Dressyr iFokus

Dressyr

Etiketttävling
Läst 5357 ggr
Cilla89a
0

räkna starttid.

jisses, det är inga starttider till helgens dressyrtävling Foten i munnen jag har ju ingen aning när jag ska starta då.
i LC:2 är det 26 starter, i LB:1 är det 32 starter och jag startar sist i LB:1.
första start 9.00 och det är bara en bana.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

änglaflickan
0

Man får kolla upp på dressyrprogrammet hur lång tid ritten beräknas att ta, och sedan lägga på 2-2.5 minuter, som det kan ta för domaren att skriva klart protokollet osv. Någon exakt starttid blir nog svårt att få fram, men en ungefärlig så att du åtminstone vet ca-tider för när du måste åka/lasta av hästen/börja rida fram etc.

Så räknar vi i tävlingssektionen i min klubb när vi räknar på starttider för dressyrtävlingar vi ska arrangera i alla fall! Men för dig som ska åka till någon annans arrangemang så vet du ju inte hur dom räknar, men på det sättet kan du som sagt i alla fall få fram en ungefärlig starttid:P

Glöm inte att ta med i beräkningen att det antagligen är pauser inlagda mellan klasserna och kanske även mitt i klasserna.

LinaN
0

#1 samt att även domare behöver kisse-pauser ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cilla89a
0

men om ni skulle gissa när jag startar då?

änglaflickan
0

Jag skulle gissa på att du startar framåt sen-eftermiddagen nånstans! När jag räknar får jag fram ca 17.30, men då har jag räknat med 30 min paus i varje klass och 20 min paus mellan klasserna. Har lagt på 2.5 min på varje start, LC´n ska då ta ca 7.5 min per ekipage och LB´n 7 min per ekipage. Men när man inte kör med fasta starttider så kan det ju gå både mycket fortare eller långsammare eftersom arrangören inte måste hålla sig till de tider ryttarna har fått tilldelade…

Det bästa för din del är nog om du ringer arrangören och frågar vad dom har räknat med för tider, och hur dom planerar pauser osv!

MiaMaria
0

Jag räknar på 5,5 min på LC, dvs 2 tim 10 min, de tror jag inte de tar någon paus mitt i på. Samt 4,5 min på LB, dvs 2 tim 25 min. räkna med ca 30 min paus emellan klasserna, bättre o räkna för snålt än för stort, bättre o va för tidig än för sen! Så hade jag varit du har jag räknat med start strax efter 14.

Cilla89a
0

#5 det låter rimligt, eftersom det är LA:1 efter också, och det kan ju inte bli hur sent som helst.
jag kollade på förra helgens startlista och då räknade dem 6 min på LC och 7 min på LB.
så runt 14-15 låter vettigt.
får väl vara där runt 13-tiden, så bör det gå.

ElinH
0

#16 Runt 13.00 lät bra! Då hinner du ju dessutom checka läget, och har du massor av tid så är man ju hellre för tidig än för sen :)

Lycka till föresten! Skrattande (glöm inte att berätta hur det gick i resultattråden!)

/ ElinH