Fel Form 2
länk till första tråden "Fel Form"
Eftersom mina första tråd blev över 100 inlägg så startar jag en fortsättning här. Tänkte om ni ville följa våran utveckling vidare samt så tänkte jag ladda upp två videos på när jag tömkör herrn, om nu någon vänlig själ här kunde förklara hur man ska göra för att ladda upp videoklipp? Tack på förhand! //Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Kul att du vill fortsätta visa oss utvecklingen! =)
Ang film, vad har du filmat med och vilket format är de på filmen? Om du vill kan du skicka den till mig så hjälper jag dig att lägga upp den samt ev omvandla filen om du tycker de är tjorvigt

Jag skulle kunna låta er följa utvecklingen hur länge som helst, frågan är väl hur länge ni orkar följa oss 
Filmen är filmad med digitalkamera, det vore jätte snällt om du kunde hjäpa mig. Om du har msn kan du adda mig jjennnyy@hotmail.com så kan jag skicka över dom två klippena =)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#2 Visst fixar de, men de är lättare om du direkt skickar till min mail, när jag ska motta filmer via msn så blir de så konstigt, så skicka till mariakling84@hotmail.com så hoppas jag att jag ska kunna fixa de idag innan jag åker bort, annars blir de på söndag skulle jag tro, hoppas de är ok.
Va spännande!

#3 Jag håller på att skicka dom nu. Klart det är ok !
Jenny

#3 Det gick inte att skicka filmerna för dom var för stora (jag testade att skicka en & en) och jag har inte Hotmail Plus… Så kan någon förklara hur man gör så får jag försöka själv :P
Jenny

Min syster tog lite bilder från idag, ska kika om jag hittar ngn vettig.
Här kommer en otroligt suddig men man ser att han söker sig nerårt iaf
Jenny
Åh fortsättning följer… sånt gillar vi
Kul att du bidrar med bilder, blir mycket roligare att följa er utveckling då
Suddig eller inte, man ser ju vad det är i alla fall, ser bra ut!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#9 =) tackar 
Jenny

Har lagt uppvideorna på Youtube nu , kika där om ni vill ^^ på volt
Jenny
#11 Så duktig han är! 

Han trampar ju inte på så bra men det va isigt så vi tog det försiktigt, men vad tycks ?
Jag glömde visst hjälmen i stallet den dagen 
Jenny

#12 Ja han går inte som en kamel iaf 
Jenny

Jenny

Du fixade ju o lägga upp dom själv, bra! =)
Han ser trevlig ut din grabb! Men tänk på din hållning även när du tömkör, på volt så sänker du hela din innersida och lägger huvudet på sned, de är de lätt att även hästen gör de, precis som i ridningen. Lycka till! Ser gärna en ridfilm oxå 

Yepp!
Tackar! Jo jag såg det på filmerna, verkligen taskig hållning. Inget jag tänker på medans jag kör så är bra att bli filmad så man ser vad man gör för fel & förbättra dom =) Jag ska nog till ridhuset nästa vecka då kan jag försöka fixa någon som filmar.
Jenny

Har bestämt mig för en sak och det är att jag & Dodde ska strata en lätt D dressyr innan sommaren! Om detta nu är möjligt men har kollat upp lite och det ska gå en drös lokala dressyr i maj på olika klubbar här omkring. Hoppas bara att dom har lätt D 
Jenny
Vem tränar du för? :)
Hoppas du hittar någon bra tävling! Jag har iallafall inte sett någon lokaldressyr med LD. Det är kanske mera klubbtävlingar som har det?
Lycka till!

#19 För tillfäller ingen
Men har en som ska hjälpa mig men vi har ite bestämt tid än…Jag upptcäkte också detta att LD inte verkar finnas på lokal & har också konstaterat att min kulbb inte har några klubbtävlingar inplanerade -,-
Har kommit till skott och beställt nytt bett idag äntligen!
Jenny
#20 Okej, då tycker jag verkligen du ska börja rida för en tränare :) Jag tycker iallafall det ger väldigt mycket. Min tränare som är en C-tränare i dressyr både rider jag och tömkör för och jag tycker det är jättekul. Du kanske kan åka på en programridning? Det har vi iallafall mycket i klubbarna runt mig. Alla får bestämma vilket program dom vill rida, en domare sätter poäng och alla som har fått 60% eller över får en rosett. Så har vi det iaf :)

#21 Jo tränarhjälp är på väg =) Jag ska kika hos andra klubbar för våran verkar ha blvit helt död… Men tack för tipset!
Jenny

Har fått hem det tredelade eggbettet nu och kan kör inte upp huvudet lika mkt när man tar i han när han fick ha det bettet =)
Klubben erbjuder gratis träning för Lennart Lindelöw på måndag, dom ska ha ngn instruktörutbildning och söker folk som hoppar på olika nivåer med sina hästar. Funderar väääääldigt starkt på att vara med!
Det är utbildningshoppning den 2 april & 7 maj, ska försöka vara med på någon av dem. Känns om det är väldigt nära till andra april men vi får väl se det är ju bra träning. Det är även programmridning den 29 april som jag har bestämt mig för att vara med på 
Jenny

Bettet är dock lite stort så jag skulle behöva ett 11.5 i stället… Så någon som har ett tredelat eggbett i storlek 11.5 att sälja?
Var i ridhuset och red i dag, tränade på lite cavaletti, studs och sånt. Han längde sig jätte fint över cavalettin när jag väl hittade rätt avstånd. Han hoppade även fint över studsen och var lugn även efter hindret. Jag gjorde som ni föreslog och red på en volt med ett stadigt stöd på yttertygeln och en mjuk innerhand som ledde inåt då & då, och efter ett tag så sökte han sig neråt så fint
Han var otroligt lugn idag men det berodde kanske på att det bara var jag & min syster som red. Min systers kompis var med och tog kort som kommer upp här under dom närmsta dagarna =)
Blir dock ingen träning för Lennart Lindelöw då den var lagd när jag går i skolan och mina päron vägrar att ansöka om ledighet för det !
Jenny

Bild från igår ett skutt =)
Jenny

Cavaletti med väldigt slappa tyglar 
Jenny

Lite svårt att se hur jag rider här men ge gärna kritik. Jag ser att jag har vinklat mina händer neråt över cavalettin 
Jenny

#25, 26 han e ju jätte stilig!!! =) Tycker de ser bra ut, han har eftergift på båda bilderna, de med handen är du medveten om redan samt att du aknske skulle ha kortat lädrena något hål?! Men svårt o se via bilder

#28 Tackar =) hmm jag tror att lädrena är rätt lagom eller mamma sa att det såg konstigt ut när jag red lätt och att jag behövde länga dom, vilket jag inte gjorde så dom ska nog vara rätt lagom för hoppning (:
Jenny

Idag var en massör & laser tjej här (hon som ska hjälpa mig med ridningen) och masserade min systers häst samtidigt så kände hon över Dodde. Hon sa att han var spänd och speciellt i vänster bakben. Så hon lasrade honom på de ställen han var spänd och gud va han slappnad av och när han kom in i boxen igen så sträckte han skönt på vänster bakben, så det gjorde honom nog gott. Hon sa ju det jag redan visste att han behöver mer muskler i ryggen & baken och sa att jag skulle öva mycket galoppfattningar & skänklevikningar. Skänkelvikningarna har vi inte koll på men vi skulle få hjälp snart =) Senn så sa hon att jag skulle massera in linnement efter varje gång jag ridit så skulle det hjälpa honom samt att han ska gå med täcke när det är ruggigt. Sen så sa hon även något väldigt dåligt och det va att sadeln tyvärr inte låg så bra … Så får se hur jag ska göra med det
Jag har ju ingen lust att köpa en ny sadel när han inte är min men ska höra med ägaren…
Jenny
Va skönt att han fått behandling!
Förstår att du inte har lust att köpa ny sadel åt en häst du inte själv äger, vad är det för fel på den?
Men gud så fin han är! Älskar färgen 

#31 Japp ! Hmm jag är ju inte så bra på delarna med undersidan kör rätt ner i ryggen på han, kan ta ett kort så ser ni vad det är för fel.
#32 Buspojken tackar =)
Jenny

Här kommer en bild på sadeln det är lite svårt att se men däe jag har gjort pilen den delen åker rätt ner i ryggen på han. Hela den undersidan ska ju lägga sig emot ryggen men det är bara kanten som går emot så varje gång jag sitter ner i sadeln petar den rätt ner i ryggen… Så ska maila ägaren nu och höra hur hon vill göra!
Jenny

#34 Är de länge sen den blev stoppad? Är de rätt ryggform på den för din häst? Tänkte eftersom de precis klämmer honom där? Eller är de för att den är för lång så den går ner i länden? Ser att de e kilbossor och de gör ju sadeln onödigt lång

#35 Jag är inget vidare på sadlar… Men sadeln är väl nästan lika gammal som hästen så runt en 11 år eller något skulle jag gissa på & jag tror inte att ägaren har stoppat om den. Bossor heter de va?
Dom är för spetsiga så att dom petar ner i ryggen på han. Det är ju inte jag som köpt sadeln från början så jag vet inte så mycket, om ägaren provade ut den osv eller om hon bara köpte en. Det petar alltså inte ner i länden på honom utan ryggen
Jenny

Ok, ja då e de nog för att den är ojämn i stoppningen låter de som. Vad säger ägaren om de?? Ligger sadeln bra i övrigt?? Isf kan de ju räcka med att stoppa om den

Just de, vad är de för sadel? Märke och modell?

#37 Jag försöker få tag i ägaren och ska höra vad hon tycker för något måste vi ju göra. Jag vet inte om stoppningen är ojämn eller om det är fel på hela sadeln men jag ska höra med någon kunnig som kan titta på den. Men i övrigt så ligger den bra. Jag kan kolla upp märke sen men det är en allround mot dressyr skulle jag tro då sisten är djup och bakvalvet högt.
Jenny

Hoppade några skutt idag inför i morgon och vi får väl se hur det går i morgon. Han är liiiite pigg & busig så tänkte bara hoppa en klass, 60 blir det nog. Men vi får tänka positivt och hoppas på det bästa =) Några bilder men dock lite OT när det är hoppbilder men måste få ihop några dressyrbilder snart!
Jenny

dodde hoppar hööögt ;P
Jenny

bonusbild :) jag vet dock inte hur jag har mina händer ….
Jenny

Jag pratade även med ägaren i kväll om pass & sadel. Och vi kom väl fram till att jag ska höra med henne som lasrade honom som är bra på sadlar om det räcker att stoppa om den eller om vi måste köpa en ny… Så kom väl inte så långt med det. Inte passet heller fast nu vet jag att hingsten med stor sannolikhet hade licens då han var utställningshäst & verkade i aveln. Sen pratade hon med mamma och sa att hon tänkte säja honom men det var verkligen ingen brådska. Så vi har förköpsrätt på honom och hon ville gärna att vi skulle köpa han då hon tyckte att det verkade gå bra & jag är något otroligt fäst vid den lilla grabben. Men jag är väl nästan stor på honom sa mamma så vi får väl se :( Men det var somsagt ingen brådska så jag får ha kvar honom ett bra tag till och sen får vi ses hur vi gör.
Jenny

Trevligt med bilder!
De ser ut som om han kommer lite nära hindret på bilderna?!
Hoppas de löser sig med sadel och pass!
Ang att ev köpa honom, hur stor är han och hur stor är du och hur gammal?

Jo det stämmer att han kommer för nära och det är för att jag inte räknar galoppsprång som jag ska men ska försöka nu i kväll.
Ägaren säger att han är 156 men han är något mindre runt 153 kanske och jag är runt 170-175 & 16 år
Jenny

Det gick över förväntan i kväll & jag hoppad bara 60 cm. Han var jätte lugn & fin dock lite gnäggig efter kompisen men skötte sig. Jag valde att travhoppa då det är lättare när jag inte räknder galoppsprång & stegade det. Första hindret stannade han till på för att jag inte drev ordentligt så han gjorde ett stilla hopp som jag inte var med på. Vilket gjorde att det ena stiglädret rycktes loss så jag fick börja om och då gick det bättre. Jag travhoppade somsagt med lite galopp här & där så såg nog inte så snyggt ut men det berodde ju på mig men jag är väldigt nöjd i alla fall =)
En liten filmsnutt på halva ritten ungefär, jag vet att jag sitter som en kutryggig gumma…
Så nu ska vi börja träna inför programmridningen som är i slutet av april =)
En tjej från klubben frågade om jag ville vara med på henrik tapper träningar men är det någon som har erfarenhet av honom? Han är ju en bra ryttare men är han bra på att lära ut?
Jenny

#45 Ok, tänkte på de med försäljning, han blir nog kanske liten för dig i längden, men de måste du ju avgöra själv, du måste ju gå på känslan.
Han ser så mysig ut, lagomt busig o med charm, tjuvkikade lite på filmen 
Jätte trevligt med bilder och jag håller med Mia, han ser jätte mysig ut!
Kul också att det gick bra på tävlingen och jag tycker att du gör helt rätt som lägger honom i lägre tempo dvs travar då han varit så het och gått iväg för dig. Bra jobbat!

#47 Jo det blir väl så men jag har funderat en del och tänkte att jag har kvar han på foder så länge jag får och sen får vi se om det blir något köp eller inte…Beror på hur mkt mer jag växer och en massa annat.
Tack =)
#48 Tack =)
Jenny

Hon som lasrade honom var här idag och hade lektion för mig & syrran på våra pållar =) Vi övade en del på att rida med säte & skänklar & tankeförmåga och gosh vilka lyhörda hästar man har som man inte tänker på annars! Sen tränade vi lite på att minska & länga traven genom att ändra tempo att rida lätt i och det funkade iblan och va bra hjärngympa för herrn. Han sökte sig neråt då & då och när han inte gjorde det så gick han inte i kamleform i alla fall.Och tro det eller ej i galoppen bärde han upp sig en liten bit på volten
Och det gjorde han när jag satt om jag skulle och verkligen sträckte på ryggen och ner med rumpan i sadeln, så det va roligt att det blev framsteg =)
Pratade även om sadeln och det skulle inte hjälpa att stoppa om den så det blir att få tag i en ny, hur får vi väl se…
Sen pratde vi lite om försäljningen och Carina (lasertanten) tyckte inte heller att det var så stor ide att köpa honom när han är så liten. Och jag börjar väl inse ochkså att det inte kommer gå så länge till så han åker kanske tillbaka till hösten :( Tråkigt men samtidigt går det inte rida runt på en för liten häst… Så då blir det att leta ny pålle anatgligen lånehäst eller unghäst vi får väl se.
Jenny
#50 va roligt att det gick så bra!
Fröstår också resonemanget om att han kanske blir för liten, alltid tungt när det blir så men om du ska köpa en häst så ska det givetvis vara en pålle som du kan rida länge länge!

#21 Ja !
Jo tanken är väl ett sto på minst 160 sen 
Jenny

Och ungefär nu känner jag för att ge upp…….. Mamma filmade förut när jag red i paddocken på en volt och jag rider ju verkligen som en kratta! Det kändes inte dåligt när jag red men samtidigt inte jätte bra … Men det ser verkligen för*piiiiiip* ut! Jag tänkte när jag började rida att det får väl bli LC på programridningen men jag gav upp den iden efter jag sett filmen jag kan ju inte visa upp oss så bland folk. Jag tycker bara synd om hästen och vi behöver ju hjälp men jag har inte pengar att lägga 200-400 var till varannan vecka att träna. Filmen kommer när den är uppladdad på youtube.
Så nu känner jag att musten har gått ur mig men jag får väl tänka ut något…
Jenny
Ge inte upp! Du filmar ju och ser själv vad som är fel. Nu gällr det ju "bara" att försöka fixa till det.
Livet med kusar går upp och ner….
Säger som Tin-Tin ,ge inte upp..
Du får göra så att du tränar på mindre steg när du rider.. Sitter du ex och kikar ner så får du fokusera på upp med näsan upp med näsan osv.. Det kan även en som inte är utbildad hjälpa dig med ex din mamma..
Vad är det du behöver mest hjälp med när det gäller din egen ridning? Så kan vi se om vi har lite tips och vad ngn lekman skulle kunna hjälpa dig med..
Sen är det jätte bra att någon filmar! Får då ser du vad du ska arbeta med nästa gång.. Om du forsatt ofta kan få hjälp med film så kan du succesivt ändra ex sits mm..

Här är klippet, det är min mamma som filmar och hon är inte särskilt teknisk
Till och börja med så har jag ju skänkeln på tok för långt fram… Och det beror delvis på sadeln sa Carina (laser&massör) för den lutade bakåt eller något sådant. Så sadeln är ju kass både för hästen & mig. Sen mina händer jag måste bli mjukare i handen och höja hansen (?) det ser ut som jag sitter med dom väldigt långt ner och inte direkt tänker att jag ska hålla dom stolt framför mig med tummarna uppåt. Så som du säger Jasmine är det mycket min egna sits som faller för när jag väl gör rätt & sitter som jag ska (märks när jag tränar för någon) så börjar Dodde arbeta bättre. Så jag ska se om mamma hinner hjälpa mig någon dag i veckan och som du sa bara hålla koll på mig för det behövs det ingen tränare till.
Jag tycker faktiskt att han har blivit lite snyggare i kroppen men fick ingen bra bild utan sadeln på men här är en med sadel, men lite svårt att se.
Jenny

Har inte hunnit kolla filmen, men ser med förskräckelse på bilden här ovanför, usch den där sadeln låg verkligen illa!! Jag brukar inte rekomendera att rida barbacka men de är 17 resor bättre att göra de än o rida i den där sadeln!! Både öfr dig och hästen! Den ligger alldeles för mkt i bakvikt, antagligen pga av att den är för smal.
Ska till tandläkaren nu o så ska jag kolla filmen sen!
Vilken bra grej att lägga in en film här på forumet! På så vis kan man ju få råd och tips av andra. Skit bra!!!

Nu har jag kollat filmen!
De jag reagerar på är att du absolut inte ska sitta ner i traven på honom, dels för att han inte bär sig vilket leder till att när du sitter ner så ditter du direkt på ryggraden, o sen att sadeln inte passar, när du sitter ner så klämmer du ner den ännu mer.
Lite tips är att se till så han går fram bättre, en livlig trav så han orkar o kan börja jobba bakifrån. Böj din armbåge o ha den intill kroppen så du kan ge eftergifter när han gör rätt, nu blir du rätt rak i din arm o ska du då ge en eftergift så lutar du dig då framåt.
Galoppen är bättre, då går han mer på framåt o tänker framförallt framåt, även där e du bättre med armbågen, då har du den vinklad o mot kroppen. Precis efter galoppen i höger varv går han i mkt bättre trav o då genast så tänker han lite åt rätt håll.
De ser ut dom om du blir väldigt stilla o stum i din hand. Stilla är bra men den ska vara rörlig, så du rör på bettet, inga överdrivna saker utan lek med fingrarna.
I vänstergalopp så mjknar han lite precis i slutet, de e den känslan du ska leta efter hela tiden.
Du har mkt att jobba med men de är de värt för de är en mkt fin häst (ponny?) du har som är värd att lägga ner kraft o energi på. Men som jag sagt förut, han kommer nog bli i minsta laget för dig tyvärr.
Lycka till!
Jag tycker du fick jätte bra tips av Mia! Bröja med att tänka på det hon skriver..
Sen vill jag ge dig en eloge för ditt engagemang.. du är jätte duktig måste jag säga

#57 Ja den är hemsk men jag trodde inte att den var så hemsk som du sa, men det blir till att tömköra mycket och även kanske rida barbacka tills jag fått tag i en som passar. Är det därför min skänkel ligger så långt fram som den gör i filmen ?
#59 Okej så det är rida lätt som gäller då. Ett problem där som beror delvis på sadeln & delvis på min hållning är att jag landar långt bak i sadeln. Man ska ju resa sig rätt upp men jag putar med rumpan på något sätt eller ja jag landar långt bak i alla fall.
Så ett bättre tempo i traven, jag är lite feg med att driva på när jag rider i paddocken och det inte är helt torrt då jag är rädd för att slira omkull. Men jag får se till att hålla mig på större yta eller rida på större volt.
Jag tänker aldrig på att aktivera bettet så det ska jag lägga på minnet. Jag har skrivit ner alla saker som jag behöver tänka på och tänkte läsa igenom det före varje gång jag rider så att jag blir påmind samt se till att ha någon som kan ha koll på mig några gånger i veckan.
Han är liten häst runt 154 så han blir ju liten snart då jag är runt 174…Men jag tänkte ha han till hösten i alla fall och ska jobba på stenhårt fram tills dess så man får bra & roliga saker att minnas med den lilla godbiten =)
Tack!
#60 Tack det värmer!
Jenny

Måste hålla med Jasmine, du ska ha en stor eloge för att du är så engagerad!
Jo att skänkeln hamnar långt fram beror på att sadeln lutar bakåt, då hamnar du i stolsits o benen åkerframåt. Likaså blir de svårt att resa sig upp då du hamnar i bakvikt.
Jätte bra att du skriver upp så du kommer ihåg!
Jätte kul o följa er med bilder o filmer! hoppas de löser sig med sadel så fort som möjligt så ni kan förtsätta träna på ordentligt!

Idag kom min kompis hit och hjälpte mig och hade även med en sadel som jag provade. En Wintec Flat back som jag inte är något fan av när det är syntet & flat back men det kändes bra att rida i jag tänkte inte ens på att det var det. Ingen av oss är ju någon sadekexpert men denna låg i alla fall bättre än hans gammla. Laddar upp några bilder så att ni kan få ett hum om hur den låg.
Vi började med att tömköra honom vilket gick bra! jag brukar lägga yttertömmen om rumpan men ha kvar tömmen genom ringen, idag hade vi den bara till bettet och det gick bättre. Han sökte sig snabbare & enklare neråt. Filmer kommer när dom är uppladdade.
Sen lade vi på sadeln så hjälpte hon mig lite med ridningen. Skänkeln hade jag fortfarande för långt fram men hon påminde mig hela tiden så tillslut såg det tom bra ut =) Han bärde upp sig några steg i galoppen även idag och sökte sig lättare ner i traven. Vad jag blev påmind om idag var; sträcka på mig, vinkla upp handen (tummen upp), stöf på ytter & aktivera med inner, bak med skänkeln & upp med blicken. Och när väl allt det klaffade så gick det =) Så det kändes jätte bra idag! Dock petade min tå rätt ner när jag flyttade bak skänkeln för jag hade ingen kraft att trycka ner hälen, och jag har träningsvärk fast vi bara höll på i 20-30 min! Men det kommer väl det med, ett steg i taget! Kommer film även från ridningen när den är uppladdad.
Tack för alla tips, hjälper verkligen något enormt!
Hmm tips för att träna upp benmusklerna ? 
Bild från sidan, jag tycker fortfarande att den lutar något bakåt?
Jenny

Tömkörning vänster varv
Tömkörning höger varv
Känns som att det är ett virrvar av tömmar överallt men han gick somsagt bättre när jag satte dom så.
Blir tyvärr inga filmer när jag rider då dom inte går att öppna på datorn….
Bild sadel bakifrån
Jenny

Red ut en lång sväng idag med en kompis och red på lite volter på ett gärde och han sökte sig neråt fint i både traven & galoppen =) Inte hela tiden men bitvis, och det beror ju på mig hur jag sitter men det börjar gå framåt. Idag satt jag med skänklen i rätt position och jag hde liiiite svårt att gå när jag hoppade av efter 2½ timma ;P
Jenny

Vad tycker ni om denna sadel? Ja utifrån text & bild då
Jenny

#66 kan nog inte hålla med rubriken att det skulle vara en kvalitets sadel..
tror inte den ligger bra på så många hästar, då jag tycker den ser väldigt smal ut.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#67 Okej problemet med den förra var ju delvis att den var för smal så då är väl inte denna heller någon höjdare då kanske :P
Jenny

Den wintecen ser inte ut o ligga bra då den oxå blir i bakvikt, antingen är de fel form på bommen eller så är den för smal som de ser ut som. Om du lägger på sadeln utan schabrak gjord osv o så håller du en hand uppe i sadeln o trycker den lätt neråt o samtidigt tar du din andra hand under sadeln o drar längs ryggen o bossan, är de då ett jämt tryck? Kan vi få se en bild på din häst utan utrusning på ryggen uppställd?
Den sadeln du länkade till tror jag inte är något, tyvärr. Den är alldels för smal för din häst ser de ut som
Kul att du får hjälp av en kompis o att de känns bra 

#69 Ska kirra bilder. Bommen som sitter i nu är Normal men kompisen har storlek Vid också så kan ju testa att byta bommen.
Jenny

Ja testa de o så känner du ordentligt mellan sadel o rygg så den följer ryggen ordentligt. Fast när du ändrar bom i en wintec så ändras ju bomformen oxå, så du får vara lite observant 
#70. I filmen Sadlar av Anders Eriksson får du många råd och tips hur du gör för att passa in rätt sadel till din häst. Jag köpte min film på Granngården tror den kostade 79 kr eller nå´t… inte över 100-lappen i alla fall.
För övrigt vill jag bara säga att det är jätte intressant att följa dig och din häst. =o)

#72 Tack för tipset ska kolla om det går att låna den filmen någonstans då min ekonomi är kärv för tillfället. Rioligt att du tycker det =)
Jenny
#73 Kolla om den inte finns på biblioteket. Om jag inte är helt ute och cycklar tror jag att jag har sett den här på vår "bibbla". Anars kanske de kan ta hem den. Man brukar ju kunna beställa böcker så varför inte även filmer?…

Vi testade sadeln och provade så som #69 sa och det var inte ett jämt tryck hela vägen, det blev mindre & mindre tryck detso längre bak jag kom med handen. Så den här sadeln var nog inte heller någon höjdare tyvärr…
Angående passet har vi kommit ett litet steg på vägen och hittat att hans pappa haft licens, problemt är att det inte finns någon betäckningsraporrt och det skulle kunna gå att fixa nu men då måste hon som ägde hingsten skriva på och hon är avliden. Så det går inte så mycket framåt på något håll för tillfället, eller jo jag har äntligen fått hem ett bett i rätt storlek.
Bild på grabben uppställd, han ser dock lite skabbig ut nu när han fäller & skiftar färg + att hagkompisarna har vart lite elaka här & var.
Jenny
hur går det med arbetet på töm nu då? Får du honom i en ärlig form på tömmen?
Det fattas fortfarande en del på honom, men det är klart bättre än första kortet i första tråden, ni har kommit en bra bit på väg
Jag tycker att du kan vara jättenöjd över resultaten ni hittills fått. När man ser att det faktiskt går åt rätt håll brukar det sporra lite extra ochman orkar arbeta ännu mer för att komma dit man vill.
Dock skulle jag fortfarande vilja ha en bättre överlinje på honom, alltså mer protein.
Nu minns jag inte om frågan kommit upp tidigare, men har ni analys på höet? Annars kan det vara en bra idé att fixa det till nya skörden, så är det lättare att beräkna om han behöver mer protein och kanske tillskott på andra saker.
Hur långa pass kör ni när ni tränar? E-vitamin kan vara bra att ge vid tillfällen då hästen har presterat hårt eller fått mjölksyra.
Med prestera hårt, får man tänka på att hårt är olika för olika hästar. Din häst som inte har så mycket muskler kanske får mjölksyra efter bara 20 minuters träning, vilket då är hårt för just honom.

#76 Han söker sig neråt snabbar nu när jag tömkör honom men vad jag har sett så höjer han inte ryggen och arbetar ordentligt med bakbena under sig. Å andra sidan så tycker jag att det är svårt att se men ska försöka ha med någon som är lite duktigare.
Roligt att det syns resultat
Angående protein så har jag för mig att du sa i den andra tråden att man kunde ge det i form av soja. Tänkte etsta det då han inte har velat äta upp allt lusern. Men hur mycket / hur ofta ska man ge soja? Är det samma soja som man har till matlagning?
Vi ska ta analys till den här skörden som kommer nu.
Vi tränar väl inte så jätte mycket just på banan utan jag brukar klättra ute, rida off road, skänkelvikningar över vägen & tempoväxlingar mm. Men runt 1-2 timmar och så är det mycket skritt & jogg emalln och inte klättring i 60 min enbart tex.
Jenny

Han har blivit jätte fin sen senaste bilden på hela honom, bra jobbat! Men som Anna säger så saknas de en del än.
De som är för honom är att han är ganska rak i sin rygg, antagligen behöver han även vid bom, men de kan jag inte avgöra utifrån kortet utan de är av erfarenhet att araber brukar vara mkt breda, möjligtvis en lammullspadd från början så han får plats o bredda sig bakom/nedanför manken ordentligt. Sen har han väldigt kort rygg, så glöm sadlar med kilbossor o cutback, de gör sadeln längre o han behöver en så kort sadel som möjligt, oxå typiskt araber

Den här sadeln kan det vara något?
Jenny

#79 jag tror den där kan bli för smal samt att prestige ofta har väldigt svängda bommar. Nu har ju jag ingen kolla på hur bred eller smal han är men utgår från de jag skrev i förra inlägget
har du tagit ut sadelprovare?
Soja kan du prova, jag vet inte exakt hur mycket det är man får ge, tror att det är en MAX-giva på soja.
Nej det är inte soja som du har i maten, utan du kan köpa det som mjöl, tror att det tom heter sojamjöl…
Hur mycket lusern ger du honom? Delar du upp det på flera ggr/dag?
Mitt shetlandssto äter 2 liter om dagen och det delar vi upp på 2 givor. Tänk på att hästen har en väldigt liten magsäck och inte får plats med så mycket foder på en gång.
För jag rekomenderar fortfarande lusernet i första hand och soja i andra hand.

Soja är ett VÄLDIGT kraftigt proteinfodermedel, om jag inte minns helt galet så ligger de på 385 g smpr, meddans tex då kraffts lusern ligger på 105 g smrp (smrp = smältbart råprotein). Så finns inte behovet för ett så kraftigt proteinfodermedel så tycker jag att man ska avstå från de.
Så om du (eller vem som helst) ska fodra med de så krävs de en lång o försiktig invänjning på de samt att man aldrig ger ofta mer än 1-2 dl/dag. Mitt fullblod fick soja (utifrån en väl uträknad foderstat som ej va uträknad från något missvisande dataprogram utan helt för hand) och han fick 1,5 dl/dag o de tog 1 månad att komma upp i "rätt" dos, började med 1 msk osv.
Jag hjälper dig gärna o räkna ut en foderstat om du vill, så får jag lite träning igen oxå, va länge sen jag räknade ut någon nu, och då får du den exakt utifrån vad han gör osv, uträknat i %, inte som dator programmen som generaliserar. Samt ofta lite olika alternativ beroende på fodermedel. Gäller såklart alla som vill ha uträknad foderstat 
Ja det var det jag hade för mig att soja måste vänjas in och rent av kan vara farligt om man ger för mycket av det.
Lusern är ju ett mycket trevligare alternativ för hästen då det är mer naturligt. Du behöver inte vara orolig för att ge för mycket av lusern heller, det är inte skadligt på ngt vis.
Toppen MiaMaria att du vill träna foderstater
då ska du få räkna på mina ston, när årets höskörd är tagen.
Jag har ju faktiskt kunnat det, fick vi ju lära oss i skolan, men det mesta har försvunnit ur minnet tyvärr
.
Kan du inte ha lite uppfriskar-lektion för mig på MSN eller så? Jag kommer nog in i det ganska fort, det är nästan som att lära sig cykla

#84 Jo men visst, ska bara kolla genom papprena först. Ska hämta dom nästa gång jag e till lillebror o sen kan jag ha träning
De e som du säger, de e som att lära sig cykla, men jag har ju inte gjort de sen jag hade fullblodet så lite måste jag nog läsa innan, men i grunden så sitter de ju.

#81 Nej det har jag inte men har tänkt på det. Men mamma är inte villig att betala 500 kr för det + bensinpengarna så jag ska höra med ägaren om hon kan betala
Jenny

#82 Vi slutade ge han det för ett tag sen då han slutade äta det, dock var det ett annat lusern i mindre pelletsformat som inte smakar lika gott men är hälften så billigt. Men jag har pratat med mamma och vi ska köpa hem en ny säck med det smakligare. Jag tror att jag gav han 1,5 kg i vintras om jag minns rätt, men han blev hetare under den perioden… Om det nu berodde på lusernet då det räknas som et grovfoder eller?
#83 Hmm okej då är det nog bättre att ge lusern ändå. Vore snällt om du ville hjälpa mig med en foderstat problemet är ju att vi inte har analyserat hö, fast han äter mest gräs nu + 3 givor hö/dag, vet dock inte hur mycket då som är 8 hästar som går i hop och jag vet inte hur mycket mamma kör ut. Och vissa dagar är det hösilage/ensilage i stället för hö. Men vi kan väl ta det över msn/mail/PM ?
Jenny

Nu har han ätit lusern i tre dagar 4 dl om dagen
Jenny

#87 ja visst, min msn är mariakling84@hotmail.com är inne ofta (dock inte när jag jobbar) men oftast så har jag den som "visa som offline" men skriv du så svarar jag när jag e inne nästa gång om jag inte e de precis när du skriver. Alt så går de ju o maila på samma adress
#88 4 dl lusern om dagen är inte mycket. Jag ger min ena shettis 2 liter om dagen.
Står han på stall under natten? Lassa i mer lusern till kvällsfodringen så har han ju hela natten på sig att äta upp.
Jag har märkt att mina hästar hellre äter HIPPOS lusern. KRAFFTs lusern är tydligen inte alls lika smakligt.
Håller med om att KRAFFTs inte är lika uppskattad.

#90 Jag vet cokså att det är pytte lite 4 dl men jag ville börja försiktigt. Jag ska börja stalla in han på nätterna nu igen så han hinner äta då han käkar så sakta. Jag har varken Hippos eller Kraffts lusern utan något T, Teknom eller något ska kolla sen, kolla igår men glömde av det lika snabbt. Han ska få ett halv kg nu idag sen vet jag inte hur mycket man ska öka och under hur lång tid?
Jenny

#92 Jag tycker det låter bra att du ökar successivt.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Med lusern är det ingen fara då det klassas som grovdfoder!
Nu har han fått smaka så du kan ge honom en halvliter morgon och kväll för att sen ge en liter osv.
Tips- blöt det ordentligt- mkt smakligare och undviker foderstrupsförstoppning.

Jag gav honom 0,5 kg i gårkväll vilket han åt upp men nu i morse när jag gav han så ville han inte äta utav det. Förut när jag har blötlagt det har han inte ätit över huvudtaget för att det blir för smuligt. Han äter väldigt sakta också så jag funderar på att bara ge han på kvällen då han inte verkar vilja äta nu och så har han längre tid på sig över natten.
Jenny
alla hästar älskar inte lusern. Vår donna är lite kinkig hon också, man kan blanda med blöt betfor bara för att få upp smakligheten..

Många hästar e lite kinkiga när de kommer till lite högre mängd. De du kan testa är antingen som Jasmine skriver att blanda de med lite betfor eller så blöter du de med rätt rikligt med vatten, för de va väl pelleterat du hade?
Har du kollat nå på analys på hö?

Jo det är pelletrerat jag har men det smular sönder när det ligger i blöt och då äter han inte över huvud taget, så det är lite krångligt. Nej det har jag inte gjort än, återkommer så fort jag gjort det!
Jag pratade med ägaren förut och å har vi bokat tid för sadelprovning den 22 maj
Wihooooooo!!!!!!!
Jenny

Härligt med sadelutprovning, hoppas de är någon vettig som kommer ut bara! 

Ja jag har både hört bra & dåliga saker om denna sadelprovaren men vi får hoppas att det blir bra :) man kan ju känna lite själv också ex. som u beskrev men somsagt det ska nog bli bra! Vi åker till sadelprovare, bör man ha med sig så att man kan provrida i sadeln där eller?
Jenny

Ta med dig träns o övriga ridsaker. ev även den gamla sadeln.
Vid de flesta ställena där dom erbjuder provridning direkt så brukar dom låna ut sadelgjord o stidläder o byglar.
Nyfiken fråga bara, vilken ska du till? Ta de på pm om du inte vill skriva ut de

Jo jag hade tänkt att ta med den gamla också för att få ett utlåtande.
Dit jag ska heter Sandris och ligger i Vårgårda
Jenny

Jag blir så trött så trött…
Ringde nyss till ägaren för att meddela att mamma har blvit inringd på jobb på fredag och då inte kan köra och undrade om hon kunde komma hit och så köra. Då säger hon att hon inte har någon bil och då säger jag att vi kan ta våran ena som vi har drag på. Då säger hon att aa men jag har ingen bil att ta mig till er heller på. Himla konstigt för hon sa att vi skulle mötas upp på vägen förut, skulle hon cykla då om hon inte hade bil eller?! Hon ringde nu igen och fick inte tag i någon bil så jag föreslog att hon kunde ta tåget så om hon hade pengar till det så kunde det funka, hon skulle ringa i morgon igen.
Sen vill hon prata med mamma men hon var inte inne och då sa hon nej men bara så ni vet så har jag inte pengar till att köpa en sadel nu. Men vi får väl åka och så får jag se sen om jag får tag i pengar. Och vi har inte heller pengar att lägga på en sadel just nu så det får hon lösa på något sätt.
Hmm ja ni har väl ingen användning av detta inlägg men jag var tvungen att skriva av mig.
Jenny
nej så drygt.. förstår att du blev besviken

Hon ringde till mamma förut och jag har inte pratat med mamma än men hon sa i alla fall att ägaren inte hade råd med tågbiljett ens så hon sa att jag fick avboka tiden på fredag.
Mamma kom hem nu och jag känner på mig att samtalet inte var något bra
Jenny

Har pratat med mamma nu om vad ägaren sa och det var väl inprincip att hon inte visste vad hon skulle ta sig till. Hon har ju lånat ut honom för att hon studerar och inte har råd att ha honom då. Och vi lånade honom för vi inte hade pengar till att köpa en till häst. Smidigt för henne om allt funkat men hon hade ju inte i beräkning att sadeln skulle vara skrot, jag tror att det har vart så med den före jag fick hem honom men men… Hon hade i alla fall inga pengar till sadel överhuvudtaget och inte vi heller men mamma skulle kolla om vi kunde låna någon som passar, vart vi nu ska göra det.
Hon undrade även om vi hade bestämt oss ang. köpet och mamma sa att vi inte ville köpa honom och hon blev jätte förvånad för det trodde hon osv.
Så det enda posetiva i det hela är att han har fått vila och har blvit snyggare i kroppen & får vila ryggen :) Allways look on the bright side of life
Jenny

Tråkigt för er!
Vet hur du har de, hade likadant med min första ponny, vi hade inte råd att köpa utan tog en på foder. Sadeln va totalt kaputt, den va så smal för honom så sömmen i framvalet hade spruckit o de stack upp små spikar. Ägaren tyckte sadeln låg bra o hade inga pengar till ny sadel o inte vi heller. Jag fick som tur va låna en sadel som jag kunde ha tills jag sparat ihop till en egen. Detta va oxå en arab kan jag lägga till som lite kuriosa 

På tal om att låna så ska mamma ringa till en arabuppfödare som bor en bit här ifrån och höra om han har någon sadel att låna oss eller vet någon som kan låna oss en :) Men nu när ägaren har kläckt ur sig att hon inte har några pengar så vet jag inte hur hon tänkte lösa det med passet. Jag har lag ner mycket jobb på att reda upp missförstånd, ta reda på en massa grejer osv och hållt henne uppdaterad om det. Så lite dålig stil att hon inte sa något från början nu när jag har öagt ner en massa arbete…
Jenny

Jag har fått låna hem en sadel att prova utav en bekant till mamma. Den låg med ett jämt tryck över hela ryggen &låg inte i bakåtvikt, möjligen pytte pytte lite. Hur tycker ni det ser ut?
Jenny

bakifrån
Jenny

Han har blitt väldigt tjock och betydligt rundare och finare sen han bara har fått gå i hagen :) Fast en ordentlig mage har han allt fått !
Jenny

Bakifrån
Det går inte lägga upp bilder direkt i inlägget för mig längre :S
Jenny

De lilla man ser så tycker jag den ser för smal ut då den ligger så högt, men svårt o säga utifrån bilder. Testa att lägga ett lätt tryck i sitsen på sadeln o så stoppar du in fingrarna i framvalvet o drar neråt, då ska de även där vara ett jämt tryck så långt ner som ortspetsen (bommens nedersta del i framvalver, bild, bild2) går, är de ett lättare tryck upptill o som sen blir hårdare nertill så är bommen för smal. Så här ska de se ut (tecknad bild framifrån i genomskärning, manken o ortspetsarna) och den här e för smal.
Du kan även provrida sadeln utan schbrak/vojlock och se. Finns det lockar eller virvlar en liten bit under sadeln, ungefär vid stigläderskrampans mitt och bakåt, så kan detta vara ett tecken på att sadeln är för smal. Sadeln får inte full kontakt på detta ställe utan bossan gnuggar här mot hästens hår med virvlar och lockar som följd.

Man kan ju även rida en gång med en vit handduk exemplevis, för att se trycken. Men såg att du skrev att de var jämt tryck så det aknske är det du har gjort :)
Ska hålla tummarna så att allt löser sig för er!
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Fiona!
Jag kommer få hem min gamla dressyr sadel på onsdag. min sambo är i Stockholm på hemvärnskurs och då var han hemma hos sin dotter från tidigare och hon har lånat min sadel men nu sålt sin häst. Så du får gärna komma komma och låna den ochs e om den passar. vet ej vad det är för storlek eller märke. Köpte den av min svägerska för några årsedan och då var den nystoppad. Så har du lust så får du gärna låna den. Jag har ju ingen ridhäst.
Hör av dig i så fall!
Ninnii

#115 Gus så snällt!! Vad är den använd på för häst? :)
Jenny
Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad min svägerska har haft den på för häst. Nu har den legat på en travare, men har ingen aning hur den låg heller. Men du kan ju prova så får du se om den passar.

#117 Jag PMar dig!
Jenny
Nu har jag bara läst början av tråden, så om jag upprepar någon annan så ursäktar jag mig.
Du bad om lite åsikter om sistsen m.m. Jag tycker du har lite långa läder, detta gör att du faller lite framåt och balansen blir lite fel. Testa korta lädren lite så tror jag att det kommer kännas bättre. Försök tänka på att inte falla fram så mycket. Givetvis ska man ha eftergift, men dels på den hinderhöjd du har, så behövs väldigt lite eftergift, samt att du flyttar fram rumpan för mycket. Om du behöver ge mer eftergift, så försök att bara vika överkroppen framåt, och inte flytta fram baken (också balans).
Ang att hästen skall söka sig neråt, så tycker jag att den gör det till och från. Givetvis är sadeln viktig (och du verkar ju leta en som sitter bra) kanske kan du satsa mer på tömkörning och barbackaridning tills vidare? Annars vill hästen inte slappna av.
Hur som helst så tnkte jag bara säga att du har helt rätt inställning som ber om hjälp. Många fortsätter som de börjat och vill inte ta hjälp, men hur ska man då bli bättre? Lycka till framöver!

Bild från idag, även om jag sitter som en kratta så söker han sig neråt fint i just detta ögonblick. Dock hände det inte särsklit ofta men ibland så. Idag hade jag skänkeln hyfsat men jag har ingen kraft till att trampa ner hälen så tån pekar rätt ner 
Jenny

Såhär såg det ut efter jag skrittat i sadeln utan schabrak under, inte ett märke! Betyder detta alltså att den inte är för smal?
Jenny

Skritt verkar fungera bra med andra ord, testa rid ett vanligt pass med sadeln utan schbrak o se hur de ser ut då. Ser dock ut som om sadeln legat lite långt fram samtidigt som den ser lång ut?!
Om du känner längs med bakersta revbenen o där du inte kännder med längre så gör du en hypotetisk linje, i samma for som revbenen upp till ryggen, där du får linjen så ska sadeln som längst nå, annars hamnar den på länden o då får din häst ett tryck på njurarna samt att länden inte är till för att bära vikt på. Tjorvigt förklarat??
Han ser fin ut på bilden i #120, han har blivit mkt rundare o finare!

#122 Ska testa så som du förklarade på torsdag och se om den är för lång, tack! Skönt att det syns att han blivit finare :)
Jenny

Jag red i sadeln i torsdags i både skritt, trav & galopp och det blev inga märken, så jag antar att den passar?! Jag kollade även så att bogbladet var fritt och att den inte låg längre bak än ista revbenet. Han gick förövrigt bra :) Sökte sig neråt fint i alla tre gångarter, synd att man inte har någon med kamera med sig vid sådana här tillfällen. Fast nu blir det att skritta och bygga upp kondition innan jag börjar träna för tränare :)
Jenny
Va härligt! Tycker också att han hr blivit mycket finare!

#124 KUL!!! Jätte bra att den verkar ligga bra!! Hoppas han inte musklar om sig för mkt nu bara så den inte passar i längden, men han ser rund o fin ut nu, men du får hålla koll!
Väntar på bilder/filmer när ni är igång sen 

#126 Ja! Jo jag har också tänkt på det men eftersom det bara är en låne sadel så gör det inte så jätte mycket då jag inte behöver köpa ännu en ny om han skulle ändra sig mycket. Problemet blir väl att hitta en som passar om han ändrar sig mycket men en dag i taget!
Det lär bli bilder & filmer för nu är jag riktigt peppad! Eftersom han stått i två månader nu så måste jag ju börja bygga kondition på honom igen och har fått tips till upplägg: Första 2 veckor led honom i skogen (i terräng), slalom, cavaletti. Efter två veckor börja med lite jogg & trav fortfarande från marken och sen uppsuttet. Intervall träning längre fram när han kommit igång. Vad tycker ni om det upplägget? Tips & synpunkter tack!
Jenny

Jag skulle sitta upp o skritta på en gång, på 2 månader har han kvar grundkonditionen. Men 2 veckor låter bra, sen skrittar du vidare men lägger in trav i kortare bitar, några hundra meter för o sen öka succesivt under yttligare 1-2 veckor. Sen börjar du galoppera, lika som i traven. Under tiden kan du även tömköra, löshoppa osv. Så skulle jag ha gjort iaf. Sen är de olika från individ till individ såklart, vissa är klar på 3 veckor o andra tar de 2 månade för, beror helt på hur de har de med grundkondition. Variera terräning, men rid inte så mkt på bana, utan rid rakt fram på vägar o i skogen, lägg gärna in slalom mellan träd, börja glest för o sen plcoka ihop de till ganska tajt.

#128 Jag litar på dig då ;) Jag tyckte att det kändes lite onödigt att gå med honom i två veckor så bra att jag fick det bekräftat att jag kna sitta upp på en gång.
Jenny

Jag har hittat en dressyrtränare nu och hört mig för lite om henne och hon verkar duktig. Frågan är hur lång tid det tar innan jag kan börja träna med honom? lektionen håller på i 40 min tror jag. Man kan vlja att rida själv eller två & två så man kan väl ta det i sitt egna tempo men han måste ju orka ändå. Men det blir nog så att jag rider själv för dom tjejena som rider för henne nu har kommit en bra bit längre än oss. Här kan man läsa om träningarna om det är av intresse
Jenny

När du börjat galoppera så kan du börja träna tycker jag, men som du själv skriver, i ert egna tempo, orkar han inte mer än 30 min, ja va nöjd med det då, då är ni ju en bra bit på väg.
Måste säga att de e så kul o hjälpa dig Jenny, du är lyhörd, tar åt dig av informationen/hjälpen o du sätter din häst i första hand!!! Riktigt riktigt kul!!! Tack för de!! 

#131 Okej då vet jag hur jag ska planera sommaren :)
Men gud nu blir jag nästan lite rörd
Jag känner mig nästan tjatig ibland med alla mina frågor och är bara ofattbart tacksam för all underbar hjälp jag får av er! Tack ännu en gång ni är riktigta pärlor 
Jenny

Min lilla planering har blvit försenad då jag har vart inlagd på sjukhus och allt har vart segt. Men igår började jag trava lite smått och tänkte fortsätta så, nu är jag så sugen på att börja träna men det tar tid ;)
Jenny

På hemsidan har det kommit upp en dressyrträning för Annika Lindström den 20/7 tror ni att vi klarar av det? Jag har ju haft inslag av trav dom senaste 3-4 gångerna jag har ridit, men å andra sidan är det bara sju dagar kvar. Men jag tänkte höra med henne hur pass många man är i gruppen och hur intensivt det är. Och fråga om man kan få komma hem till henne och rida
Jenny

På sjukhus? Vad har hänt? Mår du bra nu??
Om du pratar med tränaren o försklarar er situation så kan ni gemensamt komma fram till om han kommer klara de eller om ni bör vänta. Jag skulle nog föredra privatträning till en början när han inte varit i gång så man enkelt kan ställa de mot honom o hans kraft o kapacitet just nu.

Jag fick hjärtklappning som inte gick över så vi åkte in så fångade dom de på EKG, tog blodprov osv. Fick åka ambulans till Skövde sen och fick medicin så att det gick över. Var sedan inlagd 4 dagar men nu mår jag bra, ska käka medicin tills dom fattar ett beslut om hur vi ska göra.
Jag har pratat med tränaren och hon sa att antingen rider man själv eller två & två och det gick även bra att komma och träna själv på någon annan tid. Knixet är att jag blev av med min lånade sadel iförrgår men ska få hem en idag förhoppningsvis av Niinni och testa så får vi se. Annars har vi en plan B att ringa till en arabuppfödare och höra om han har någon vi kan låna , då är det ju även större chans att den passar med tanke på att den är använd på araber isf =)
Jenny

Jag fick hem en dressyrsdale från Niinni i onsdags men tyvärr ser den inte ut att ligga så bra =( Den ligger i bakåtvikt som den gammla sadeln. Ska försöka få upp lite bilder men jag & datorn är inte så överens just nu så vi får väl se hur det går.
Jag tömkörde herrn över bommar & på volten idag och han gick bättre än nånsin! Han gick i en längre & lägre form ä han gjort någon gång förut =) Jag är jätte nöjd med honom & fick ny motivation nu när det blev ett litet framsteg! Finns mer att läsa på bloggen om ni vill se lite vad vi har för oss, jag har dock inte lagt ner så mkt tid på design än så fkusera på texterna om ni nu kikar ;)
Jenny

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blev filmad när jag red igår och ja förändringarna finna inte :( Såg dock lite bättre ut när vi red i vänster varv. Han går och klapprar lite med munnen undra om det beror på att jag omedvetet blir hård i handen ?!
Stolsitsen är kvar… Måte komma iväg till en tränare! Har fått låna en sadel från våran hovslagare nu som ligger bra vad jag kan se men jag vet inte hur länge jag får låna den…Ett annat problem är att han vägrar äta lusern, torrt eller uppblött kvittar. Några tips?
Jenny

Framsteg 1: Jag har bokat in en dressyrträning onsdag vecka 39
Framsteg 2: Han åt upp lusernet igår. Började ge honom igår igen, han fick 4 "nävar" utblandat med kanske 2 "nävar" betfor och då åt han upp. Hoppas nu bara att det inte är en engångsföretelse!
Framsteg 3: Jag rider inte i stolsits längre! Under en ridtur när jag tog den först traven så känndes det annorlunda på något sätt. Nästa dag red jag ihop med en kompis och hon sa att det såg bra ut när jag red lätt. Får hoppas att det håller i sig, men tränare är ju på väg!
Planer: Köpa en sadel i slutet av september. Då har jag förhoppningsvis lyckats sparar ihop 2000 som förhoppningsvis räcker till en sadel. Ska åka till Sandris och prova ut.
Något som står still är passet däremot, ägaren skiter fullständigt i det och han måste ha det om jag nu någon gång ska komma ut på tävlingsbanorna :(
Jenny
Va kul att du fått tag i en tränare nu!