fiskenät eller fläta ?
och kan man ha pannluggen utsläppt ?
absolut fläta ger mkt finare hals än nät tycker jag.

Om man flätar/fixar manen så måste även pannluggen fixas =)

En inbakad fläta är mkt snyggare och stilrenare än ett fisknät som jag anser är mer …..barnsligt. Däremot så kan man låta pannluggen vara även om man flätar manen. (min personliga åsikt)

#4 jag tror inte att det är tillåtet att fläta bara det ena. antingen ingenting eller allt. kan dock ha fel så kolla i TR…
När min unghäst tävlades i våras så hade jag bara manen flätad, inte pannluggen.
Mom 224
"All dekoration av häst/ponny med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet. Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Lössvans förbjuden.
Åsidosättande av reglerna i ovanstående moment leder till uteslutning ur klass/klasser."
Dvs att det är tillåtet att lämna manen helt oflätad. Det står inget om att den MÅSTE vara det, bara att det är tillåtet :D Men man flätar alltså av hävd och gammal vana på dressyrtävlingar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#6 Det stod ingenting om att gör man det ena såä måste man göra det andra? Typ, Man OCH pannlugg, INTE bara man eller pannlugg?
#7 det står ju ordagrannt "Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet" så jag tolkar det som att det spelar ingen roll om du bara flätar manen eller pannluggen, eller flätar manen+lugg men inte svansen.
Det är gammal tradition att fläta/knoppa eftersom man ser hästens hals bättre då. så om man ska verkligen klyva hår och ord så är det alltså inte tillåtet att KNOPPA hästens flätor. Eftersom det inte står något om knoppning i TR. ;)
Det enda är att man inte får sätta snören och blommor och annat lull-lull i manen och svansen vid tävling.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#8 Ok =)