Tok galopperar!
Har en nordsvensk bruks här hemma av travar modell (väldigt lätt typ av bruks med andra ord).
Hon är otroligt fartig av sig och springer så mycket hon bara kan.
Hon tar aldrig vänster galopp oavsett vad man gör, hoppar och landar i vänster varv, fattar i et hörn. Hon tar alltid höger.
Hur kan jag göra för att fram för allt lugna ner henne?
Hon har gått hårt i sommar, långa ritter, tävlat hoppning (en gång) och mycket dressyr hemma. Men inget ger lugnare resultat. Hon får ingen havre eller något annat foder, endast hö, vatten och salt sten.
Hur ska jag få henne lugnare?
För att förbättra hennes vänster galopp så longerar jag henne, då tar hon rätt galopp.

Galoppen kan bero på hur du sitter. Lutar du dig lite inåt i fattningen? Hon kan ju också ha muskelspänningar.
Skynda långsamt så går det fortare.

#1 Jag gör ingen skillnad som helst som när jag rider en annan häst. Har alltid ridit alla hästar på samma sätt oavsett om dem är fartiga eller sega.
Men om hon galopperar på volten på longerlina så betyder det ju att hon KAN galopppera i det varvet, men min tanke är då att hon kanske är för svag i den sidan för att kunna galoppera i vänster med ryttare.
När du longerar, har du henne inspännd då?
Har du provat att tömköra henne? Galopperar hon i rätt galopp då?
Rider du mycket volter och serpentiner för lösgörande arbete? Rider du mer i ett varv eller ett annat?
Kan hon ha ont? är hon böjprovad på böjt spår? Har hon spänningar/låsningar i kroppen som gör att hon inte kan galoppera i rätt galopp? Det finns så oerhört mycket man ska ta i anspråk.
Prova med det lättaste. Har du släppt henne lös i paddocken/ridhuset och jagat på henne med långpisken för att se om hon galopperar i bägge galopperna? kom ihåg att byta varv, ofta och många gånger.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Nej det kanske du inte gör men det kan vara så att just den här hästen är lite mer viktkänslig tex och då kan det uppstå ett problem fast du gör likadant på alla hästar. Tex min stora häst har inga problem att fatta galopp fast jag lutar mig lite inåt (som jag försöker sluta med) men min ponny tar alltid fel galopp om man lutar inåt. Det behöver inte heller vara mycket som man lutar "fel".
Andra möjliga orsaker till att hon rusar/inte tar vänster galopp kan var tex ryggproblem, mun/tand/bettproblem. Kan också vara att hon är en sån som behöver springa av sig lite, kan hjälpa att lägga in ett par konditionspass i veckan. (kan ju låta lite motsägelsefullt eftersom hon får bättre kondition men de brukar bli ganska lugna när de fått galoppera i hyffsat lugnt tempo en stund)

#3 Jag har både longerat henne inspänd och lös. Hon tar båda galopperna jätte fint då.
Hon är för svag antagligen. Jag kan inte tömköra och galoppera henne. Om du menar att jag springer bakom, menar du det så hänger jag inte ens med i traven för hon springer ruskigt fort.
När jag släpper henne så tar hon höger galoppen hela tiden oavsett varv.
Hon har gjort böjprov, inga anmärkningar.
#4 Jag lutar mig ingenting när jag rider i hörnen. Ialla fall vad min ridlärare samt pappa har sagt.
Problemet är att hon kan inte gå i lugnt tempo, hon tok springer det första hon gör. I häger galopp kan man plocka in henne men eftersom hon inte tar vänster med ryttare så tok springer hon bara där oavsett hur mycket man försöker plocka in och verkligen rida henne.

#5 Då måste det bero på att hon är svagare i den sidan eller har låsningar/muskelsmärtor i tex ryggen.
Om du ställer upp henne tex i stallgången kan du själv titta på henne och se ifall hon är mer musklad i ena sidan. Titta noga på musklerna mellan frambenen, på bogarna och mellan bakbenen. Där ser man tydligast (speciellt mellan frambenen) om hästen är mer "galoppmusklad" i ena sidan.
Kan också vara så att hon är stel i en sida. Är hon svårare att ställa/böja åt en hållet?
Du kan tömköra på samma sätt som när du longerar, du står i mitten men använder tömmar istället för longerlinan. TRäna galoppfattningar. Att hon ska fatta galoppen och sedan sakta av 3-8 språng efteråt. OCh träna det, så gjorde jag med min unghäst.
Han hade svårt för vänster galopp i början, så vi gjorde så att när han fatta galopp så gjorde vi det på röstkommando+smackningar och eventuellt med piskhjälp. När han kunde fattningarna från marken så provade vi från ryggen. Visst då blev det bocksprångs-fattningar i början men han växte ifrån det rätt snabbt.

#7 Men problemet är att hon tok springer ju. Hon lyssnar inte så mycket. Har gjort många konditions pass med henne men hon lugnar inte ner sig och vilar hon så är det precis lika.
Jag har provat tömköra på det vis du menar, det går lika som med vanlig lina.
#8 tålamod och konsekvens. Om hon bara rusar så får du vänta på att hon saktar av på linan sen berömmer du. nästa gång så går det kanske litet snabbare.
Eller det enklaste, ta kontakt med en tränare som kan hälpa dig med att få henne att stoppa. Min är sån när man rider ut, han blir tvärstark och lägger sig på bettet och kutar så in i ett stycke. Men när han börjar sakta av så driver jag så han får fortsätta springa tills JAG bestämmer när han ska sakta av. funkar det på henne?

#9 Jag har tränat mycket på det och det blir bättre men det tar extrem tid.
Ja, jag gör så också. Men jag rider mest dressyr för att hon ska bli lugnare osv och detta har hjälpt. Ska prova mer med olika saker.
#10 då är det bara att kämpa vidare, någon gång har hon lärt sig att man ska springa som en idiot. Det måste tränas bort, och det genom konsekvens och tålamod. Det går inte annars. Finns inga genvägar.
Lycka till och berätta gärna vad du testar och hur det går, även om det inte fungerar för dig så kanske det funkar för någon annan :D

#11 Självklart ska jag kämpa vidare.
Det ska jag göra =). Ska skriva upp en "dagbok" om dem gånger jag tränar henne och sedan kan jag skriva upp kortfattat här inne =).