Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: bilder-och-filmer
Läst 8259 ggr
exitingsvillemo
0

*film* halvhalt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ThunderClap
0

Jag gillar inte hur hon vill gör sina halvhalter, eller hur den visades på filmklippet.

Visst att man rider olika typer utav halvhalter för olika typer utav hästar och situationer, men då bör hon också förklara det tydligare. Eller om förklaringen till vad för typ utav halvhalt det här är blivit bortklipt?

exitingsvillemo
0

Vad är det du inte gillar? Förklara gärna =)

Scandi
0

putt

LinaN
0

Jag tycker om den här instruktören för hon är så tydlig i vad hon vill att man ska göra, men inte alla behöver gilla hur det görs. Nu titta jag inte på hela klippet utan bara litet grann, har sett det förr.

Men man kan ju inte säga annat än att det är tydligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lorita
0

hon red väldigt mycket med sporrarna och jag vill ha mycket mer distinkta halvhalter när jag rider, även från unga hästar.

Sen håller jag inte med att man inte ska tänka halt för halt för mig och mitt krav på hästen är att den ska tramp under sig mer.

Jag lär mina hästar att trycka under bakbenen rejält i en halt, det är ju det som är vitsen, hästen går framåt och man säger halt (rumpan under dig) och sen driver man fram och får ett ökat undertramp till följd och en uppmärksam häst och mer rensning i hästen.

detta kräver ju också att ryttaren sits är med i ridingen, man sitter hästen till ett undertramp.

Man sitter och rider sin häst aktivt in i en halt, tyvärr ser man ofta halter där hästen stannar med bakbenen och sen går ett steg till med framändan och framför än ståren en tax.

Istället ska hästen göra halt med frambenen och trampa ett steg till med bakbenen och komma under sig lite extra i en korrekt halt. Då har man en halt från vilken hästen kan fatta en bärkraftig galopp.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

sus-sharon
0

måste hålla med #5 i att jag hade velat se lite mer markanta halvhalter. förstod heller inte riktigt hackandet med sporrarna? i ett par sekvenser ser det ut som hon lyfter ut hela foten och "hackar"? det känns inte riktigt som min filosofi i hur de bör/"ska" användas.

medarbetare på djurskydd.ifokus

[Alexandra89]
0

Ursäkta mig men är jag blind, när vart det en halvhalt under hela klippet?

MiaMaria
0

Jag anser att en halvhalt ska vara näst intill osynlig, om inte helt osynlig, visst alla hästar behöver mer eller mindre kraftiga halvhalter men de där såg ut som en mkt känslig o fin häst o den protesterar ju kraftigt när hon gör en kraftigare så kallad halvhalt, de hon gör är att dra i tyglarna samt driva mer i 3 sekunder! 3sekunder!!! Hallå, de är alldeles för mkt i de där fallet, hästen reagerar ju direkt o då skulle hon ha berömt den. Beröm i de här fallet är ju som så många andra gånger EFTERGIFT.

En halvhalt för mig är något jag gör hundratals gånger per ridpass, minst en halvhalt för varje sak jag ska göra, ställa om hästen, byta tempo i gångarten, rida genom ett hörn eller va de nu kan vara. Halthalt är en förberedande klocka som ringer, "hallå nu händer de något". Jag gör en halvhalt genom att med en eller båda händerna krama lite extra samt öka drivningen i sitsen, detta gör jag i inte ens en sekund, de är som sagt en väckarklocka, nu händer något, inte nå tjat, för att sen mjukna o gå tillbaka i utgångsläget innan jag påbörjar hörnpasseringen eller vad de nu kan vara. Tjatar du får du en häst som kommer bli skänkeldöd alt stum i munnen. När väl halvhalten är gjord o jag har fått svar på den genom att hästen är med på noterna (dvs jag kan göra flera upprepade halvhalter inom loppet av någon sekund om jag inte får svar på första) då utför jag de jag tänkt.

Jag kan inte "flyga på" en häst helt plötsligt o börja dra den i munnen samtidigt som jag sparkar den i magen, då kommer den säga upp sig om de är en häst med humör, en snäll häst går nog då vidare med bördan o fattar inte vad man vill. Visst drivningen ska komma bakifrån o fångas upp i handen, men man kan inte börja med att dra o sen sparka (ursäkta ordvalen dra och sparka men de blir enklast så) utan du måste ha drivningen först INNAN du kan fånga upp den.

Blev säkert lika rörigt som vanligt…

Lorita
0

#8 just, drivingen först så man får under bakkärran på hästen och ökar uppmärksamheten och undertrapet.

Jag gör också väldigt många halvhalter när jag rider och eftergivften (belöningen) är väldigt viktig, så man inte tappar famåt och glädjen på hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning