Hur knoppa delad man?
Kanske en skit dum fråga men när hästen har delad man så blir ju den ena delen "kortare" när man kammar över den till andra sidan.. När man knoppar läggar man ju alla knoppar på en sida och då måste jag ju kamma över en del av manen.. Hur sjutton får man snygga knoppar då när det blandas in så kort man?
Eller har ni knep på hur ni klipper rycker manen för att få dem jämn och fin?

har hästen man som delar sig så ser jag till att all man ligger på samma sida innan jag klipper den (rycker om du så vill =) ) genom att antingen blöta lite om den inte ligger kvar bara genom att kamma över den eller blöta och fläta nån dag innan om den är jättebråkig. när den väl är jämn är det ju bara att dra över manen på en sida och börja fläta =)
Eller pratar vi tjock ponnyman här? :o)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hmmm om du har en tjock man som delar sig och lägger sig åt varsitt håll så hade jag kammat över den långa sidan över den korta och knoppat på den sidan.
Alternativt så är det att borsta borsta och borsta dagligen åt det håller man vill att manen ska ligga på. P*å det viser har jag fått harrys man att ligga nåttsånär på "rätt" sida för den delade sig också och han har ju dessutom korkskruvar kraken! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag skulle till att börja med lägga över manen på en sida (den sida där de är mest man från början) o sen rycka ur den ORDENTLIGT! Tunna ur den o gör den i lagom längd o sen blöta den o göra lösa flätor i den som får sitta några dagar, dvs fläta ner manen. Sen har du förhoppningsvis alla man på en sida, kan behöva upprepas men ofta så håller de sig. Men man kan inte ha för tjock man om de ska fungera! Och tjock man är inget att ha ändå om de ska va snyggt, tycker jag
Hmmm… han har tjock man och HATAR när man rycker. Kan knappt kamma utan att han tycker det är läskigt.. ska nog köpa en effileringssax..

Han får så lov att vänja sig, ryck lite varje dag, öka långsamt mängden. Lär dig vart han minst gillar att du rycker, ofta är de bakom öronen men ibland vid manken
överallt men bakom öron då dööör han!
lustigt för lilltjejen bekommer det inte alls..
Lina>> Var försiktig med att kamma över Harrys man på en sida.
Har dom tjock och tung man som ligger på en sida så viker sig hela mankammen tillslut, det är inte vackert!!
#7 det var nog det fånigaste jag hört…. :S no offense…. :S
Men han har varken så tjock eller tung man att det skulle inträffa, sen har jag aldrig någonsin hört talas om eller sett en häst som har en nedtyngd mankam. :S tycker mest det låter som nån sorts urban legend eller något.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#8 jag har en i stallet just nu, så urban legend? Nej inte alls.
Jag försöker förtvivlat dela manen på mitt sto eftersom hela hennes mankam viker sig pga manen.
Men du gör som du vill, ville bara tala om vad som kan ske.
Jag har både sett och hört om hästar med vikt mankam.. Har haft en själv och det är inte vackert..(Hans låg helt ner som en sladderklump)
Men vad det beror på har jag ingen aning om..
Startar en ny tråd så fler kan ta del av ämnet och kanske någon vet mer!