Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 6770 ggr
f97lintro
2009-09-09 18:46
0

Bettlöst, göra eget?

Någton som vet hur man gör ett eget sidepull/ridkapson/annat bettlöst träns? Skulle vara kul att prova rida bettlöst:)

Elshira
2009-09-09 20:22
0

Vill du bara pröva någon enstaka gång är det ju bara att köra med en grimma?^^ E ju nästan som sidepull även om det kanske inte sitter så bra om man ska rida mycket =)

Hakuna matata!

f97lintro
2009-09-09 20:32
0

Står med honom på ridskola och hsäten får inte ledas i enbart grimma så tvivlar starkt på om jag får rida i grimma. Men kan ju testa i hagen:)

Vad har man för tyglar? Hur sätter man fast dom?

Elshira
2009-09-09 20:49
0

Varför får hästen inte ledas i enbart grimm? o.O En kapson/sidepull har ungefär samma verkan som en grimma bortsett från att de sitter tjtare och inte kan glida upp. Har hästen en grimma som du ska spänna åt så att den inte glappar runt mulen blir det snarlikt i.af. Du kan ta vanliga tyglar eller bara ett grimmskaft i varje öggla och ha som tyglar. (När jag red till/från beteshagarna förr brukade jag ha en vanlig grimma och ett grimmskaft med kedja jag drar då kedjan helt igenom båda ringarna och på andra sidan satte jag fast änden på grimmskaftet i haken. Det sitter lite bättre och blir lite skarpare.)

Men skulle du inte få rida hur ska du då kunna få rida i sidepull eller kapson när det är samma~? Hackamore är ju lite anorlunda med hävstång och ett bettlöst träns í samma modell som finns på hööks så är det en blandning av hackmore och sidepull kan man väll säga. Men alla dessa saker kostar i.af ett par hundra att införskaffa.

Hakuna matata!

LinaN
2009-09-09 21:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni inte får leda i grimma(?) så tvivlar jag nästan på att du får rida i bettlöst. Menar du alltså att ALLA hästar inklusive lektionshästarna leds med träns ut i hagen? Och med träns in i stallet igen?

Men ska du bygga ett snabbt och enkelt bettlöst träns så gör du såhär.

Ta en achennosrem. Ta bort slemremmen. Ta en gammal grimma som ändå ska kasseras. Klipp sönder den så du får de två stora runda ringarna som man knäpper "käkremmen" i.

Trä dessa ringarna på nackremmen, en på den korta remmen och en på den långa. Sedan trär du igenom nosremmens knäppe genom ringarna också (se bild) Sen har du ett enkelt bettlöst träns. Dock utan kindrem. Om man vill så kan man sätta ett vanlgit pannband på också så sitter det stadigare. Det gröna är tyglarna och dem fäster du i ringarna .

Hur smidigt o lätt som helst, och man kna bygga detta med något man redan har hemma. Ett bettlöst träns ska sitta så man får in 1-2 fingrar mellan nosryggen men får inte kana förmycket. Med ett bettlöst alternativ så tappar man möjligheten för hästen att gäspa iom att det sitter åt hårdare än ett vanligt träns.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
2009-09-09 22:11
0

Det tycker jag lät som en väldigt bra hemma gjord variant av sidepull! :D Fast ringarna är väll egentligen "onödiga" om man har tillräckligt stora fästen på t.ex grimmskaft istället för tyglar? =)

Hakuna matata!

f97lintro
2009-09-09 22:30
0

Tack för tipsen!

#4 ALLA leds med ledträns (sidostycke med bett och delta) eller kapson. Ridskolehästarna leds i vanliga träns. Vissa fuskar ibland, fast det är ytterst sällan…

Frågade ridskolechefen, hon sa att jag kunde rida bettlöst men inte med bettlösa westernträns, vad tror ni hon menar för westernträns…?

f97lintro
2009-09-09 22:35
0

#4 Okej, tack så mycket! Ska försöka mig på detta:) Blir det ett "bitless bridle"?

Elshira
2009-09-09 22:50
0

Bettlöst men inte bettlöst western…? Jisses va*an e det för fel och skilnad på dem o.O Ett sidepull är väll det bästa alternativet som är "westernmodell". Den modellen som är visad av LinaN skulle ju i sådanna fall bli ett sådant… :P Skulle sattsa på å göra ett sådant och säga att det är en form av kapson istället (vilket det iofs ju är xD)

Hakuna matata!

Elshira
2009-09-09 23:01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Borde man inte kunna göra en variant av detta bittles ridle om man tog bort käkremmen, undersidan av nosremen och remmen emellan dem - men lämnade alla ringar kvar (och nacknstycket/ovansidan på nosgrimman kvar), sedan tar man antingen väldigt långa släta tyglar, eller skarvar med någon form av rep och sätter lika som på bilden?^^

Svart = Gammal del av grimma

Rött = Tyglar eller skarvning med rep till tyglar

Kom dock på att man borde väll gärna kunna använda en grimma som är en storlek mindre och låte nosremmen sitta kvar helt som ett stopp, samt sätta på ett pannband xD

Hakuna matata!

LinaN
2009-09-09 23:45
0

Det enda bettlösa Westerntränset jag känner till är Bosalen som är en flätad råhudsögla. Den förstår jag att ridskolechefen inte vill att du rider på då den ska man enbart rida på med tjocka stickiga tyglar så kallade mecate-tyglar som väger bly.

Men då är det alltså fritt fram på ALLA andra varianter förutom bosalen :D Välj o vraka :D

ElinH
2009-09-10 00:44
0

#6  Snacka om att vara löjligt noga med regler hit och dit. Visst säkerheten framför allt. Men vad sjutton har en ridskolechef att göra med vilket bett eller träns du som privatryttare rider med? :P

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

MLphoto
2009-09-10 00:54
0

#11, Tro mig, ridskolecheferna försöker bestämma och bossa över allt. Det har jag själv fått erfara. Så jäkla fjantiga så det finns inte dess like! Skrikandes

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Zabbio
2009-09-10 06:40
0

Att göra ett bettlöst träns är väldigt enkelt. Sätt tyglarna i en nosgrimma. Klart ;) Har du möjlighet kan det vara en ide att fästa ringar på nosremmen, lite högre upp än där sidostycket fäster. Det ger en lite tydligare inverkan. Men det kan också göra det lite enklare att glida runt, så helst ska det vara ganska styvt  läder (eller metal) format efter nosryggen, på ovansidan av nosremmen. Så sitter den stadigare och då kan man spänna den lite lösare.

#3 En kapson eller sidepull är en hel del skarpae än en grimma.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
2009-09-10 22:44
0

#13 Ja det är klart då det ger en direkt verkan på nosryggen medan en grimma blir mer som att man drar hästen åt det hållet man vill den ska~ Likt ett sidepull men väldigt snällt.

Hakuna matata!

f97lintro
2009-09-11 18:24
0

Har nu pratat med ridskolechefen och jag får INTE rida på sidepull,, eftersom att det är desamma som att bara rida i grimma och det får man inte. Man får rida i godkända träns…

#11 Massa skitregler, nästan så att vi funderar på att byta stall pga alla regler…

#12 håller med!!

Elshira
2009-09-11 22:06
0

Då får du väll helt enkelt antingen rida på hackamore eller hööks variant av bettlöst (det är tom godkänt i holland för körning =)

Hakuna matata!

f97lintro
2009-09-13 11:00
0

#16 Är bitless bridle godkänt träns i Sverige?

LinaN
2009-09-13 19:40
0

#17 tror inte det, inte ens i hoppning. dock har jag inte tittat i TR för hopp faktiskt.

Elshira
2009-09-14 19:14
0

Nej vad jag vet är det inte godkänt för tävling än i just Holland, ev på klubbtävlingar eller liknande =)

Hakuna matata!

Zaphix
2009-09-15 12:07
0

Får du bara rida på ett godkänt träns och hackamore räknas dit så rid antingen med tyglarna i skänkeln som vanligt. Eller så sätter du tygeln ovanför i "fyrkanten med hål" där nosremmen och käkremmen sitter fast i. Vips så har du ett sidepull.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rorosjons
2009-09-15 13:40
4

Är det din häst?
Isf så är det du som bestämmer hur du rider din häst. Ingen annan kan bestämma över dig och din häst.
Hur går det då om det kommer dit en häst som inte alls fungerar på bett utan absolut måste ha bett löst? Får den inte stå där då eller?

Håller med om att dem försöker bossa över allt. Vi hade våran Fjording på ridskolan här i närheten, hon stog i privat stallet och vi hade kommit överens om att endast familjemedlemmarna fick rida Simona. En dag när jag skulle rida lektion så hade Simona gått en dressyr lektion, där dem använt spö och hon är livrädd för spö så jag fick inte rida henne för chefen, men tog henne iaf och chefen blev arg! Men vi gjorde klart för henne att det är vår häst och vi gör som vi vill med henne och ve hade en överenskomelse!

Sassenach
2009-09-15 18:56
0

#15 +21 Vad står ni på för stall???

Jag kan tycka det är ok att de lägger sig i om ni blir en fara för omgivningen (de små inkomstgivande eleverna), men annars, NEJ!

LinaN
2009-09-15 19:08
0

#15 ett sidepull med repnosdel är skarpt. Fråga bara min Harry. Mitt sidepull är skarpare än min kapson!

Byt stall. skulle jag gjort. :S helknasiga regler.

f97lintro
2009-09-15 21:18
0

#21 Ja, det är min häst. Eller jag har honom på foder. Men tyvärr så måste man ju rätta sig efter stallets regler:'(

#23 Står på en ridskola. Jo, funderar på att flytta till annat litet privatstall i närheten.

Men eftersom att det är en ridskola så finns det tillgång till ridhus, paddocker (en typ 50*50 m) mm. Har även en tjej som brukar ha lektioner för mig i det stallet.

Jo, vi funderar på att flytta….

Peppe
2009-09-15 23:22
0

Helt galet, och jag som tycker min stallägare är lite fjantig ^^  hon tittade väldigt konstigt på mig när jag ledde iväg med Blacky på en promenad i bara grimma

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

IdaT
2009-09-16 01:56
0

#15 Varför frågade du ens ridskolachefen om du fick rida i sidepull? Hon kanske såg det som om du frågade om råd, och inte efter en stallregel.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Rorosjons
2009-09-16 11:04
0

#22 Detta var över 6år sedan. Vi hade vår häst där (som tyvärr idag är borta sedan 1år ='(<3) Efter ett år hade vi stall hemma som vi byggt under det år hon stog på det ridhuset.

Sassenach
2009-09-16 18:31
0

#27 Skönt! att ni har eget stall nu.

Elshira
2009-09-16 20:00
0

Måste för övrigt säga det verkar väldigt mysko att stallchefen bestämmer över de hästar som inte ägs av h*n (om jag nu fattat det på rätt vis…?) Jag menar visst kan man ha generella regler i ett stall, men det är nästan som att säga "I mitt stall måste man rida ALLA hästar i dressyr minst varannan ritt" eller nått åt det håller, lixom att lägga sig i hur ens häst hanteras xD

Hakuna matata!

f97lintro
2009-09-16 20:13
0

D¨ligt när andra ska bestämma.

#26 Föra tt jag inte ville köpa ett sidepull och sedan kommer hon och säger att jag intn efår rida på det…

IdaT
2009-09-16 23:30
0

#30 Men vad ger henner rätt att säga det? Vad häner om du rider på ett sidpull? Slänger hon ut din häst, eller vad kan hon göra? Inget illa ment mot dig, men jag blir bara så sur på människor som försöker ta över andras hästar.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

MiaMaria
2009-09-17 10:02
0

Ridskolor hör till gruppen stall där de ställs lite mer krav, de är mkt barn där samt andra nybörjare som man måste stå som gott exempel för. Därför inför många ridskolor/naturbruksgymnasium lite (ibland) skumma regler, som både är positivit o negativt. Jag har själv jobbat på ett naturbruksgymnasium o där e de mkt regler, både när de gäller skolhästarna samt om du tar dit din egen, som tex alla hästar ska ledas ska ledas med kedja, alltid säkerhetsväst vid markarbete, hoppning o uteritt osv osv. Detta är för säkerheten för ryttare, skötare, elever samt hästar. Många gånger på ridskolor samt naturbruksgymnasium är de ovana människor som rider o sköter hästarna o då måste säkerhet gå i första hand.

Visst ibland kan man svära ve o förbannelse över dessa regler o jag förstår dig som inte får rida på vilket huvudlag du vill, men de går nog under samma som jag beskrivit här ovanför, ren säkerhet. Skulle tippa på att de inte litar på att man kan hantera hästen lika bra om man rider på sidepull eller vad de nu kan vara, dvs de beror på okunnighet.

Själv är jag inne i tänket då jag jobbat med de o jag rider inte (möjligtvis mkt sällan) på sidepull o liknande så skulle de inte bekomma mig, men jag förstår dig som gärna vill testa de att du gärna vill byta stall o har man kommit i de tankarna kommer man sällan bort från dem så då brukar de va lika bra o flytta, annars hittar man bara mer o mer saker att reta upp sig på om man inte trivs helt.

IdaT
2009-09-17 11:06
0

#32 Jag förstår hur du menar med säkerhetstänkadet, men jag tycker att när det kommer till den nivå man får känslan av i ts inlägg så har det gått till överdrift, och när det kommit till den punkten motarbetar reglerna sig själva, då man tappar respekten för dom, och börjar ignorera dom.
Helt enkelt; säkerhetsreglerna är jättebra(!) men bara till en viss gräns.