Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: övrig-dressyr
Läst 1137 ggr
mooi
0

verkligen fin video

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI

Hittade en jättefin video på youtube. Väldigt inspirerande.

Lindbygarden
0

Verkligen häftigt! Blir helt sjuk när jag ser sånt, hur mkt arbete ligger det inte bakom det?

Tack för länken!

emeliekarlssoonn
0

Honza är sjuukt duktig. Jag kan sitta och kolla på hans filmer i timmar. <3

MiaMaria
0

Wow vilken fint skolad häst, jätte imponerad av slutan o tänket till piaff o passage MEN hästen ser inte lycklig ut, går gärna med öronen i "ogillande läge" dvs inte "jag lyssnar läge" utan  mer bakåt, ja ni förstår vad jag menar

mooi
0

#3 Jag skulle snarare tolka det som koncentration. Hade den ogillat det så hade den inte utfört sakerna han ber om, med tanke på att han inte ens nuddar hästen vid många av momenten har hästen alla chanser i världen att strunta i det.

Men, tolkningsfråga som sagt :) Hästen verkar ju iallafall rätt avspänd, tex när han sätter sig på den och den ligger ner -hästen betar ju för fulla muggar :p

Man blir lite inspirerad att försöka lite smått med sin egen ^^

mooi
0

#3 en sak till jag glömde skriva :p

en del av rörelserna han gör från marken -som när han hoppar från sida till sida, eller när han går bakom hästen och den backar efter honom. Det är ju saker som en häst kan göra i sin "vardag" eller vad man ska säga. Tex backandet kan man ju se när någon föser undan en annan -och då är ju inte den drivande hästen i sitt mest insmickrande jag utan den dominerar.

Jag är inte alls insatt i sån här "frihetsdressyr" men tycker det är intressant. Och vad jag kan tänka mig så är det naturliga beteenden och rörelser som man förstärker och lär in på kommando senare. Tex att hästar gärna följer en ledare och lär sig med tryck och sånt..

gah, nu blev det jätterörigt det jag skriver men jag hoppas att du förstår ungefär vad jag menar.