Dressyr iFokus

Dressyr

Etiketttävling
Läst 3187 ggr
f97lintro
0

Framridning, tävling

Hur länge rider du fram innan du ska in på banan vid tävling?

Invisible
0

Det beror på häst. Vissa hästar måste man rida något längre för att mjuka upp, andra måste man spara. Man vill ju inte trötta ut hästen, men den ska ju vara mjuk och redo för arbete. Jag brukar rida fram i cirkus 30 minuter, varav 10 minuter skritt.

emmahagstrom
0

Första starten för dagen vill jag ha minst 45 minuter, så kan jag skritta fram ordentligt på anläggningen och kolla vart framridningen ligger, hur många som får vara där, vart man kan hoppa fram etc. Andra starten lite mindre, 35 minuter kanske.

emmahagstrom
0

oops nu var jag inne på fel forum…

emmahagstrom
0

Så okej nu börjar jag om, när jag ska rida dressyr vill jag ha en 50 minuter kanske så man verkligen kan få den tiden man vill ha. Om man känner sig "klar" kan man ju lägga in mycket skritt. Andra starten 35 minuter kanske (haha det var ju samma som hoppningen.)
Detta är ju dock såklart väldigt inviduellt, jag gillar att ha mycket tid på mig och min ponny hade en tendens att ha lite överskottsenergi och var då rädd för domaren, busade i galoppen etc. och det tog ganska lång tid innan han kunde koncentrera sig på framridningen och då såg jag hellre att han var framriden "för mycket" än för lite. Men man vill ju såklart inte att dom ska ha tröttnat när det är ens tur att rida in heller, det är supersvårt sånt där men man hittar sitt egna sätt när man varit ute mycket.

MiaMaria
0

Det är väldigt olika från häst till häst, vissa behöver 1,5 timme meddans andra inte behöver mer än 30 min.