Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrhästen
Läst 7983 ggr
f97lintro
0

Korsning: P.R.E och Welsh

Häftigt med en häst som är korsning mellan P.R.E och welsh! Skulle vilja ha en sån ponny:)

http://www.fenixpark.se/stuteri.html

Tror ni att det är en bra dressyrhäst?

Lindbygarden
0

Fanns det korsningar på hemsidan?

f97lintro
0

Ja, verkar som det. Om du läser andra stycket på sidan jag länkade till.

Lindbygarden
0

Nu såg jag!

Har ingen aning om hur de blir, vad är det man önskar få fram som inte welshen har idag? Frågan är också hur massan blir på dem..

Tror dock att de blir väldigt vackra!

Trim
0

De vill ha fram en extra ordinär ridponnyObestämd  som bara de föder upp…Om de har tänkt på extriör och temperament…Oskyldig Men de har de säkert  eftersom de även utger sig för att vara ledande inom PRE-aveln…

Vill du ha info om en sådan kombination rådfråga avelsföreningen för PRE

Dyblygiad
0

Vad skulle PRE kunna tillföra ridponnyaveln????????? PRE är visserligen bra på att korta upp sig men det kan welshen redan göra. Ser framför mig en smäcker welshkropp med tungt PRE huvud och en häst som inte kan länga sig längre…..nä blä det går helt bort för mig.  Den korsningen får de gärna behålla för sig själva. Nä låt den vackra welshen förbli vacker och bibehålla sin längning och förmåga till hoppning och låt PRE vara en underbar barockhäst. Det finns en anledning till att man inte ser så många PRE hästar på högre dressyrbanor……medan welsharna är med i SM och EM sammanhang redan idag.

(Är jag partisk som welshuppfödare eller….Flört)

Lindbygarden
0

#5 Tycker du har rätt , vet att hbl korsas med welsh men då är det ju för större steg och scwhung och det är ju inte PRE känd för att ha..

Dyblygiad
0

Ja halvblod är ett mkt bättre alternativ än PRE. Halvblodet ger höjden och större steg precis som du skrev. Mera schwung är också positivt. Har själv en WPB som har halvblod i sig och det är en mkt trevlig korsning.

Trim
0

Det kan nog vara att de tror att de får en mer ridbar häst… Det finns dock värre alternativ än  PRE x Welsh. PRE x travare… Jag kan undra vad syftet är med den kombinationen. Där gångarterna har avlats fram i två helt olika syften hos de båda avelsdjuren…

Dyblygiad
0

Fast travare x PRE kanske kan ge ett djur som både kan korta sig och länga sig. Det är ju allmänt kännt att PRE inte har så mycket lägning i sig och därför heller inte kan hävda sig på dressyrbanorna. Kan se djuret framför mig……stort huvud, smal hals, massad kropp och bakben som breddar sig vid ökad trav…..Oskyldig

Trim
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja men det är väl fint med entaktad ökad trav….Oskyldig Vaa… säger du att PRE har stora huvudenFlört. Nu blir min gulleplutt ledsenGråter

LinaN
0

Inlägg raderat! Mvh Mia

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Dyblygiad
0

10# Haha jämnfört med detta huvud så blir alla huvud stoooooora Flört

Trim
0

#12 Ja, men då är det nog därför de gör PRE x Welsh Skrattande. De vill ha mindre huvuden…Fin ponny!!! Jag menar welsh…

# 11 Fast då kan jag tycka att  åk inte på läger dit där de anställda inte har riktiga avtal. De ser allt ut ha tillräckligt med inkomst för att avlöna och inte utnyttja hästtjejerSkrikandes.

LinaN
0

#13 där sa du nått…. tänkte inte på det när jag skrev mitt inlägg. Men nu har jag inte haft med dem att göra på ett par år, inte sedan jag flyttade till västra götaland för 3 år sedan. De kanske har skärpt sig… ingen aning….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Vid första anblicken tycker jag att det låter som en riktigt mysig korsning men efter en andra tanke så kommer även jag fram till att vad har Welshen inte redan? Visst skulle jag kunna tänka mig att korsa ett PRE sto med en mysig Welsh ountain hingst för att få en liten sak med mycket massa… Men då har vi ju redan Welsh av Cob typ som mäter de förväntingar jag önskar.

Så efter lite tänkande skulle jag nog också säga - NEJ, saknas det något så tror jag det finns bättre raser raser att kompletera med än just PRE.

Dock brukar jag kalla min egen Welsh Mountain hingst för "världens minsta Andalusier" då han mer eller mindre ser ut som en sådan när han går fint på tygeln med sin boglånga man och sina fantastiska knälyft (synd dock att han bara har dem i ridningen och inte när han visas för hand, men det kompenserar han i steglängd istället).

Hakuna matata!

Peppe
0

vad jag saknar hos welshar är ofta massa. (om vi inte pratar cob då). men sen om PRE är en bra lösning på det har jag ingen åsikt om… =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

#16 du pratar nog bara welsh B då för bärgsponnyn (A) har massa och cob har massa och B är welshens smäckra ridponny.

Min welsh, visserligen partbred men med 50-75% welsh blod har steg, massa och utstrålning så det räcker och blir över. Det är nog så att man lyfter PRE hästarna med welshblod och inte tvärt om.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#17 Det är nog så att man lyfter PRE hästarna med welshblod och inte tvärt om.

Håller med dig! Det enda jag kunde önska på många Welshar i sverige är bättre steg, men i england finns ju de med steg så… Varför P.R.E? x3

Hakuna matata!

Peppe
0

#17 ja jag pratar om sek B… och jag tycker det saknas massa där, framför allt nacke

Lindbygarden
0

Jag tror att det helt enkelt kan vara så att man vill tjäna en slant på att sälja "exklusiva" ponnies då PRE, Andalusier mfl inbringar en fin slant så hoppas man nog på att även den korsningen ska göra det..Oskyldig

Elshira
0

#19 Personligen tycker även jag att Sek. B kunde ha aningen mer massa och hingstkaraktär. Men de flesta dommare i sverige vill tyvärr se dem som en lätt och ädel ponny utan mycket massa alls. Jag tycker för den sakens skull inte att de är fula, snarare väldigt flotta ponnyer - men kommer vi med våra ponnyer till hemlandet Wales så ser våra Welshar ut som stickor. Självklart är de betydligt fetare där, men under fettet finns trotts allt mer massa!

Hakuna matata!

Peppe
0

jag tycker ofta welshar får stora magar och tunna halsar idag :/ har ju med att göra hur man rider men tror ändå det hade sett mycket bättre ut med mer hals…

Lorita
0

#22 pratar du fortfarande B?

B skiljer sig mycket från dom andra sektionerna och jag skulle aldrig korsa dom med PRE för det är typ som ligger för långt från varandra. Cob (C/D) och A är en helt annan typ av häst mot B, nästan en annan ras faktiskt.

#20 det är väll den troliga orsaken Oskyldig

Peppe
0

#23 ja jag pratar B, däremot pratar jag allmänt om B. inte inkorsning av PRE. jag tycker sek B har för tunna halsar

Lorita
0

#24 då ska du inte säga welsh för welsh är A B C & D där B är den som skiljer sig mest och nästan är en ridponny i typen.

Man kan nästan inte se på B att det är en welsh men det kan man på dom andra sektionerna

Peppe
0

suck då var Lorita igång då som vanligt…

häromkring där jag bor så kallas kategorierna i folkmun;

Sek A - Welsh mountain
Sek b - welsh
sek C - finns typ inga här
Sek D - cob

du har för övrigt själv använt dig av endast benämningen welsh i inlägg #17

Elshira
0

När jag pratar med enbart welsh folk så brukar även jag bara säga "Welsh" om sektion B, Mountains om sektion A, Cobtyp och Cob om C och D.

Pratar jag med lite mer "okunnigt" folk så brukar jag försöka att alltid poängtera vilken av sektionerna det är för att det just inte ska bli missförstånd!

Hakuna matata!

f97lintro
0

Jag gillar både P.R.E och welsh. Tycker att PRE:n är en vacker häst, welshen med

Lindbygarden
0

Jag gör precis likadant säger dagligdax Mountain, welsh, cob och cobtyp = sek A. sek B, Sek D och Sek C

Dyblygiad
0

Här är ett welshsto (sekt B) med mkt massa och hals. Hon behöver verkligen inte ha något PRE blod tillfört sig……

Elshira
0

Den massan borde alla Sektion B ha och framför allt våra spinkiga hingstar! I england är det broilers som gäller medan vi här kör med vandrande pinnar :D

Titta här i Molegarneds fotoalbum så ser man faktiskt klart och tydligt att det är welshar (B) vi snackar om och inga fjuttiga ridponnyer ;) Deras ponnyer är inte liga övergödda som många B brukar vara men det har fortfarande massa! http://www.moelgarnedd.com/Photogallery.htm

Hakuna matata!

Lindbygarden
0

Fast handlar det inte om ridning också? Det ska ju inte vara fett utan en välmuskald ponny? Jag har inte den kollen på hur sek b ser ut i dag men jag har inte bilden av spetiga ponnies. Däremot kanske många är omusklade pga bristande ridning?

Dyblygiad
0

#31 Nu ska inte sekt B ha så mkt massa och framför allt inte ett sto. Sekt B är ridponnyn i familjen och ska vara en elegantare ponny än de andra sektionerna. Det ska vara en ponny som ska kunna vara konkurrerande på tävlingsbanorna, inte en heffaklump som inte klarar att ta sig över hinder.

Du måste komma ihåg att broilers i England enbart är snörponnier, inte tävlande ridande ponnier.

Welsharna du länkar till ser ut som welsharna i Sverige. De har inte mer massa än vad de flesta svenska kvalitetshingstarna.

Arhults Waldemar------->

Dyblygiad
0

Bostorp Bells

2 olika men ändå bra reperensentanter för sin ras. Ingen av dem saknar massa men är ändå inte övergödda.

Dyblygiad
0

2 unghingstar som inte saknar massa för sin ålder.

Vilka spinkiga pojkar refererar du till?

Lorita
0

#27 när jag pratar bara welsh då är det alla sektioner, det är en ras sammlad i en rasförening. Där sektion B skiljer sig mest från dom övriga och är en väldigt trevlig lite lättare ridponny typ.

Elshira
0

#33 Nej i sverige tävlar vi våra hästar betydligt mer och om jag ska titta rent hästmässigt gillar jag de lite elegantare Welsharna som vi har i sverige, och som de flesta vet presterar de riktigt bra på tävlingsbanorna! Men ska man gå enligt rasstandarden från hemlandet  så är de inte de mest perfekta, men å andra sida så är det precis som du säger - där rids de inte lika mycket =)

Och absolut finns det Welshar med mer massa i sverige! Men majoriteten är ändå lite "taniga" för just rasstandarden. Men å andra sida hade jag sett mer massa på många av våra Welsh Mountains med =)

Hakuna matata!

MiaMaria
0

Nu vill jag påminna om att inte föra något skitsnack om företag här samt att vi håller en god ton!

Elshira
0

Jag skulle itne gjort det då jag tycker att de båda hästraserna är bra var och en för sig, men som någon annan nämde - att korsa en poppular ponny med en exklusiv ras lär säkert locka köpare! Men att det skulle bli sämre ridhästar tror jag itne, dock kanske de skulle se lite lustiga ut, i.af i början innan man fått igång "rasen" ^^

Hakuna matata!

Dyblygiad
0

39# Risken är att det blir en sämre ponny då det troligen blir en D ponny och på D ponny nivå MÅSTE de kunna länga sig ordentligt och ha bra schwung i sina gångarter för att hävda sig mot ridponnisarna. Där räcker det inte längre med att vara lydig.

PRE är en mkt trevlig ras MEN de är inte kända för att ha schwunget el längningarna i sig såsom halvblodet har. Däremot är de kända för att kunna korta sig och göra skolor som ingen annan häst kan.

Welshen har en viss schwung i sitt steg och kan länga sig men för att få en optimal welshkorsning som blir D ponny ska man inte lägga på något "sämre" utan något bättre. Nu har vi bara talat om dressyrsidan för hoppning är PRE definitivt inte kända för att vara bra på.

Ska man korsa fram en ny ras soom blir D ponny så bör man tänka på vad marknade kräver. Det är knappast för att ta fram en hobbyponny el ridskoleponny som man gör dessa korsningar, det finns tillräckligt många sådana ändå.

Jag undrar vad de har för avelsmål, hur deras slutprodukt är tänkt att se ut och vad den ska användas till. Har man inte sådana mål så är det buskavel på hög nivå.

pidan89
0

Själv har jag stora planer på betäckning mellan två av mina avelsston (connemaror) och PRE.. Det ena stoet är dressyrponny och hoppas på en riktig flashig avkomma. Den andra hopponny och alldeles för lång egentligen och hoppas därför att PRE ska få avkommorna ngt kompaktare.. Häftigt att se vad som kommer hända tycker ja :D Synd bara att det är så mkt dyrare med PRE-hingst än med connemarahingst..

exitingsvillemo
0

#41 varför korsa hopponnyn med en ras som definitivt inte är är framtagen för hopp?

Borde det inte vara bättre att isåfall leta en SWB-hingst i mindre storlek med kortare rygg, eller tom en fullblodshingst?

Jag skulle inte korsa in PRE i en hopplinje.

Lindbygarden
0

#41 Artist är en perfekt liten häst att korsa med hopponny! men det beror ju på vart man bor också samt om den gamle gubben är i avel fortfarande!Glad

Fast jag måste säga det då jag är en sucker för connemaror att det är lite synd att du inte väljer connemarahingstSkäms

Elshira
0

Jag skulle nog generellt säga att PRE inte är något att hoppa med. Men precis som det finns connemaror och welsh som inte har tallang för att hoppa så finns det säkert PRE som har det istället =) Men sedan har de ju lite kroppen emot sig men vad sägs om en av de mindre rastypiska eller för rasen korekt - de kanske kan hoppa istället och ändå vara av PRE ^^

Allt är relativt men procentuellt så skulel väll inte PRE ligga särskiltl bra till som man jämnförde 100 connemara och 100 PRE - men allt är relativt och alltid finns det undantag.

Avlar man på PRE som kanske har mindre dressyrtalang och mer hopptalang så behöver du ju inte få en häst som "inte kan hoppa" bara för att det är PRE =)

Men då är det ju också procentuellt lättare att göra en annan korsning med PRE eller Welsh för att få fram en bättre individ.

Hakuna matata!