En av de som anses vara närmast ursprungshästen, Przewalskij.

Samt vid Misstanke om bildstöld så kontaktar du mig som är Sajtvärd eller MiaMaria, Exitingsvillemo, LinaN, ElinH eller SofiaGenne som är Medarbetare.

Angående hur naturen skapade hästarna så kan man se på ursprungshästar att de har tunn ståndman så "hårsvall" är något vi avlat fram. De hästar som skulle leva fritt av våra långhåringar skulle få tovad man och iom det kläda vilket säkerligen lett till att flera hästar skulle klia av sig manen eller iallfall stora delar av den.

Sen om vikt mankam beror på tung man det är tveksamt dock kan det säkerligen förvärra. Men jag har för dålig koll inom området så jag kan inte med säkerhet säga vad det beror på.

Vet att fångnacke leder till detta och jag läste en bra förklaring men minns inte exakt vad det är som ger detta sönderfall av mankammen.

[MajaWrangstadh]
0

#19 Jag anklagade faktiskt inte om bildstöld… jag poängterade att bilden var snodd från buke från en användare som skrivit om just den hästen om fångnacke, och inget annat. Fick det att låta knasigt, men så var det i alla fall. :)

MiaMaria
0

#20 Snodd och stöld är för mig ganska samma ord…

#19 helt rätt, den vilda hästen hade knappt man, den har några fjun mer eller mindre, lite spret som antingen står rakt upp eller som hänger ner som stripigt och tunt.

Till alla: Ser främst ut som om de är russ som drabbas, varför just dem tror ni?

Dyblygiad
0

Vikt mankam är ganska vanligt på äldre WM hingstar som haft enorma överhals. Jag minns när Twyford My Man blev äldre, då la sig hela hans vackra hals på ena sidan, där kom det av ålderns rätt inte pga någon man, för man hade han visserligen men muskler o massa försvinner med åren.

Elshira
0

Precis, och det är inte särskillt vanligt med några jätte manar på Welsh Mountain hingstar då de dels får relativt tunn man och sedan trimmas många av dem.

Min åsikt är i.af att en jätte man tynger ner något - men utgör bara en bråkdel av vikningen då det oftast sker när fett och muskler försvinner.

Sedan får gärna andra tycka annat men att manen är orsaken verkar helt idiotiskt enligt min mening. Så då har jg sagt mitt i den här tråden ;)

Hakuna matata!

Lindbygarden
0

#23 Bara för att ngn tror ngt så kan man hålla en trevlig ton och inte säga att detta är idiotiskt.

[MajaWrangstadh]
0

#24 Men hallå, vi är på ett diskussionsforum som är till för att diskutera och dela sina åsikter… eller?
Även jag tycker att det verkar idiotiskt att det är manen som är orsaken, det är MIN åsikt och den delar jag med er i den här diskussionen…? Förstår inte vad det är som är så fel i att säga det?

exitingsvillemo
0

#23 #25 nu är det så här: Inne på detta forum använder vi inte utryck som idiotiskt till varadra, diskutera gärna men håll er på en vuxen nivå!!

Det säger väl sig själv att en välmusklad hals orkar lyfta en tung man, medans än mindre musklad hals inte orkar?! Min lilla tjej tappade mycket massa när hon gick med föl, då blev den gigantiska manen för tung att bära upp och den tog med sig hela mankammen åt sidan.

Bevisligen beror det på just manen eftersom mankammen börjat rätta upp sig sedan vi delade manen och det blev mer jämnvikt, trots en fortfarande omusklad hals.

Men hur som… Diskutera i saklig ton, eller diskutera inte alls!

Lindbygarden
0

Som sagt diskutera gärna men ha en trevlig ton.

Elshira
0

#26 Det är precis det du säger som jag försökt få folk att förstå hela tiden.

Hade manen itne funnits där alls hade den inte vikt sig alls eller åtminstånde senare, men när manen finns där går det snabbare. Men är mankammen ordentlig musklad osv håller den ju även upp en väldigt stor och tung man, det är först när massa försvinner som den inte orkar hålla upp tyngden.

Hakuna matata!

exitingsvillemo
0

#28 ja men då är vi ju överens då =)

Ingen man= mindre risk för vikt mankam

Mycket man= större risk för vikt mankam